הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק נפגעי פעולות איבה הוא החוק המעגן את הזכויות של הנפגעים או משפחות החללים. נפגעי איבה הינם תושבי או אזרחי ישראל שנפגעו מפעולות טרור על רקע לאומני, אם בין גבולותיה של מדינת ישראל ואם מחוצה להם. הכוונה לכל מי שנפגע באופן ישיר או עקיף מפעולת איבה בגוף, בנפש וברכוש.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ענת אשכנזי לחצו כאן

בין הזכויות המוקנות לנפגע איבה ניתן למנות, בין היתר, טיפולים  רפואיים, תגמולים כספיים, פיצוי לבני משפחה של אדם שנהרג מענק לצורך הסדרת קבורתו ותשלום ליתומים שהוריהם נהרגו בפעולת איבה.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: יח''צ)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: יח''צ)

פגיעות גוף- את מי תובעים וכיצד?
משמעות של הכרה בפעולה כפעולת איבה היא שמי שגופו (פיזית או נפשית) או רכושו נפגעו כתוצאה מהפעולה, יוכר כנפגע פעולת איבה וכך גם בני משפחה שיקיריהן נספו בפעולת איבה.

על מנת להיות מוכר כנפגע פעולות איבה, מומלץ להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בתוך 12 חודשים מהיום בו התרחשה פעולת האיבה, ולצרף מסמכים המעידים על הפגיעה שהתרחשה, אך חשוב לדעת שאין התיישנות לתביעת איבה, ולכן ניתן להגיש תביעה גם לאחר שחלפו שנים רבות. 

לאחר הגשת התביעה, המוסד לביטוח לאומי פונה אל הרשות המאשרת, ורק לאחר שזו תקבע כי הפגיעה היא אכן פגיעת איבה, רק אז יטפל המוסד לביטוח לאומי בזכויות הנפגע ובזכויות בני המשפחה. 

לאחר קבלת אישור הרשות המאשרת, התביעה תועבר לוועדה רפואית לצורך הערכת הנכות של הנפגע וזאת על בסיס החומר הרפואי ובדיקה רפואית שתתבצע על ידי חברי הוועדה.

לאדם המוכר כנפגע פעולות איבה קיימות הטבות שונות ומענקים אותם ניתן לקבל עקב מצבו, בניהם: ריפוי, שיקום, תגמולים מביטוח לאומי בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק.

גם לאחר הוועדות הרפואיות וקבלת אחוזי נכות ישנם הליכים מורכבים נוספים אשר יכולים להקנות לנפגע האיבה זכויות נוספות, ולא אחת נדרשים נפגעי האיבה או משפחותיהם להגיש תביעה לבתי המשפט השונים על מנת להגן על זכויותיהם.

פגיעות רכוש – את מי תובעים וכיצד?
מי שרכושם ניזוק בשל מלחמה או פעולת איבה, ביטוח המבנה שהוא מכוסה בו במסגרת המשכנתא אינו מכסה נזק זה, ומקרים אלו אמורים להיות משולמים על ידי מס רכוש.

על פי תקנות מס רכוש וקרן פיצויים  מי שרכושו נפגע זכאי לפיצוי מהמדינה, בין אם מדובר ברכוש פרטי, בבית מגורים או בעסק.

הכתובת להגשת תביעה וקבלת פיצוי עד תיקרה מסוימת היא קרן הפיצויים של מס רכוש.  לצורך קבלת הפיצוי יש  להודיע  על הנזק תוך שבועיים  מיום קרות הנזק,  ואז  ישלח שמאי על מנת שיעריך את  שווי הנכס שנפגע וגובה הנזק,  ובהתאם לכך ייקבע  גובה הפיצוי הכספי. חשוב לא לבצע כל פעולה לשיקום הנזק לפני שהגיע שמאי. את התביעה יש להגיש תוך שלושה חודשים מקרות האירוע. הנפגעים יכולים להחליט אם ברצונם לשקם בעצמם את הנזק או ע"י חברות שפועלות מטעם קרן הפיצויים. גובה הסכום שישולם מוגבל לתקרה שנקבעה בחוק ולתקנת נזק מלחמה, כפי שמופיעה באתר רשות המיסים. 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר