הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

"פגיעה אנושה בזכויות אדם": בימים האחרונים פורסם דוח הסנגוריה הציבורית על תנאי הכליאה בישראל והוא חושף נתונים עגומים על מתקני הכליאה. בשנים האחרונות, כך עולה מהדוח, הולך ומחריף משבר הכליאה. מצד אחר מדובר בתנאים לא תנאים עבור העצורים והאסירים, ובין היתר צפיפות נוראית, תאים בלי שירותים, מיטות עם פשפשים ומחסור במיטות. מצד שני, על רקע המשבר הזה, מפעם לפעם משחררות הרשויות עשרות אסירים כדי לצמצם את העומס הזה. כך יוצא שפושעים, שאמורים להיות מאחורי סורג ובריח מסתובבים חופשי ברחובות.

בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", המשודרת בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי, התקיים דיון בנושא תנאי הכליאה בישראל, זאת על רקע הדוח שפורסם. בדיון השתתפו עו"ד אורי קינן, עו"ד אסף טל, עו"ד תומר סופר, עו"ד לילך שמיר כהן, עו"ד צביקה גלזר.

"למדינת ישראל, וגם לנו כאזרחים", אומר עו"ד סופר, "אחריות על אנשים שנמצאים בכלא, גם לנו כחברה יש אחריות. יכול להיות שאנחנו יצרנו את המצב הכלכלי חינוכי שגרם למצבים האלה. הם לא תתי אדם שאפשר להתייחס אליהם ככה. מדינת ישראל צריכה לפתוח עוד מתקני כליאה". 

"בסופו של דבר", מוסיף עו"ד גלזר, "אתה רוצה שמי שצריך לשבת בכלא יהיה בכלא. תחשוב על אסירים ביטחוניים שהצבא מתלבט אם לעצור ולשחרר בגלל התקן בבתי הכלא".

עו"ד קינן, סניגור ותיק המתמחה בפלילים מצביע בעיה חמורה אף יותר. לדבריו, "כל אחד יכול למצוא את עצמו יום אחד בבוקר במעצר כחשוד. כל אחד יכול. כאן הבעיה הגדולה ביותר מכיוון שכאשר אנחנו מדברים על תנאי כליאה, התנאים הגרועים ביותר לכליאת בני אדם מתקיימים דווקא כאשר הם בבחינת חפים מפשע, חשודים במעצר. אני אזכיר שכאשר אדם נמצא כחשוד עד שביהמ"ש לא מכריע את דינו הוא חף מפשע, וכאן זה עוד הרבה לפני, עוד לפני שמוגש כתב אישום. תנאי הכליאה של אסירים טובים בעשרות מונים מאלה של חשודים. אני מזועזע מהתנאים שאני רואה בשטח". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר