הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

דוח הסנגוריה שהתפרסם בימים האחרונים חשף נתונים עגומים על מערכת המשפט לצד תנאי הכליאה הקשים. במקביל התברר כי תיקים פליליים רבים, בעיקר כאלו שעסקו בזוטות, בפשיעה קלה, הסתיימו בביהמ"ש, לאחר שהמדינה הודיעה כי היא חוזרת בה מכתב האישום. למעשה, על פי דוח הסנגוריה הציבורית, מדובר בכ-19 אחוזים מהתיקים. אם נתייחס לכך שעל כל תיק שכזה מוציאה המדינה כספים רבים ומשלמת משכורות לכמה וכמה בעלי תפקיד, נבין שמדובר בבזבוז כספים משווע, ונראה כי מדובר בחוסר התמקדות בעיקר – הפשיעה האמיתית שמשתוללת ברחובות.

בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", בהנחיית העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר - מולי ארי, התקיים דיון בנושא, בהשתתפות עו"ד אורי קינן, עו"ד אסף טל, עו"ד תומר סופר, עו"ד לילך שמיר כהן ועו"ד צביקה גלזר.

לדברי עו"ד קינן,  "יש בעיה גדולה במערכת הפלילית, בעיה שמנסים להתמודד איתה במשך השנים האחרונות והיא העברה של יותר מדי תיקים לפסים פליליים. המטרה הסופית היא לא להפוך פשעים/עוונות קטנים לכתבי אישום אלא להעביר את זה לפסים אחרים, וכאן דווקא פותח בשנים האחרונות המסלול של הסדר מותנה, או סגירה מחוסר עניין לציבור. הנתונים המתפרסמים בדוח הם הרבה יותר מדי והמשמעות הכלכלית היא ברורה, כבדה ומיותרת".

עו"ד טל: "בשורה התחתונה מה שמנחה תובע זה הנחיות פרקליט המדינה ואנחנו יודעים שלפעמים המשטרה והפרקליטות רוצים להראות נפח של עבודה באזור מסוים, יחידה מסוימת. למשל בתחנת קריית מלאכי, רצו בזמנו לזכות בתחנה הפרודוקטיבית ביותר ועל כן הם העלו את הגרפים ופתחו תיקים שכלל לא היו כדי לעמוד ביעדים. הפרקליטות היא מערכת גדולה שלא חפה מטעויות, אבל כמעט ולא קיים תיק שמגיע לידי ואין בו ראיות נגד הנאשם, זה קורה מעט מאוד. לרוב, התובעים, הפרקליטות, עובדים בצורה נאמנה, זה נכון שיש תקלות אבל זו מערכת גדולה וזה קורה".

"השאלה", מקשה עו"ד קינן, "היא מדוע צריך להעמיד לדין נהג מונית שלא הוציא חשבונית על 17 שקלים?".

עו"ד טל: "אולי עכשיו תפסת אותו. השאלה היא אחרת – מתוך הפעמים שלא תפסת אותו כמה פעמים העלים מס?".

עו"ד שמיר-כהן: "אבל כתב האישום הוא על 17 שקלים ולא על כל מה שהוא לא נתפס".

על כך מקשה עו"ד גלזר ואומר: "ומה ההבדל בין פריצה לבית, שלא תפסת בפעמים הקודמות?".

לדברי עו"ד גלזר, "זה מרגיז לראות מערכת שאינה עובדת ביעילות. וזה מרגיז כי יש אנשים שצריכים לגייס משאבים וזה גם עולה למדינה הרבה כסף. להגיש על פעוטות כתבי אישום זה בזבוז משווע".

עו"ד שמיר-כהן: "ומה אם הליכים אזרחיים שהאזרחים עצמם תובעים, כלומר לא המדינה? במערכת המשפט יש נטייה בלתי ברורה של ביהמ"ש לא להכריע ולא להעיף דברים כבר בהתחלה והליכים נגררים ונגררים. השופטים מאפשרים לנהל הליכים גם כשאין ממש בתביעה וגם כאן מדובר בבזבוז כספים סתם".

"צריך להבין", משיב אסף טל סניגור פלילי, "שבהליך פלילי זה המדינה נגד הפרט. כשאני עכשיו מסתכסך עם מישהו ביהמ"ש רוצה למנוע את הקנטרנות, אבל ביהמ"ש יוצא מנקודת הנחה שהמערכת הזו, הגוף הזה, מגיש כשיש סיבה וראיות". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר