הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מהי האחריות המוטלת על בעל דירה או נכס כלפי שוכרי המקום? האם מותה של דיירת מהתחשמלות בשל אי תקינות החשמל במקום הוא אסון שאירע בשל רשלנותו של בעל הדירה? "לנהל דירה זה כמו לנהל עסק", מבהיר עו"ד יוחנן דוניץ, "אם אני לא דואג לבטיחות של מי שמשתמש בנכס שלי, זו רשלנות שלי".

את הדברים אמר עו"ד דוניץ בדיון שהתקיים בנושא בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", שמנחה מולי ארי, העורך הראשי של אתר חדשות המשפט obiter. עוד השתתפו בדיון עורכי הדין דורון אריאל, יפעת בן אבי בראון, אימבר גולן פרטוש, ורד לוי ומשה בן דוד.

הרקע לדיון, פסיקה שניתנה לאחרונה בביהמ"ש. מדובר בהכרעת דין המרשיע בעל דירה בגרימת מוות ברשלנות של דיירת, שבשל תקלה במערכת החשמל היא מצאה את מותה. על פי הכרעת הדין, משכיר הדירה אישר לבעל מקצוע שאינו חשמלאי מוסמך להשאיר את דירתו ללא מפסק פחת, שמונע התחשמלות, במשך 5 ימים. שוכרת הדירה התחשמלה למוות וביהמ"ש קבע כי בעל הדירה הוא זה שגרם למותה ברשלנות. 

השופט שלמה בנג'ו קבע כי המשכיר אחראי למותה של הדיירת ברשלנות. זאת מאחר שהוא "לא העמיד לרשותה טרם ההשכרה, ותוך כדי השכרת הדירה והשימוש בה, דירה בטוחה".

משמעות הכרעת הדין היא כי משכיר דירה מחויב לדאוג שהנכס בטוח ונטול מפגעים מסכני חיים. "פס"ד", מבהירה עו"ד גולן פרטוש, "אומר את המובן מאליו – יש אחריות על בעל הדירה".

"בארץ", מוסיף עו"ד אריאל, "השתרשה תרבות הפארטץ'. בכל מקום אחר בעולם לא היו שואלים אם הוא אחראי, זה לא היה אישו לכתבה בכלל, כי אנשים צריכים לקחת אחריות על מעשיהם. גם כשהילדים שלנו מדריכים בני נוער, עלינו להנחות עליהם להקפיד ולנהוג באחריות גם כן. לא יעלה על הדעת שבעל הנכס ישכיר נכס מסוכן ליושביו, זו תרבות שצריך להשריש אותה ומי שלא נוהג כך צריך לשלם ולהיענש".

לדברי עו"ד בראון, על בעל הנכס מוטלת אחריות וכך גם כשדייר מוצא בו את מותו. "הענישה", היא מוסיפה, "צריכה להיות בהתאם".

אנחנו מסתכלים על המקרה זה משום שתוצאותיו טרגיות, אך אין כאן חידוש", מדגיש עו"ד בן דוד, "בדירות מגורים ישנם שני דברים מסוכנים – גז וחשמל ואסור לשחק עם זה. ביהמ"ש אמר את המובן מאליו". 

עו"ד לוי: "יש שילוב של אחריות – של החשמלאי ושל בעל הדירה. אם מישהו היה נופל אצלי בבית הייתי אחראית על כך. על אחת כמה וכמה כשאתה משכיר נכס, האחריות צריכה להיות מוגברת. אפשר לגלגל אחריות גם לאותם בעלי מקצוע. אם אתה לא בטוח שהדירה בטוחה אתה לא צריך להשכיר אותה, וחבל שצריך לקרות מקרה כזה כדי להסביר את זה". 

סוגייה נוספת במקרה זה היא מעבר להליך הפלילי, בתחום האזרחי, תחום הנזיקין. מי יפצה את בני משפחתה של הדיירת ההרוגה בגין הנזק שנגרם. לדברי עו"ד אריאל, סביר שחברת הביטוח לא תסכים לכסות על הנזק. "אם אתה מבקש לבטח נכס שאינו בטיחותי, שהחשמל מותקן בצורה רשלנית, הסיכון עבורם הוא עצום והם פשוט יסרבו".

"הבעיה היא", ממשיכה עו"ד בראון, "שבעל הדירה ידע שיש בעיה ולמרות זאת הוא התרשל במודע ולא דאג לזה". 

עו"ד דוניץ תומך בדבריה: "זה לא מספיק להזמין ח/שמלאי. צריך להזמין אדם מוסמך ומקצועי לכך. זה פלילי בוודאי, אלו חיים של אנשים. לא מדבירם כאן על מי שאיבד 10 שקלים אלא על אישה שאיבדה את חייה". 

עו"ד גולן פרטוש גולן, המתמחה בדיני נזיקין, ציינה כי במקרה שבו חברת הביטוח לא תפצה בשל רשלנותו המוכחת של בעל הדירה, "הוא זה שללא ספק יתבע בעצמו".

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר