הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם כדאי לך לשמור על זכות השתיקה? האם יש טעם להתייעץ עם עו"ד לפני החקירה או שהדבר רק יחמיר את מצבך?

התשובה לשאלה מתי כדאי לשמור על זכות השתיקה  ומתי למסור גרסה משתנה בין מקרה למקרה - אך חשוב להבין ששמירה על זכות השתיקה עלולה פעמים רבות להסב יותר נזק מתועלת ובטח במקרים בהם אדם נתפס עם סמים ונחשד בהחזקתם שלא לצריכה עצמית.

מניסיוני מזה למעלה מ 25 שנים למדתי שבהרבה מקרים כשאדם נתפס עם סמים בכמות יחסית גבוהה, הוא נוטה להימנע מלהתייעץ עם סניגור פלילי ומעדיף או לשמור על זכות השתיקה או להודות בעבירה מתוך הרגשה שבכל מקרה התיק "סגור"  ואם לפחות ישתף פעולה עם רשויות החקירה ואף ימנע מלממש את זכותו להיוועץ בעו"ד הרי שההודאה ושיתוף הפעולה יסייעו לו לצאת מהתיק בצורה הכי טובה וזו טעות גדולה!

מדוע ההחלטה לשמור על זכות השתיקה עלולה לפגוע בך?
פקודת הסמים המסוכנים קובעת חזקה לפיה מי שמחזיק בסם בכמות העולה על המפורט בתוספת השנייה לפקודה- הרי שהוא יחשב כמי שהחזיק בסם שלא לצריכתו העצמית והנטל מועבר אליו להוכיח שהסמים שימשו לצריכתו העצמית. אם ניקח למשל סם מסוג קנאביס, הרי שהפקודה קובעת חזקה הניתנת לסתירה, כי  המחזיק בסם זה בכמות העולה על 15 גרם עושה כן שלא  לשימושו העצמי . 

עורך הדין אמיר מורשתי (צילום: ליאור רונן)
עורך הדין אמיר מורשתי (צילום: ליאור רונן)

אם החלטת לשמור על זכות השתיקה , הרי שבשתיקתך אתה גם נמנע מלהפריך את החזקה הקבועה בפקודת הסמים לפיה הסם הוחזק למטרות סחר.. ואם תנסה במסגרת המענה לכתב האישום להראות שהחזקת בסם לצריכתך העצמית, הדבר יקשה עליך מאוד, שכן יטענו כלפיך שמדובר בגרסה כבושה (  גרסה מאוחרת )  – שערכה ומשקלה נמוכים . תוסיף לכך שעצם השימוש בזכות השתיקה יכול לחזק את ראיות התביעה והרי הדרך להרשעתך בהחזקת הסמים שלא לצריכה עצמית קצרה מאוד.

כאן המקום להבהיר, כי העונש המקסימלי הקבוע לצידה של עבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית הוא עד 20 שנה בעוד שהעונש המקסימלי הקבוע לצידה של עבירה של החזקת סם לצריכה עצמית הוא עד שלוש שנים.

מדוע חשוב להיוועץ בעו"ד לפני החקירה?
זכות ההיוועצות בעו"ד פלילי מומלץ לפני החקירה היא קריטית בכל עבירה, שכן מעבר לתכסיסי החקירה שהעו"ד יכול להזהיר אותך מפניהם ולהסבריו על מהלך החקירה, הזכויות שיש לך והידיעה ששוב אתה לא לבד מול המערכת - העו"ד יסביר לך את המצב המשפטי הרלוונטי לנסיבות ולעבירה בה אתה נחשד. כך למשל, בעבירות סמים הוא יוכל לסייע לך להוכיח את חפותך ולהראות, כי חרף החזקה בפקודת הסמים המסוכנים, הרי שהסמים שנתפסו שימשו לצריכתך העצמית.

בנוסף, חשוב לדעת שסניגור פלילי מנוסה יכול לאתר פגמים שונים בתיק, כדוגמת חיפוש לא חוקי ( וכדאי לדעת שאף חיפוש שנעשה על פי צו בית משפט יכול ויפסל אם החיפוש לא עמד בכל דרישות הצו )  בעיות באופן שמירת הסמים והובלתם עד לבדיקתם הסופית (  הדבר מכונה בשפה המשפטית- בעיות ב"שרשרת הסם" )  ולעיתים אף בעיות באופן דגימת הסם ע"י המטה הארצי- כל אלו ועוד עלולים להוביל לאי הגשת כתב אישום במסגרת הליך שימוע או למחיקתו לאחר הגשת כתב האישום.

* הכותב, עו"ד פלילי אמיר מורשתי ( L.L.M  ) בעלים של משרד עורכי דין העוסק במשפט פלילי ובטיחות.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר