בשירות בתי הסוהר (שב"ס) נערכים בשלושה מתחמי כליאה לקראת קיומה של עסקת שחרור החטופים כאשר הכוונה הינה לשחרר על כל חטוף שיחזור לישראל מידי ארגון הטרור חמאס ישוחררו שלושה קטינים אסירים או אסירות בעלי עבר ביטחוני.

בשב"ס קיימו הערכת מצב נוספת בנושא החטופים, כאשר בסיומה נקבע שכל פרויקט שחרור האסירים יתבצע כ"אפקט הדומינו", בתלות מול שחרור חטופים. משמע, כל חטוף שיגיע לישראל ויקבל אישור שהוא נמצא בבית החולים, מאותו רגע יעמוד בפני שב"ס פרק זמן של עד שעתיים כדי לפנות על כל חטוף שלושה אסירים. במאקרו אמורים להגיע עשרה חטופים ובשב"ס ייערכו לשחרור 30 אסירים, כאשר את הרשימה יקבלו במהלך הבוקר. נקבע כי הגעת החטופים תתבצע בין עשר בבוקר לארבע אחר הצהריים, ובמתווה הזה מ-16:00 יעמדו לשב"ס שעתיים, קרי עד 18:00 כדי לשחרר אסירים ביטחוניים.

כפי שציינו, האסירים ישוחררו ממתחמי מגידו, דמון ועופר, כאשר כולם יעברו תחילה לכלא עופר ומשם יתבצע הפינוי שלהם למחסום ביטוניא. בשב"ס ערים לעובדה שמדובר בהליך לא פשוט אולם ברור בנוסף שככל שמספר החטופים לא יעמוד במתווה שיוחלט, לא ישוחררו אסירים. חשוב לציין שגם ההליך לשחרור אסירים הוא הליך קשה עבור הסוהרים, שכן מדובר באסירים ביטחוניים.

נציין כי מתקני הכליאה בהם כלואים קטינים או נשים הינם עופר, דמון ומגידו ורק משם ישוחררו האסירים או האסירות על פי החלטה שתיקבע מידי יום בדרך המדינה בהתאם למספר החטופים שישוחררו בכל שלב.

נבהיר כי בהמשך לאישור הדרג המדיני ולהחלטת הממשלה מיום רביעי, 22.11, בדבר שחרור אסירים כחלק ממתווה החלפת חטופים, קיימה אתמול , נציבת שב"ס , רב-גונדר קטי פרי, דיון היערכות מבצעית, בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר ולאחריו החלו כלל יחידות שב״ס בהיערכות לביצוע המשימה. 

נדגיש כי לשב"ס אין מעורבות בקביעת סדר המשוחררים, או שמות המשוחררים וגם לא מאיזה מתחם כליאה הם ישוחררו בכל שלב ובסך הכל שב"ס מהווה זרוע הביצוע להחלטות שיתקבלו.

בהתאם למתווה שאושר על ידי הדרג המדיני, יקיימו בשב"ס מדי יום היערכות מחודשת, בהתאם לשלבי הביצוע על מנת להוציא לפועל את חלקו במאמץ הלאומי להחזרת החטופים לביתם. 

נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, התייחסה. ״סוהרי וסוהרות שב״ס יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, בצורה מקצועית ונחושה, כפי שידענו לעשות כך בעבר, אנו נעשה את זה היום. אנו שמים לנגד עינינו בכל העת את החזרת החטופים לביתם״.