הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

גם לולא המלחמה ולולא גיוס המילואים הנרחב לצד מצב החירום שהוכרז, המצב הפיננסי של אזרחי ישראל לא היה במצב טוב. אולם עכשיו, נראה כי המצב עוד יחמיר ואנחנו בפתחו של גל של פשיטות רגל. עו"ד חיות גרינברג, המתמחה בהליכי חדלות פירעון מזהירה: "את הקושי הממשי ואת הקריסה הגדולה נראה רק בעוד חצי שנה". 

עו"ד גרינברג, השתתפה לצדם של עוה"ד נוספים, עו"ד איתי אנשל, עו"ד אורי קינן ועו"ד ד"ר יפעת לב ארי בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" המשודרת בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי

שנת 2023 עומדת להסתיים והיא לא מבשרת טובות באשר לצפוי לנו בשנת 2024 בכל הקשור לחוסנם הכלכלי של בעלי עסקים, חברות, עובדים, ספקים ואנשים פרטיים בישראל. עוד בטרם מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר, הנתונים הכלכליים בתחום חדלות הפירעון היו מדאיגים. 

בחודשים יוני עד אוגוסט 2023 חלה עלייה חדה של כ-84% במספר הבקשות של חברות שפנו לבתי המשפט השנה בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מידי לאחר שנקלעו לחובות. בחינת הנתונים לעניין בקשות יחידים (אנשים פרטיים-ל.ד) שמבקשים להיכנס בשערי הליכי חדלות הפירעון בין החודשים יולי-אוגוסט 2023 לעומת החודשים המקבילים בשנת 2022, הצביעה על עלייה בשיעור 12.9% במספר הבקשות לפתיחת הליכים.

"אני חושבת שה-7 באוקטובר לא מהווה את האינדיקציה או את הזרז לקריסה הכלכלית", אומרת ד"ר יפעת לב ארי. "התשתית לכך הונחה עוד הרבה לפני. מהתחום שלי, דיני משפחה, אני יכולה להגיד שיש עליה משמעותית בפתיחת תיקי הוצל"פ על אי תשלום מזונות. זה נכון שבחודש האחרון יש מגויסים רבים, אך מדובר בלא משלמים סדרתיים, עוד מקודם. אין ספק, יש לנו נוחות לתלות מצבים לא נוחים במלחמה, אין שאין זה בהכרח נכון לעשות כן". 

מה הוביל ישראלים רבים למצוקה כלכלית עוד בטרם פרצה מלחמת "חרבות הברזל"? יתכן, בין השאר, כי עליית הריבית שראינו במהלך החודשים האחרונים תרמה גם היא לסוגיה. "סביבת ריבית נמוכה", מסביר עו"ד קינן, "היא זרז מעולה לצמיחה כלכלית. יחד עם זאת חשוב לזכור, כי האירוע של עליית ריבית לא קשורה דווקא אלינו, אלא לעולם כולו. מיתון עולמי. אנחנו נכנסו לתוך המלחמה הזו כבר במצב שבו יש סביבת ריבית גבוהה, זה לאו דווקא רצוי בנסיבות העניין. אנשים לקחו הלוואות בריבית כזו או אחרת ופתאום הריבית זינקה וההחזרים קפצו גם כן". 

עו"ד גרינברג: "הבעיה היא יותר שורשית ומובנית בתרבות הצריכה שלנו. אני מלווה חברות למעלה מ-18 שנה ואני רואה את התרבות שהשתרשה. זו תרבות שמציגה נוחות באי עמידה בהתחייבויות. אנחנו אומרים שאנחנו עם של יזמים וזה גם בא לידי ביטוי כאן. אנשים, אנשי עסקים ובכלל, לא מפחדים לקחת הלוואות – צעירים לוקחים הלוואות שהם לא יודעים איך ישלמו עליהם. בסופו של דבר זה מביא אותנו לחיות על הקצה, אז מספיק כשיש אירוע אחד יותר מדי ואנחנו נדחפים מעבר לקצה. זה בא לידי ביטוי גם במשקי בית פרטיים".

עו"ד קינן מסכים עם הדברים. "יש לנו", הוא מוסיף, "תרבות צריכה כזו שכל בן 15 יש לו רכב, קורקינטים חשמליים. אנחנו רק מוציאים ומוציאים בלי לחשוב, בלי לעצור לרגע, בסוף זה חוזר אלינו". 

לדברי עו"ד בן ארי, על מנת לבחון את המצב לאשורו, יש להמתין מספר חודשים ולראות מה מתרחש. 

"הדרמה תתרחש בעיני בכיוון מרץ אפריל 2024", אומרת עו"ד גרינברג. "אני חושבת שדווקא עכשיו, הלוואי ומקשיבים ומפנימים – זה הזמן לבנות תוכנית קדימה. גם אם אני יודעת שאני אתקל בקושי הזה, גם לדעת שלא אוכל להתמודד זה יכול לקחת אותי לסל של פתרונות לצמצום הנזק. אבל האופי שלנו הוא לא להסתכל קדימה לא לגעת בפצעים – נגיע לשם ונסתדר. זו לדעתי אחת הבעיות הקשות של האירוע הספציפי הזה".

עו"ד קינן: "ההצעה היא, איך שאני רואה את זה, לכל משק בית, גם לשכירים, לעשות תוכנית תקציבית. אפילו בלי המלחמה. זה נכון לכל בית ותמיד. חיים כאן בהתפרעות טוטאלית, אנשים לא מתקצבים, לא שמים בצד למקרה לא מתוכנן".

אך מה בנוגע למצוקה האמיתית של בעלי עסקים, האם נטילת הלוואה, מטעם המדינה או מכל גורם אחר, היא התשובה לכך?

"הלוואה", כך לדברי עו"ד גרינברג, "הייא משהו שצריך לתכנן ולהבין מה באה לשרת וגם לדעת איך אני מחזירה אותה. אם אני לא יודעת מראש מה זה בא לתת לי, וזה לא פלסטר, היא לא אמורה לשמש כפלסטר, להחליף לי התחייבות פחות טובה או משהו אחר. צריך לדעת איך מחזירים אותה. היום יש קרן בערבות מדינה, חרבות ברזל, שבין היתר מציעה תנאים טובים וגם גרייס, שנתחיל להתמודד איתה בעוד שנה. וזה מאוד טריקי. הנטייה היא להגיד כן, תנו לי את הכסף, בפועל, מעמיסים עוד ועוד הלוואות ונגיע לעוד שנה, חנוקים. לכן, אני רוצה להציע שאחת ההחלטות הגרועות הן ליטול הלוואה כזו בעל הדרך, בשיחת טלפון. כשפונים אליכם. בלי לבדוק ריביות ולראות לאן זה הולך".

עו"ד קינן מציע לבעל עסקים שנמצא במצוקה תקציבית, "לשבת עם רואה החשבון, לכסות את ההלוואה בקרן לערבות מדינה, אבל רק בתכנון מראש".  

עו"ד אנשל: "אם המלחמה עשתה משהו טוב, ואני מקווה שהיא תסתיים בקרוב. היא שאנחנו יודעים שאחרי מלחמה יש שגשוג ואנחנו מקווים לזה".

"המלחמה הזו", מבהירה עו"ד לב ארי, "היא אירוע קיצוני, שמעולם לא היה שלא ניתן להקיש ממה שהיה קודם". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר