הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מהו הסכם ממון?
הסכם ממון הוא הסכם שמסדיר את היחסים הרכושיים בין בני הזוג. ללא הסכם כזה, יחול על בני הזוג המשטר הרכושי הקבוע בחוק כלומר: הסדר איזון המשאבים על פי חוק יחסי ממון כלפי בני זוג נשואים, וחזקת השיתוף כלפי בני זוג שאינם נשואים. המשמעות הכללית של הכתוב בחוק היא שבעת פרידה, בני הזוג מתחלקים ברכוש שצברו. 

מדוע צריך לחתום על הסכם ממון?
אם בני זוג לא רוצים שיחול עליהם החוק והסדר איזון המשאבים שבו, כגון בנישואים שניים כאשר צד רוצה להישאר עם זכויותיו, גם אלו שצבר בתקופת הנישואין – אזי צריך לחתום על הסכם ממון שיקבע הסדר רכושי אחר ממה שקבוע בחוק.

בנוסף כאשר מתגוררים בדירה של מי מבני הזוג שהיתה לו טרם הנישואין או שקיבל במתנה/בירושה, צריך לחתום על הסכם ממון.

אמנם הסדר איזון המשאבים קובע שנכסים שנרכשו טרם הנישואין או התקבלו במתנה או בירושה בעת הנישואין, לא מאוזנים בין בני הזוג במקרה של גירושין, אולם הפסיקה הרחיבה לגבי דירת מגורים שגם אם היא נרכשה על ידי מי מבני הזוג עוד טרם הנישואין או שהוא קיבלה בירושה או במתנה במהלך הנישואין, עשוי להיקבע בה שיתוף עם בן הזוג במקרה של פרידה.

עורכת הדין צפית דיבון-קצובר (צילום: מוטי, ל- Q Elite Beauty)
עורכת הדין צפית דיבון-קצובר (צילום: מוטי, ל- Q Elite Beauty)

לכן, אם אתם רוצים להגן על דירת המגורים שלכם או על נכסים/זכויות אחרים שלכם שרכשתם עוד לפני היכרותכם את בן הזוג, ואם אתם רוצים להכניס לדירתכם בלב שקט את בן הזוג מבלי לחשוש שהוא יטען בעתיד לזכויות בדירה, עליכם לחתום על הסכם ממון.

אז מדוע צריך גם צוואה?
אנשים טועים לחשוב שבהסכם ממון אפשר להסדיר גם את נושא ההורשה לאחר פטירה, או שהסכם כזה חל גם לאחר המוות, ואם קבענו משטר של הפרדה רכושית, אז גם אחרי פטירה בן/בת הזוג שלי לא יהיה זכאי לרכושי.

זו טעות.

הסכם הממון הוא הסכם לחיים. אי אפשר לקבוע בו הוראות לאחר פטירה, שכן הוראות כאלו אפשר לקבוע רק בצוואה. 

בנוסף עצם העובדה שנקבע בהסכם הממון הפרדה רכושית ובעת גירושין בן הזוג לא יקבל שקל אחד, לא סותר את העובדה שהוא יהיה היורש.

כך לדוגמא בני זוג שנישאו זה לזה בנישואין שניים ולכל אחד ילדים משלו, לבעל יש רכוש רב, ולכן הוא דאג לחתום עם האשה על הסכם ממון הקובע הפרדה רכושית מוחלטת, הרי אם יתגרשו, האישה לא תקבל דבר מרכושו של הבעל, אולם אם יום לאחר החתונה הבעל ילך לעולמו, ללא שהשאיר צוואה, אזי מכח חוק הירושה האישה תירש מחצית מרכושו כיון שהיא אשתו, ואת המחצית השניה ירשו ילדיו.

לכן לא מספיק לחתום על הסכם ממון. אם אתם רוצים להגן על רכושכם גם במקרה של גירושין וגם במקרה של פטירה חס וחלילה, אז אין די בחתימה על הסכם ממון אשר מסדיר את היחסים הרכושיים למקרה של גירושין, חייבים לחתום גם על צוואה, שתסדיר את הירושה למקרה של פטירה.  

*הכותבת, עורכת הדין צפית דיבון-קצובר, עוסקת בדיני משפחה למעלה מ- 25 שנה, מנהלת משרד דיבון-קצובר ושות'.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר