הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הרחבה של מעגל הזכאים על סמך היותם צאצאים של אזרחים או תושבים לשעבר אשר נרדפו על ידי המשטר הנאצי, מאפשרת כעת לישראלים רבים לממש את זכותם להנפיק לעצמם ולמשפחתם את אחד הדרכונים החזקים בעולם. 

במאמר זה תוכלו ללמוד בעצמכם מי זכאי? מה ההבדלים בין התנאים לקבלת דרכון גרמני לתנאים לקבלת דרכון אוסטרי? כמה זמן לוקחת הפרוצדורה וכיצד אפשר להתחיל את ההליך לקבלת אזרחות זרה נוספת, ללא ויתור על האזרחות הישראלית.

עורך הדין יהושוע פקס (צילום: שירי דקר)
עורך הדין יהושוע פקס (צילום: שירי דקר)

מדוע ישראלים רבים שואפים לקבל דרכון אירופי?
עם ישראל מורכב מקיבוץ גלויות, כאשר אזרחים רבים הם צאצאים של הורים או סבים שמוצאם מחוץ לארץ, לכן יכולים לעיתים קרובות להגיש בקשה להתאזרחות במדינות אלו על בסיס מוצא משפחתי. אין ספק כי מדינות אירופה נמצאות בראש רשימת הדרכונים הנחשקים, זאת משתי סיבות עיקריות; ראשית, קבלת דרכון אירופי בכל מדינה ספציפית, משמע היכולת לטייל ולהתגורר בכל אחת מ- 27 מדינות האיחוד, ללא כל בעיה. שנית, דרכון אירופי מאפשר כניסה כמעט לכל מדינות העולם ללא קושי, כולל מדינות אשר מאתגר או בלתי אפשרי לבקר עבור אזרחי ישראל.

דרכון זר שני ללא ויתור על אזרחות ישראלית
הנפקה של דרכון זר נוסף, ללא ויתור על האזרחות הישראלית, ללא הדרישה לעבור להתגורר במדינה אחרת, וללא עמידה במבחני התאזרחות נוקשים מהווה פתרון נוח עבור ישראלים אשר רוצים לדאוג לעצמם וגם לעתיד של ילדיהם ולפתוח עבורם חלון הזדמנויות. 

בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז שנפתח מעגל הזכאות לדרכון הפורטוגלי, עבור צאצאים של מגורשי ספרד, אנו רואים ביקוש גדול לדרכון אירופאי. האפשרות לקבלת דרכון פורטוגלי הצטמצם לאחרונה, אבל מצד שני בשנתיים האחרונות כל אותם צאצאים של יקים (גרמנים או אוסטריים) רשאים בקלות יתרה לקבל דרכון על בסיס מוצא המשפחה. קבלת דרכון גרמני או אוסטרי מאפשר לגור ולטייל בכל אחת ממדינות האיחוד, ובנוסף אזרחי גרמניה זכאים גם לקבל לימודים אקדמיים חינם בגרמניה והטבות סוציאליות נוספות עבור מי שמתגורר בגרמניה בקביעות.

מי זכאי לקבל דרכון גרמני או אוסטרי?
הזכות לקבל דרכונים אלו מבוססת על תיקון לחוקי האזרחות, אשר הקלו את התנאים עבור מי שיכול להוכיח כי הוא צאצא של אזרחי או תושבי גרמניה ואוסטריה לשעבר שנאלצו לברוח ממדינות אלו ונשללה מהם האזרחות, בגלל עליית השלטון הנאצי לשלטון. יודגש כי עצם ההוכחה לגבי מוצא יהודי ועזיבה של גרמניה או אוסטריה בשנים הקובעות מבססת זכאות, ללא צורך בהוכחה של רדיפה אקטיבית, זאת מכיוון שכל היהודים נרדפו בשנים אלו על בסיס חוקי המשטר הנאצי. 

חשוב לשים לב כי תקופת הזכאות מעט שונה בין גרמניה לבין אוסטריה, כאשר באוסטריה מדובר בתקופה קצת יותר ארוכה. כמו כן, באוסטריה לעומת גרמניה ישנם מקרים אשר מאפשרים לקבל אזרחות גם כאשר מדובר בצאצאים של אזרחי אזורים גיאוגרפיים אשר היו בעבר חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית.

חשוב לשים לב כי ישנם מקרים בהם הליך קבלת האזרחות האירופאית עשוי להיתקל בבעיות, כגון עבר פלילי, או שירות קבע בצה"ל, אם מדובר בבקשה לדרכון אוסטרי.

כמה זמן לוקח ההליך?
הגשת הליך לקבלת דרכון אוסטרי או גרמני מורכב משלושה שלבים; הראשון - איסוף המסמכים בישראל, תרגום התעודות על ידי נוטריון ואימות על ידי חותמת אפוסטיל. השלב השני – מילוי הטפסים הרשמיים והגשת הבקשה לרשויות אוסטריה או גרמניה. השלב השלישי – קבלת האישור לאזרחות והנפקת הדרכון מול הקונסוליה. השלבים הראשונים לקוחים מספר חודשים בלבד, אולם כרגע בגלל ריבוי בקשות השלב מול רשויות גרמניה ואוסטריה בחו"ל מתעכב ועשוי לקחת כשנתיים לפחות, לכן מומלץ להתחיל בהקדם.

מה אפשר לעשות אם אין אצלכם מסמכים להוכחת הבקשה?
אם אתם יודעים כי הוריכם או סביכם ממוצא אוסטרי או גרמני, אולם אין לכם מסמכים להוכיח זאת, או נמצאים בידכם מסמכים מעטים בלבד, אפשר לבצע חיפוש ארכיוני נרחב, על מנת לאתר תעודות להוכחת הזכאות. בשביל לבצע חיפוש ארכיוני אפקטיבי נדרשים כמובן מידע בסיסי, כמו שמות מלאים ותאריכי לידה. לעיתים מצליחים למצוא מסמכים משמעותיים אשר מסייעים לבסס את הבקשה. 

כמה עולה לקבל אזרחות אירופאית?
רשויות גרמניה ואוסטריה אינן דורשות תשלום של אגרה כלל עבור הגשת הבקשה לאזרחות. יחד עם זאת, עלות תרגומים נוטריונים, חותמות אפוסטיל עשויים להגיע לאלפי שקלים. אם החלטתם לשכור את שרותיו של איש מקצוע לסייע בהליך ולא להגיש את הבקשה בעצמכם, תצטרכו לשלם גם עבור שירות משפטי. הגשת בקשה לאזרחות גרמנית או אוסטרית בצורה שגויה, ללא כל המסמכים הנדרשים, עלולה לגרום לעיכוב הטיפול, או סירוב הבקשה, לכן מומלץ להיעזר במשרד מקצועי בעל ניסיון, דובר השפה הגרמנית, להבטחת סיכויי הצלחה עד לקבלת הדרכון. 

ליווי עורך דין לקבלת דרכון גרמני או אוסטרי
משרד עורכי דין דקר, פקס, לוי, רוזנברג, מתמחה בדיני הגירה, ספציפית בתחום דרכון גרמני ואוסטרי על בסיס שורשים משפחתיים. אצלנו תמצאו צוות של דוברי גרמנית אשר ילוו אתכם בהליך מההתחלה ועד לקבלת האזרחות האירופאית.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר