נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תפרוש היום (שני) מתפקידה, בהגיעה לגיל 70. משלא מונה נשיא קובע להחליפה, ימלא את תפקידה המשנה לנשיאה, השופט עוזי פוגלמן, שיכהן כממלא מקום מתוקף חוק בתי המשפט.

בתוך כך, הנשיאה פרסמה איגרת ודברי פרידה: "היום אני מסיימת מסע ארוך ומרתק כשופטת – מסע שהחל לפני 34 שנים כמעט, במרץ
1990, בבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, ומסתיים כאן, בבית המשפט העליון בירושלים, שבו כיהנתי למעלה מ-20 שנים".

"רצה הגורל וביום פרישתי מכס השיפוט אנו נתונים באחת התקופות הקשות ביותר בתולדות המדינה. אנו קוברים את מתינו וחובשים את פצעינו, ומתפללים לשיבת כל החטופים והנעדרים לחיק משפחתם במהרה. על כן העת הזו אינה מתאימה לטקסים חגיגיים או לאירועי פרישה. בעת הזו מוטב להתרכז בעשייה, בסיוע, בחיזוק ובתמיכה. זהו סוד כוחה ועוצמתה של החברה הישראלית, המתגלה במלוא תפארתה בימים הכואבים והקשים מנשוא שחווים כולנו".

"אכן, אני אסירת תודה על ההזדמנות והזכות הגדולה שניתנו לי לעבור את המסע הזה ולעשות כל שביכולתי, בכל ערכאות השיפוט שבהן כיהנתי, כדי להרבות טוב. אני אסירת תודה על שש השנים האחרונות, שבהן זכיתי לעמוד כנשיאה בראש הרשות השופטת ולהכיר מקרוב את העשייה היום-יומית הברוכה של שופטות ושופטי ישראל ושל עובדי המנהל והסגל הניהולי בכל רחבי הארץ, הבאים ממחויבות ציבורית, מאהבת אדם ומחדוות נתינה ומעוררים בלבי הערכה וגאווה אין-קץ".

"לכן, ואף שבשונה מן הנשיאים שקדמו לי, לא התאפשר לי להעביר את התפקיד לנשיא קבוע שימונה תחתיי, אני סמוכה ובטוחה שהרשות השופטת נתונה בידיים מצוינות. אין לי ספק שכל אחת ואחד מכם בחלקתו ימשיך למלא את תפקידו באמונה, במסירות ובמקצועיות על הצד הטוב ביותר, תחת הובלתו של המשנה לנשיאה, השופט עוזי פוגלמן, אשר מתוקף החוק יכהן החל ממחר כממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון.
בטקס שהתקיים במשכן נשיאי ישראל ביום 26.10.2017 בו הצהרתי אמונים כנשיאת בית המשפט העליון, ראיתי לנכון לפתוח צוהר אל סיפור חיי ואל הרקע שבו גדלתי וממנו צמחתי".

"עשיתי כן מתוך מחשבה שילדות וילדים שרקע צמיחתם דומה לשלי, יוכלו לשאוב כוח ועידוד מהסיפור שלי ולהאמין שהחברה שלנו נותנת הזדמנות לכל אחת ואחד שמוכנים להתאמץ, להשקיע ולקחת את גורלם בידם. בחודשיים האחרונים סיירתי בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, מקצרין וקריית שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום, וכן במטה הנהלת בתי המשפט, ונפרדתי באופן אישי מכל העובדים והשופטים המסורים שלנו תוך הבעת תודה מעומק הלב על פועלכם יום-יום ושעה-שעה בשירות הציבור".

בתוך כך סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התקשר לחיות, והודה לה על "תרומתה הגדולה למערכת המשפט ולמדינת ישראל" ועל עבודתם המשותפת בחודשים האחרונים. השר איחל לחיות הצלחה רבה בכל אשר תבחר לעשות בהמשך.

בנוסף התקשר לוין גם למשנה לנשיא, השופט עוזי פוגלמן, שימלא את מקומה של הנשיאה. הוא איחל לו הצלחה והשניים סיכמו להיפגש בימים הקרובים, לעמוד בקשר רציף ולעבוד במשותף.