הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רק הסתיים לו החופש הגדול, וכבר נכנסנו לתקופת החגים, חגי תשרי. אם עבור זוגות נשואים מדובר בתקופה מורכבת, עמוסה בארוחות משפחתיות, נסיעות, חופשים ומציאת תעסוקה לילדים, הרי שעבור זוגות גרושים מדובר באירוע מורכב אף יותר. זוגות גרושים רבים נקלעים לחיכוכים ולסכסוכים על רקע תקופת החגים, בין היתר על זמני השהייה עם הילדים במהלך החגים, דמי מזונות וכו'. האם ניתן לצמצם את הוויכוחים הללו? 

ביקשנו בתוכנית הטלוויזיה "מחוץ לפרוטוקל" שמנחה העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר, מולי ארי, מעוה"ד המתמחים בענייני משפחה להשיב על שאלות בנושא.  

עו"ד אווה שטיינמץ, עו"ד שני ליבמן, עו"ד ישי מויאל, עו"ד ד"ר יפעת לב ארי, עו"ד וטוען רבני אלעד זמיר ועו"ד רועי חלפון תרמו מהידע שלהם ואף סיפקו עצות כיצד ניתן לצלוח את התקופה הזו בשלום

החגים השנה נופלים על שבתות, איך מחלקים את ערבי החג בצורה הנכונה?
עו"ד רועי חלפון: "הכלל אומר שחגים גוברים על סופי שבוע. כלומר, אם החג יוצא בסופ"ש זה הופך את סדר השבתות שלאחר מכן. כל התקופה הזו דורשת גמישות. מושג המפתח כאן הוא להפסיק להפוך את זה למלחמת עולם. לא צריך להפוך את זה למלחמה, רק קצת גמישות".

מה קורה אם האב מעוניין לצאת לחופשה בחו"ל עם הילדים ובת הזוג החדשה, האם הגרושה יכולה למנוע זאת?
עו"ד אווה שטיינמץ: "חופשה היא מתנה לילדים ולא כלי בין גרושים. זהו איננו כלי להעניש את הילדים רק כי לא נוח להורה זה או אחר. המשמעות היא עונש ופגיעה בילדים. אני אומרת, תעצרו ותחשבו איפה עוברת המלחמה ביניכם ואיפה אתם משתמשים ופוגעים בילדים שלכם. תאפשרו לנסוע ותהיו גמישים. תמצאו דרכים אחרות להעניש את האקסים שלכם". 

ומה אם הם נוסעים למקום מרוחק? זו לא עילה לביטול החופשה?
עו"ד ישי מויאל: "זו לא עילה. צריכה להיות סיבה ממש מוצדקת למנוע טיסה, גם אם זה יעד רחוק למנוע את זה. אין שום עילה שתצדיק את זה, גם ההורה שנשאר בארץ חושש ומרגיש שזה רחוק מדי. חופשה, גם אם רחוקה, זו מתנה לילדים, ובהיעדר חשש לחטיפה או משהו שדומה לזה אין שום עילה למנוע את זה".

לא מעט הורים מוציאים צו עיכוב יציאה מהארץ לילדים, מה הקריטריונים?
עו"ד אלעד זמיר: "יש קריטריונים להוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ משום שבהוצאתו אתה פוגע בחירות לא רק של בן או בת הזוג לשעבר, אלא גם של הילדים. בדברים האלה, אני אומר, יש 3 דברים חשובים בגירושין – טיימינג, טיימינג וטיימינג, ובסופו של דבר אם משהו באמת רוצה לנקום באקס, הוא מגיע רגע לפני ומוציא את צו עיכוב היציאה וזה נורא. לכן אני מציע – תסדירו את הדברים מראש, תנסו לפתור. אגב, בביה"ד רבני יותר קל להוציא צו עיכוב יציאה, זה מסוכן וצריך להיזהר. בביהמ"ש למשפחה יותר מקפידים ושואלים שאלות".

אני סובל מניכור הורי מצד שלישי, המשפחה המורחבת של גרושתי מסיתה נגדי, מה עושים?
עו"ד שני ליבמן: "נשמע שמדובר במקרה של הסתה ולא ניכור הורי, משום שההורה עדיין חווה את הילד ושומע מה אומרים לו, זאת אומרת שאין ניתוק, בניגוד לניכור הורי שאין ניתוק. בהסתה ניתן לטפל, זה הרבה תלוי בהורה שנגדו מסיתים, איך הוא מכיל את זה, איזה כלים הוא נותן לילד להתמודד עם זה. חשוב מאוד במקרים כאלו לא להפוך את הילד לחוצץ בין המשפחה המורחבת לבינך, אבל כן לייצר נתק מהאמירות הללו. צריך לתווך לילד את ההסתה. כשתופסים את זה מספיק מוקדם זה עובד גם אם ההורה הוא זה שמסית. כשאנחנו נותנים לילד כלים אנחנו יכולים לעצור את ההסתה דווקא דרך הילד. ההורה שמסית עובר עליו משהו, הוא לא רואה את טובת הילד ולרוב משוכנע שזו טובת הילד, העבודה היא לכן דרך הילד ולא דרך ההורה המסית. זה באמת לתפוס את זה בזמן ובשלב ההסתה. ניכור הורי זו תופעה אמיתית, אבות התאבדו בשנה האחרונה בגלל הדבר הזה, אני מלווה כמה וכמה הורים כאלה וזה כאב לב אמיתי". 

לא מעט זוגות נמצאים כעת בהליך גירושין, מיד אחרי חגי תשרי, יש סעיפים בתוך הסכם הגירושין שניתן להכניס להסכם כדי לעגן את השהות בזמן החופשות?
עו"ד יפעת לב ארי: "כן לחלוטין, בהחלט כן. מי שעושה הסכם סגור והרמטי, יודע להכניס גם להסכם סעיפים שיצפו פני עתיד. אם למשל, יש אבא שעובד בחו"ל או שיש כל מיני קונסטלציות מיוחדות, ניתן להכניס זאת להסכם וכדאי לעשות זאת. יש טבלה שנקראת פורת, שמשתמשים בה כדאי לתכנן את החגים, השנה אצלי, שנה הבאה הילדים אצלך וכו'. למען האמת, הרצוי הוא שכמה שיותר פרטים שייסגרו בהסכם, כך נמנע מלחמות, מרביתן מיותרות, בהמשך הדרך"?

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר