הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מאז יום השביעי באוקטובר 2023, חייהם של כלל אזרחי המדינה השתנו, מעל 360,000 חיילי מילואים גויסו בצו שמונה, ונמצאים בחזית הלחימה, ובכל יום נפתחות מהדורות החדשות במניין הנופלים שהותירו אחריהם משפחות כואבות והמומות מצער. למרות הכאב הרב בימים אלו, הכנו לכם מספר הנחיות חשובות שישמרו על בני משפחותיכם מבחינה כלכלית:

ערוך צוואה  - לא, אין צורך עכשיו בעורכי דין
בתור קו הגנה ראשון, צוואה בכתב יד (או צוואה בעל-פה), תעשה את העבודה. צוואה בכתב יד היא צוואה ללא עדים (!) 

הצוואה נערכת כולה בכתב ידו של המצווה (גם אם הוא לא יפה או לא מאד קריא), לא לשכוח כותרת "צוואה", תאריך וחתימה. 

אין דף ועט? גם צוואה בעל-פה תסייע
צוואה בעל-פה היא צוואה שנערכת בעל-פה לפני שני עדים, ומותר לעשות אותה כאשר אדם מוצא את עצמו בנסיבות המצדיקות זאת, אל מול פני המוות. לכן במקרה של יציאה לקרב, גם צוואה בעל-פה תסייע. 

מיד לאחר עריכת הצוואה, על העדים לערוך זיכרון דברים, לתאר את הנסיבות ולרשום את הדברים שאמר המצווה. לא לשכוח לציין תאריכים, גם של מועד עריכת הצוואה, וגם של מועד זיכרון הדברים, וכמובן שעל העדים לחתום. לאחר מכן, העדים צריכים להפקיד את זכרון הדברים אצל הרשם לענייני ירושה. צוואה זו תקפה ל 30 ימים בלבד. 

שים לב! צוואה לא ניתן לצלם בסרטון, ולא ניתן להקליד בוואטסאפ או במייל. 

מה חייבת לכלול צוואה? 

  • למי אתה רוצה להוריש את רכושך.
  • האם אתה מסכים שישאבו ממך זרע - המדינה מסכימה לשאיבת זרע, אם היא יודעת שזה מה שהמנוח רצה. לכן אחת הבעיות, היא להוכיח בתוך 72 שעות (זה פרק הזמן בו אפשר לשאוב זרע) שזה מה שהמנוח רצה. אם נשאיר הוראה מראש, זה יסייע לבני המשפחה במרוץ נגד השעון. 
  • מה לעשות ואיך להגיע למידע הדיגיטלי שלך - הרבה אנשים לא לוקחים בחשבון שהרכוש שלהם, הוא גם המידע הדיגיטלי שלהם, התמונות, הסרטונים, הפייסבוק, האינסטגרם, מטבעות דיגיטליים ועוד, לכל אלה היורשים צריכים סיסמה, וללא סיסמה הם עלולים למצוא את עצמם מול שוקת שבורה ועם עוגמת נפש עצומה.  דאג להשאיר סיסמאות (בחלוף המלחמה תמיד אפשר להחליף אותן). 

יש לך חשבון בנק משותף? - דאג לסעיף אריכות ימים בחשבון הבנק
אם אדם בישראל הולך לעולמו, חשבון הבנק שלו ננעל. ואם חשבון הבנק שלו משותף עם אדם אחר? גם אז החשבון ננעל. המצב שנוצר הוא שהשותף לחשבון, לרוב בת.ן הזוג, לא יכולים לעשות שימוש בחשבון, מה שגורם לעוגמת נפש בה, בטח ובטח בתקופה קשה של שכול. 

הפתרון אינו צוואה, אלא סעיף אריכות ימים בחשבון הבנק המשותף.

הסעיף הקטן הזה משנה חיים, כיוון שהוא מאשר לבנק להמשיך ולאפשר לשותף להפעיל את החשבון כפי שהיה קודם לכן (לא ניתן לרוקן את החשבון, אבל בהחלט לעשות בו שימוש)

חזור בשלום.

עו"ד ומגשרת הילה צאירי עוסקת בתחום דיני ירושה ומשפחה, מוסמכת לעריכת ייפוי-כוח מתמשך.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר