הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

זוגות רבים שנמצאים בהליך גירושין פונים לעו"ד מומחה בתחום, אלא שמעבר לסוגיית הגירושין, המזונות, הסדרי הראיה ועוד הם לעיתים תכופות נדרשים לחלק את נכסי המקרקעין שלהן, לרוב מדובר בדירת המגורים. עו"ד ויקטוריה פוגל מומחית לדני משפחה ולנדל"ן מסבירה על החשיבות של השילוב בין התחומים.  

לרוב בעת פרידה, מחלקים בני הזוג את הרכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים, את נכסי המקרקעין ובפרט את דירת המגורים. איך עושים זאת? לדברי עו"ד פוגל, באופן עקרוני כל אדם שיש לו זכות במקרקעין רשאי לדרוש פירוק השיתוף לפי סעיף 37 לחוק המקרקעין. 

"סעיף 37 לחוק", כך היא מסבירה למנחה התוכנית מחוץ לפרוטוקול מולי ארי, "מאפשר לכל אחד מהצדדים לדרוש את פירוד השיתוף, גם אם הצד השני מסרב - זה לא יעזור לו. לרוב, כשאני מייצגת את אחד הצדדים ומגישה תביעה לפירוק השיתוף, ביהמ"ש נענה לדרישה. אולם, יש סייגים. אחד הסייגים העיקריים הוא כאשר יש לזוג המתגרש ילדים קטינים. במצב כזה, אחד מבני הזוג יכול לבקש מדור בהתאם לחוק". 

כיצד יש לפעול במידה ואחד הצדדים מתנגד לפירוק השיתוף?
עו"ד פוגל: "על פי רוב, הזכות לפירוק השותפות היא מובנית בחוק ועל מנת להתנגד וגם שהתנגדות זו תתקבל על ידי ביהמ"ש, צריך להתייחס לסייגים מאוד מסוימים. בפועל, לבני זוג שמתגרשים יש נכס אחד או שניים שהם צריכים לחלוק ביניהם או לפרק את השותפות. לרוב זה נעשה בצורה שווה אך, אנו יודעים איך מתנהלים הליכי גירושין ולא פעם עולות מחלוקות. אם יש הסכמה בין בני הזוג הנפרדים אז הדרך לפירוק היא פשוטה מאוד, אך במידה ואחד הצדדים מתנגד, או מנסה לעכב את ההליכים, הוא יפנה לביהמ"ש ויגיש תביעה. הצד השני יצטרך להתגונן ולהוכיח מדוע יש לפרק את השותפות ולדחות את ההתנגדות". 

מה קורה אם יש נכס שאי אפשר לחלק בפועל?
עו"ד פוגל: "לכל דבר אפשר למצוא פתרון, ולא פעם אנחנו תרים אחר פתרונות יצירתיים שתואמים את המקרה, אין ספק שעורך דין מנוסה ידע לנווט את ההליך למציאת הפתרון המיטבי. למעשה, ניתן לאזן נכסים בצורה שונה. מה זה אומר? למשל, לקזז זכויות פנסיוניות או קרנות שצברו כספים מול הנכס המדובר ולמצוא כך פתרון מוסכם".

מה החשיבות של ייעוץ משפטי במקרה של פירוק שותפות?
עו"ד פוגל: "ראשית, יש חשיבות מובהקת בקבלת ייעוץ וליווי משפטי לאורך כל ההליך, גם בעת הגירושין וגם בפירוק השותפות וחלוקת הרכוש. לא כולנו בקיאים בכל נפתולי החוק ובכל הזכויות המגיעות לנו ועוה"ד מומחים לתחום בוודאי שיידעו כיצד לשמר את האינטרסים של המיוצגים שלהם. שנית, בהיבט של פירוק השותפות, ישנה גם חשיבות לליווי משפטי בתחום המקרקעין. בתחום דיני המשפחה ישנם עורכי דין רבים, אך לא כולם מתמחים גם בדיני המקרקעין והנדל"ן. יש להליכים האלו השלכות ארוכות טווח, השלכות מבחינת מיסוי ועוד".  

עו"ד ויקטוריה פוגל
בעלת נסיון עשיר בהובלה של תיקים והליכים בדיני משפחה, עסקאות מקרקעין וניהול הליכים משפטיים בתחומים מגוונים.
לעו"ד פוגל תואר ראשון (LL.B) במשפטים מהקריה האקדמית אונו. ותואר שני במשפטים (LL.M) מאוניברסיטת בר אילן. 

טרם הסמכתה לעריכת דין, התמחתה עו"ד פוגל במשרד לוי אטינגר בוטון משרד מוביל בתחום דיני עבודה (זכויות נשים) ובמשפט אזרחי-מסחרי (לרבות מקרקעין).

עו"ד פוגל מרצה ורכזת מגמת מנהל משפטי במרכז הטכנולוגי למצוינות בפ"ת החל משנת 2015.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר