הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

שאלנו את עו"ד ערן הוד, המתמחה בדיני ירושה, מה ניתן לעשות ומה הכי חשוב לדעת בנושא התנגדות לצוואה.

אפשר להתנגד
ראשית חשוב לדעת כי אפשר להתנגד לצוואה, לצערי ישנם אנשים אשר עדיין אינם מודעים לכך וסבורים בטעות כי אם אדם שנפטר והשאיר אחריו צוואה, זאת גזירה משמיים ולא ניתן לעשות דבר כדי לבטל את הצוואה. 

חשוב מאוד לדעת כי בהתקיים נסיבות מסוימות ניתן לבטל צוואה באמצעות הליך משפטי של התנגדות לצוואה. ביטול הצוואה, יביא לקיום צוואה אשר נערכה לפני הצוואה המבוטלת (אם נערכה), או לחלוקת הירושה לקרוביו של אדם ע"פ חוק הירושה.

עורך הדין ערן הוד (צילום:  יוהנס פלטן)
עורך הדין ערן הוד (צילום: יוהנס פלטן)

הגבלת זמן
עוד חשוב לדעת כי ישנו חלון זמנים מוגבל להגשת התנגדות לצוואה. יש להגיש את ההתנגדות בתוך 14 יום, מהיום בו פרסם הרשם לענייני ירושה הודעה רשמית, כי הוגשה בפניו בקשה לצו קיום צוואה. 

כתב ההתנגדות אשר יוגש לרשם לענייני ירושה, יועבר על ידו בהמשך לבית המשפט לענייני משפחה. כתב התנגדות זה, ישמש בעצם ככתב תביעה בבית המשפט על כל המשתמע ולפיכך יש להגיש כתב התנגדות מגובש ומנוסח היטב, הכולל את כל הטיעונים הרלוונטיים.

הליך גיבוש ועריכת כתב התנגדות מפורט דורש זמן ולפיכך מומלץ מאוד כי המעוניינים להתנגד לצוואה יפנו בהקדם האפשרי לעורך הדין להתייעצות וימנעו מ"לקחת את הזמן" והמתנה לרגע האחרון. היערכות מוקדמת להתנגדות לצוואה מגבירה את סיכויי הצלחת ההתנגדות.

איסוף ראיות
סיבה נוספת לפנות ליעוץ עם עורך דין לענייני ירושה בהקדם האפשרי, הינה הצורך באיסוף ראיות להתנגדות.

עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה וינחה את הלקוחות כיצד לפעול על מנת להשיג את הראיות הדרושות, ראיות אשר עשויות להיות מכריעות בהליך המשפטי הצפוי בהמשך.

חשוב לדעת כי לעיתים אף תיעוד שיחות עם בני המשפחה המעורבים בדבר, עשוי לשמש כראיה מכריעה בבית המשפט ולעיתים התזמון (הטיימינג) של איסוף הראיות הינו קריטי וראיות שלא נאספו בהזדמנות הראשונה, יהיה קשה ואף בלתי אפשרי להשיגן בהמשך.

ישנם אשר נמנעים מלפעול בעיסוק בענייני הירושה, עד לסיום ימי השבעה של הנפטר או עד לסיום ימי השלושים וגילוי המצבה, זאת טעות שמומלץ מאוד להימנע ממנה.

מהן העילות הנפוצות בהתנגדות לצוואה?

השפעה בלתי הוגנת 
פעמים רבות לאחר שמגלים כי הנפטר ערך צוואה, עולה החשש כי הצוואה אותה ערך הינה תוצאה של לחץ או השפעה בלתי הוגנת אשר הופעלה עליו מצד אלו אשר קיבלו בצוואה חלק גדול יותר בירושה.

על פי החוק צוואה אשר נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת, תחת לחץ וכד' – הינה בטלה.

נקודת ההנחה במקרים אלו הינה כי באם הצוואה הייתה נערכת על פי בחירתו ורצונו החופשי של המצווה, היא הייתה שונה בתכלית מהצוואה אשר נערכה בפועל והזוכה אשר הפעיל לחץ או השפעה  לא היו מקבל חלק זה בצוואה, לולא הלחץ או ההשפעה אותה הפעיל על המצווה.

חוסר כשרות לצוות 
עילה נפוצה נוספת להתנגדות לצוואה הינה כי המצווה בעת עריכת המצווה לא היה בעל היכולת השכלית הכרתית (יכולת קוגניטיבית) להבין את משמעות המסמך המשפטי עליו הוא חותם.

כך לדוגמא במצב בו אדם מבוגר אשר לקה בדמנציה ויכולתו לקבל החלטות מושכלות נפגעה, או אדם אשר ערך את הצוואה תחת השפעת תרופות או סמים אשר שיבשו את מודעותו ויכולתו להבין את משמעות המסמך עליו הוא חותם והשלכותיו – לא יהיה תוקף לצוואה עליו הם חתמו והיא תבוטל.

מעורבות בעשיית צוואה
על פי חוק, אדם אשר היה מעורב באופן משמעותי בעריכת הצוואה, הוראת הצוואה לטובתו תבוטל.
כך לדוגמא במקרה בו אדם ניסח עבור המצווה את הצוואה, הביא לביתו עורך דין על מנת להחתימו על המסמך ואף היה נוכח בעת חתימתו של אותו אדם על הצוואה, על פי חוק לא יהיה רשאי לקבל את החלק אותו קיבל בצוואה לאור מעורבותו בעריכתה.

זיוף
עצם עובדת הצוואה, מסמך משפטי, אשר ניתן לעריכה אף בכתב יד ואף ללא נוכחות עורך דין, הינה פרצה הקוראת לרמאים לנסות ולזייף מסמכים הנחזים כצוואות, אשר עשויים לקבוע גורלות של נכסים בשווי של מיליוני שקלים.

לפיכך, לא פעם מגיעים לבית המשפט תיקי התנגדות לצוואה בטענה כי הצוואה או החתימה שעל הצוואה זויפה. בית המשפט יבחן את מכלול הראיות ויקבע האם מדובר בצוואה מזויפת או בצוואה כשרה. בטענות זיוף צוואה מסתייע בית המשפט בחוות דעת של גרפולוג משפטי, אשר מוסר את עדותו בדבר מהימנות המסמך וקובע בחוות דעתו האם מדובר בזיוף או לא.

פגמים בצוואות
צוואה ללא תאריך, צוואה שאינה חתומה, צוואה ללא הצהרת המצווה כי זאת צוואתו – כל אלו הינם פגמים בצוואה אשר אינם פוסלים את הצוואה, אך בהחלט מחלישים את הצוואה ופותחים את הדרך להתנגדות לצוואה בעילות האמורות.

אולם ישנם גם פגמים הפוסלים צוואה – כך לדוגמא צוואה בכתב יד, אשר לא נכתבה כולה בכתב ידו של המצווה, כך לדוגמא במקרה בו המצווה הדפיס את הצוואה בביתו ורק חתם עליה. צוואה בעדים - אשר לא נערכה בפני שני עדים. ישנם עוד פגמים הפוסלים צוואה, אשר ייבחנו על ידי עורך הדין.

חוטים שזורים
על פי הפסיקה אשר התקבלה בשנים האחרונות, גם אם מגישי ההתנגדות לצוואה,  לא הצליחו להוכיח באופן ודאי וחד משמעי את אחת העילות האמורות, יכול בית המשפט לשזור (דוקטרינת החוטים השזורים) את מכלול הראיות אשר הובאו בפניו ולקבוע כי הצוואה תבוטל.

לסיכום
אם אדם הקרוב אליכם נפטר והשאיר אחריו צוואה ואתם חשים כי לא קיבלתם את החלק לו הייתם זכאים בצוואתו, פנו בהקדם ליעוץ אצל עורך דין המתמחה בדיני ירושה. 

הכותב, עו"ד ערן הוד, בעלים של משרד בוטיק העוסק בדיני ירושה, חבר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין מחוז ת"א ומייצג בתיקי סכסוכי ירושה בבתי המשפט.

*האמור מובא כמידע כללי בלבד, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף ליעוץ עם עורך דין.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר