הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כשתאונת דרכים היא גם תאונת עבודה: 275 בני אדם נהרגו בשנים 2021-2013 בתאונות דרכים בעבודה והוכרו כנפגעי תאונת עבודה, מדובר על כעשירית מכלל ההרוגים. בעמותת 'אור ירוק' מצאו שביטוח לאומי שילם יותר מ-5 מיליארד שקל לנפגעי תאונות דרכים בעבודה במהלך 9 השנים האחרונות, כשלפי ניתוח המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) תשלומי ביטוח לאומי התחלקו ל70- אחוז קצבאות נכות, כ-33 אחוז דמי פגיעה ועוד 3 אחוזים קצבת תלויים - הקצבה המגיעה למשפחות ההרוגים. 

מתי תאונת דרכים נחשבת לתאונת עבודה? ומה היתרונות שבהגשת תביעה כנפגע עבודה? עורך הדין דניאל ברדוגו, מומחה לדיני נזיקין, מסביר למולי ארי מנחה התוכנית מחוץ לפרוטוקול

לדברי עו"ד ברדוגו, תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שהתרחשה במהלך נסיעה מהעבודה הביתה וכן מהבית לעבודה, כמו גם תוך כדי העבודה. "הדבר המשמעותי ביותר הוא שלא תהיה סטייה כלשהי של אותו עובד מהדרך. ברגע שישנה סטייה מהנתיב – הנפגע לא נחשב כנפגע עבודה".

מה הכוונה בסטייה מהדרך?
עו"ד ברדוגו: "למשל, אם בדרך לעבודה נכנסת לתחנת דלק לקנות קפה, שתית קפה ובהמשך יצאת לדרך ואז נפגעת בתאונת דרכים או היית מעורב בתאונה – הדבר לא ייחשב הדבר כפגיעה בעבודה. הדבר שונה, לדוגמא, כאשר אדם יוצא לעבודה ולוקח את ילדיו לגן ילדים בדרך לעבודה. כלומר, הוא מוריד את הילדים במוסד החינוכי וממשיך בנסיעה. במקרים אלו מדובר בתאונת עבודה. בוודאי תשאלו כיצד מדובר בתאונת עבודה, הרי אמרנו שאין סטייה? הפסיקה מדגישה כי החריג הוא כאשר ה'סטייה' מהדרך היא חלק מהנתיב היומיומי. דהיינו, אם זה מה שהוא נוהג לעשות ביום ום, לצאת מהבית, להוריד את הילדים ואז להמשיך בנסיעה לעבודה – אזי זו לא סטייה וזו תאונת עבודה לכל דבר ועניין".

ואם אדם יוצא מהעבודה ונוסע להתפלל בבית הכנסת ורק לאחר מכן מגיע הביתה? האם מדובר כאן בתאונת עבודה?
עו"ד ברדוגו: "היו מקרים של אנשים שיצאו מהעבודה והלכו להתפלל מנחה בבית הכנסת ואכן נקבע שהמקרה לא נחשב כתאונת עבודה. זאת, אלא אם כן הוכחת שביומיום שאתה יוצא מהעבודה אתה הולך להתפלל מנחה ואז ממשיך הביתה – אז זה ייחשב כתאונת עבודה. בסיכומו של דבר, מה שקובע אם האירוע ייחשב כתאונת עבודה או אם לאו, הוא המסלול הקבוע היומיומי זה מה שמגדיר את זה כתאונת עבודה".

יש יתרונות בתביעה של נפגע עבודה על פני תביעה 'רגילה' של תאונת דרכים?
עו"ד ברדוגו: "בתאונת עבודה מעורבים שני מוסדות – המוסד לביטוח לאומי והחברה המבטחת בביטוח חובה את אותו הרכב שהיה מעורב בתאונת הדרכים.  משכך, היתרון העיקרי בקבלת הכרה כנפגע עבודה הוא בעובדה שיש לך אבא ואמא, יש מוסד שמלווה אותך לאורך כל הדרך. זאת אומרת, זה לא שאתה מקבל פיצוי ובזה זה נגמר. אם המצב הרפואי החמיר כתוצאה מהמקרה, אתה זכאי להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה על פי תקנה 36, כלומר בקשה להגדיל את הקצבה על רקע החמרה במצב. למעשה, בכל חצי שנה אתה זכאי לתבוע החמרה. לעומת זאת, תאונת דרכים שהיא נסיעה פרטית לחלוטין ונפגעת, אתה מול המבטחת – קיבלת פיצוי וההליך הסתיים. במידה ואחר כך יש החמרה במצב הרפואי, אין לך למי לפנות".

כיצד עלינו להתנהל במקרים שבהם תאונת הדרכים היא תאונת עבודה?
עו"ד ברדוגו: "הדבר הראשון שיש לעשות זה להגיש בקשה לקבלת דמי פגיעה. זהו הפיצוי שנקבל עבור התקופה של אי כושר עבודה, ימי מחלה. יש תקופה של 91 ימים שבהם הנפגע מקבל את השכר שלו. הפיצוי נקבע לפי השכר שלך ובהתאם למדווח לביטוח הלאומי. כאשר הסתיימו ה-91 ימים, על הנפגע להגיש תביעה להכרה כנכה מתאונת עבודה. לאחר הגשת התביעה ייבחן המקרה על ידי ועדה רפואית שמתכנסת וקובעת נכות זמנית. הנכות הזמנית ניתנת למשך שנה. אך מה עושים אם אחרי 3 חודשים אדם לא יכול לחזור לעבודה? מי ישלם לו? לשם כך יש בקשה נוספת, לפי תקנה 18, הנקראת תביעה לנכה נזקק. תביעה זו מאריכה את השכר למשך 4 חודשים נוספים. כך, במשך שנה, עד שההליך בעניינו של הנפגע מגיע לוועדה סופית. ועדה זו מתכנסת בתום שנה מיום האירוע ובסופה נקבעת לנפגע נכות צמיתה, כלומר, קבועה. כפי שציינו קודם, מדובר בנכות קבועה אך מדי חצי שנה ניתן לתבוע בגין החמרת מצב. הפיצוי מביטוח לאומי ניתן בהתאם לגובה הנכות, מי שנקבעו לו עד 19 אחוזי נכות יקבל מענק חד פעמי ובזה זה נגמר. מי שנקבעה לו נכות שהיא מעל ל-19 אחוז, זכאי לקבלת גמלה חודשית עד ליום פרישתו מהעבודה". 

תוך כמה זמן ניתן להגיש את התביעות בעניינו של הנפגע?
עו"ד ברדוגו: "בתאונת דרכים רגילה, שהיא איננה תאונת עבודה, תקופת ההתיישנות עומדת על 7 שנים. במשך הזמן הזה ניתן להגיש את התביעה נגד החברה המבטחת. אצל נפגעי תאונת עבודה המצב הוא שונה. על הנפגע להגיש תביעה לדמי פגיעה בתוך שנה, לאחר מכן, ובמשך 3 שנים הוא יוכל להגיש תביעה על נכות מתאונה, כלומר לקבוע את נכותו. כאן, אין 7 שנים כפי שיש בדין האזרחי". 

משרד עורכי דין ברדוגו דניאל, משרד בוטיק העוסק בכל תחומי הנזיקין, מתמחה בעיקר בכל נושא ייצוג נפגעים בתאונות עבודה נגד הביטוח הלאומי ומול מעסיקים, במסגרת "חבות מעבידים" כנגד חברות הביטוח.

עו"ד דניאל ברדוגו, העומד בראש המשרד, הוא בוגר הפקולטה למשפטים מטעם אוניברסיטת בר אילן, חבר לשכת עורכי הדין ובעל משרד עצמאי מזה 24 שנים בתחום הנזיקין. כמו כן, הוא בעל תואר שני ומוסמך מטעם אוניברסיטת בר אילן וכן בוגר תואר ראשון בתחומי הקרימינולוגיה ומדע המדינה, תחומים המעשירים את ידיעתו בכל הקשור להתמודדות המשפטית מול המוסדות.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר