הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לא מעט ממקרי הגירושין מתרחשים בעקבות בגידה, למעשה מדובר בסיבה הנפוצה ביותר לגירושין. אך האם לבגידה עצמה יש השלכות על התהליך המשפטי? מה ההשלכות של בגידה וכיצד על הצד הנבגד לנהוג?

עורכת הדין סיון כהן, מייסדת ובעלים של 'סיון כהן משרד עו"ד' המתמחה בתחום דיני משפחה וגישור מסבירה בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי, את כלל ההשלכות המשפטיות האפשריות של בגידת בן או בת הזוג על תהליך הגירושין והפרידה.

האם לבגידה יש תפקיד בהליך המשפטי של הגירושין?  
על פי עורכת הדין סיון כהן התשובה לכך נכונה בייחוד כשמדברים על בית הדין הרבני. "אין חוק", היא אומרת, "שמדבר על בגידה, אולם מי שמקנה לנושא הזה את מרבית תשומת הלב הוא בית הדין הרבני. בבית הדין הרבני, במקרה של בגידה של בן הזוג, זכאית האישה לקבל את כתובתה ובמקרה הפוך, שבו היא בגדה, היא מאבדת את כתובתה. אם הליך הגירושין מתנהל בביהמ"ש למשפחה, אני אומרת חד משמעית שזה לא מעניין, אין לזה שום חשיבות. הרבה פעמים הלקוחות מבקשים שאסביר לשופט על הכתובה, אבל זה לא מעניין. המזונות הם אותו הדבר והם לא מושפעים מבגידה. ביהמ"ש גם לא ייקח משמורת מאם בגלל שבגדה, הבגידה לא פוגעת ביכולתה להיות אמא. זה פוגש אותנו בביה"ד הרבני. אנחנו יודעים שביה"ד הרבני מסתכל בחומרה על בגידה וזה מה שמחרף עלינו. אם נתפסה הסמכות בביה"ד הרבני, אז הוא לא יוכל לבוא ולהגיד לאישה כי בגלל שבגדה יפסוק דמי מזונות נמוכים יותר. אך הוא יכול למצוא דרכים אחרות למה הוא פוסק מזונות נמוכים יותר".

יחד עם זאת, מסייגת עו"ד כהן את הדברים, ומתייחסת לסעיף 82 לחוק הממון, סעיף המאפשר לביהמ"ש למשפחה לבצע חלוקה לא שוויונית של הנכסים שבין הצדדים. "כדי שזה יקרה", היא אומרת, "צריך להוכיח כי נקודת הפתיחה שלנו אחרי גירושין היא לא זהה. אם אשכנע שנגרם לי נזק מאותה בגידה, כלומר התמוטטתי ואני זקוקה לטיפולים פסיכולוגיים ולא מסוגלת לתפקד, לעבוד כפי שעבדתי קודם ולייצר הכנסה כמו בעבר, בגלל אותה בגידה, אז אוכיח שנקודת הפתיחה שלנו לא שווה ואולי אצליח לקבל חלק גדול יותר מהרכוש המשותף". 

"אבל", היא מוסיפה, "אם נגיע להליך משפטי והאישה הנבגדת תרצה לקבל כתובתה כי בעלה בגד בה או לחלופין תאבד בגידה כי בגדה כן יהיה צורך להוכיח בפני ביה"ד הרבני קיום של קשר פיזי. אחרת, אפשר להגיע לאלפי הגדרות וניסיונות. בעיני למשל אם דיבר עם מישהי זו בגידה ובעיני מישהי אחרת זה בסדר". 

יש הבדל בין רומן לבין סטוץ חד פעמי?
עו"ד כהן: "יש הבדל. רומן מגדירים כמשהו מתמשך, בעל רגשות, עם אופי אינטימי, הרבה פעמים כרוך בהוצאת כספים לטובת הרומן מהתא המשפחתי. זוהי מערכת יחסים ששונה מסטוץ, שהנו חד פעמי ומסתיים במהירות. חשוב להדגיש שיותר כל לאנשים לסלוח על סטוץ מאשר רומן שמתגלה ונמשך, ויש בכך פגיעה מאוד עמוקה. מה ייחשב לבגידה? אקט פיזי שצריך להוכיח ומאוד קשה להוכיח כי יש פגיעה בפרטיות. היו מקרים ששלחו חוקרים שמתעדים כדי לעקוב ולהוכיח את הבגידה. יחד עם זאת, יתכנו מקרים בהם נצליח לשכנע את ביה"ד הרבני בבגידה של בן זוג, גם ללא תיעוד או הוכחה של מגע פיזי, אם נראה חילופי מסרונים שלא משתמעים בצורה אחרת, במקרים כאלו יכול בית הדין הרבני לקבוע כי אכן הייתה בגידה". 

זה משנה גבר או אישה?
עו"ד כהן: "בוודאי. גבר בוגד אין לו כתובה. אם הוא בגד הוא ישלם את הכתובה. אם אישה בגדה, היא לא תקבל את הכתובה. ואם אוכיח עם מי בגדה, אז באותו מעשה בדין גירושין – היא אסורה על בעלה ועל בועלה, היא לא תוכל להינשא לאותו מאהב. זה לא תופס אצל גברים". 

אם אני חושד שבוגדים בי, מה מותר לי לעשות?
עו"ד כהן: "צריך להיזהר מאוד בדברים האלה בגלל הסוגיי7ה של חדירה לפרטיות ולכן בטרם תעשו כל צעד תפנו לייעוץ עם עו"ד לענייני משפחה שינחה ויסביר מה מותר ומה אסור. יש כאן קווים מסוכנים שאסור לעבור עליהם, ואם נעבור עליהם זה רק יפגע בנו. תביעות של פגיעה בפרטיות מתנהלות בביהמ"ש למשפחה כל הזמן, וחשוב לדעת את זה. לכן, אל תעשו כלום לפני שהתייעצתם עם עו"ד שזו המומחיות שלו". 

סיון כהן חברת עורכי דין הינו משרד בוטיק מוביל בתחומי המעמד האישי והירושה אשר הוקם בשנת 2008. המשרד עוסק בדיני משפחה וירושות, לרבות הסכמי גירושין, אחריות הורית וזמני שהות, אלימות במשפחה, מזונות, כתובות, הוכחת אבהות, עריכת צוואות, התנגדות לצוואות, אפוטרופסות, ידועים בציבור, משפחה גאה, שלום בית, חלוקת רכוש, הליכי הורות משותפת, הסכמים בין יורשים, ייפוי כח מתמשך, ועוד.

בראש המשרד עומדת עו"ד סיון כהן, משפטנית מנוסה בעלת ניסיון רב של למעלה מ-19 שנה המלווה ומפקחת על כלל התיקים המלווים על ידי המשרד. במהלך שנות פעילותו הצליח המשרד למצב את עצמו כמשרד השואף לפתור תיקי גירושין, ירושות ועיזבונות בדרך של גישור המיטיבה עם כלל הצדדים. יחד עם זאת במקרים בהם לא ניתן להגיע לגישור, המשרד פועל במקצועיות רבה ותוך שימוש בבקיאות משפטית עשירה ויכולות ליטיגציה וחקירה מביא לניצחונות משפטיים עבור לקוחותיו. 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר