הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשבוע שעבר אותרו בישראל שתי ילדות נעדרות, שעל פי החשד, אימן חטפה אותן לישראל והסתירה אותן כאן מאביהן. בעוד הרשויות, הן בישראל והן בארה"ב, עדיין מבררות את הפרטים ומה יעלה בגורלן של השתיים, דנו בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", המשודרת בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי, בסוגיות משפטיות נוספות שעולות מהמקרה. האם האב יכול לדרוש פיצויים מגרושתו? ואיך נדע איזה נזק נגרם לקטינות?

בדיון השתתפו עו"ד אימבר גולן פרטוש, עו"ד דב דוניץ, עו"ד ענת גינזבורג, ד"ר עו"ד יפעת בן אבי בראון וד"ר עו"ד יפעת לב ארי.

כשאמא חוטפת את בנותיה היא עשויה למצוא עצמה מסתבכת בהליך פלילי ואזרחי. לדברי עו"ד לב ארי, "הורה נחשב לחוטף אם הוא מוציא ילד ממקום מגוריו במדינה מסוימת למדינה אחרת ללא הסכמת ההורה השני. על פי אמנת האג הוא נחשב לחוטף. לנו קשה להבין את ההיגיון שבכך, איך אמא יכולה לחטוף את הבנות שלה עצמה, הרי אלו הבנות שלה? אולם, על פי החוק, אם היא הוציאה בניגוד לעמדת האב למדינה אחרת. הדרך הנכונה משפטית לנהל את ההליך המשפטי הזה הוא במדינת המוצא של הילדים כשע"פ אמנת האג, ביהמ"ש מחויב להחזיר את הילד למדינת המוצא שלו, ושם יתנהל המשפט".

אולם, מעבר להליכים הפרוצדורליים, האם מעשה שעושה האם לכאורה לטובת ילדיה, יכול להפוך לפשע? לדברי עו"ד גולן פרטוש, לא תמיד באמת ובתמים מדובר בטובת הילדים. "לפעמים", היא אומרת, "יש אינטריגות בין ההורים ומחליטה שהיא הולכ ויש לזה נזקים משמעותיים, גם כלכליים". 

על כך הוסיף עו"ד דוניץ: "אנחנו מזדעזעים מהמילה 'חטיפה', אבל זה בסך הכל תרגום מהמונח המשפטי שכתוב באמנת האג. השאלה של טובת הילד היא חשובה, אבל היא לא באמת אובייקטיבית. מה יכול לומר מה עדיף לילד – חינוך חרדי או חינוך חילוני? טובתו היא סובייקטיבית".

"לפעמים", מוסיפה עו"ד לב ארי, "לילד טוב להיות במקום שאתה רוצה להעביר אליו, זה לא מייתר את השכל הישר שאומר, וכך גם אמנת האג, שאתה לא יכול לחטוף כרצונך ולצפות שביהמ"ש יגבה אותך. דרך המלך היא לעשות את זה בצורה נכונה".

מעבר להליכים הפליליים הצפויים, כך נראה, לאם, ומעבר לדיונים בעתידן בגורלן של שתי הבנות שנקלעו לסכסוך הקשה בין ההורים, ישנה גם שאלת הנזק. "בפן הנזיקי", אומרת עו"ד גינזבורג, "צריך לראות מה קרה עם הילדות שם. לפי הפרסומים בתקשורת, הילדה כתבה שחוטפים אותה, כמו זעקה לעזרה. צריך לראות אם נגרם נזק נפשי לילדים ואז יכול להיות שתהיה תביעה נגד האם".

"אני מניחה שגם האב ירצה להיפרע ולקבל פיצוי מהאם", מוסיפה עו"ד גולן פרטוש. "האב יכול לתבוע על נזקים כלכליים וכמובן על הנזקים שנגרמו לילדים, נזקים ישירים ועקיפים".

לא פעם נתקלנו במקרים של סכסוכים משפחתיים קשים שבמסגרתם נלקחו הילדים ככלי משחק, ולעיתים נחטפו לארץ אחרת. ואף שבידי ביהמ"ש האפשרות להוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ, נראה כי אלה יתקשו לעצור את המקרה הבא. "מניסיוני", אומרת עו"ד לב ארי, התחום הזה הוא כל כך אמוציונלי והסכסוכים חריפים ובעצימות גבוהה מדי. כפי שאני רואה את זה שום דבר לא ימנע הורה אם הוא בשלב כזה, הוא לא יחשוב בצורה בהירה".

"כשבני זוג לוקחים סכסוך גירושין כמה צעדים קדימה הם פוגעים רק בילדים", מסכמת עו"ד בן אבי בראון. "הם מנסים לפגוע אחד בשני אבל רומסים את הילדים ולא שמים לב".

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר