הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם פרויקטים של התחדשות עירונית פוגעים כלכלית בשכבות החלשות? במתכונת הנוכחית של תהליכי ההתחדשות עירונית מגדילה פערים ופוגעת בשכבות האוכלוסייה הנמוכות - כאשר מי שיש לו דירה במרכז הארץ מקבל מתנה כספית גדולה מאד מהמדינה ומי שגר בפריפריה לא מקבל אפילו עשירית מזה.

בדיון בנושא שהתקיים בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", בהנחיית מולי ארי, סברו עוה"ד כי מדובר בתוכנית חיונית עבור הציבור, אף שיש מה לשפר. 

ד"ר עו"ד יפעת בן אבי בראון, המתמחה בהליכי חדלות פירעון, סיפרה בדיון כי דווקא עבור לקוחותיה, רבים מהם בקשיים כלכליים, פרויקטים של התחדשות עירונית היטיבו עימם ועם איכות חייהם. "היו כאלו שהתגוררו בדירות עמיגור, ובמהלכך השנים קנו את הדירות והמבנה הולך להתחדשות עירונית והם משדרגים את איכות החיים שלהם. אני יכולה להגיד שבאשדוד דירה שמיועדת לפינוי ושווה 1.2 מיליון ובהמשך היא תהייה שווה2 מיליון, בשום מקום אחר הם לא היו מצליחים להשיג את זה".

עו"ד שי פרטוש, המתמחה בהליכי התחדשות עירונית, מדגיש את חשיבותה של התוכנית ועד כמה היא מסייעת ומיטיבה עם רבים. "האיזון", הוא אומר, "צריך להיות דרך הרשיות ולא הממשלה. הרשויות בוחרות כמה מטרים לתת, אילו תוספות והטבות ואיזה בסיס כלכלי יהיה לפרויקט הזה".

"המטרה", מוסיף לדבריו עו"ד אלעד זמיר,   "היא לפתור את בעיית הדיור. לא נותנים פרס למי שגר בר"ג ולא בשדרות, הפרויקט מתאים לכולם". 

"לא כל התל אביבים הם מיליונרים או מהאלפיון עליון", טוענת עו"ד ענת גינזבורג בתגובה לכך שהפרויקט מגדיל פערים ומיטיב עם האוכלוסייה החזקה. "יש מי שירשו דירות, יש בתים רעועים, גם להם מגיע. התחדשות עירונית צריכה להיות שווה לכולם".

עו"ד וטוען רבני אלעד זמיר: "אין צורך לאזן כאן, זה לא ביטוח לאומי. השאלה איזה נכס מביאים לשולחן. זה עסק, היזם לא יכול לחלק לבעלי דירות בשדרות כמו שהוא מחלק למי שמתגורר בת"א".

כאן חוזר עו"ד פרטוש לסוגית הרשויות. לדבריו, הן-הן הפתרון לאיזון בין האוכלוסיות החזקות והחלשות. "אם הרשויות יתנו יותר היזם יקבל יותר", הוא פוסק. "כשמדברים על פינוי בינוי, אפשר לתת יותר ולתת יותר איזון. בסוף השלטר נמצא אצל הרשויות המקומיות והן יכולות לשנות את המאזן. טוב יעשו אם יתנו יותר באזורים מוחלשים. זה תמריץ חיובי במיוחד לאוכלוסייה מוחלשת". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר