עד מרכזי בתיק הונאת הבנק נגד הפוליטיקאי הישראלי-מולדבי אילן שור, חזר בו מעדותו המקורית, וזאת במהלך עדות בבית משפט בארה"ב. זהו ניצחון גדול עבור שור, המתכנן כעת להגיש ערעור על הרשעתו בקישינב.

עדותו של Matei Dohotaru, עובד לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית, התקיימה בתחילת חודש דצמבר בבית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה בארה״ב. דוהוטארו היה עד מפתח נגד שור בתיק ההונאה במולדובה והעיד נגד הפוליטיקאי במשפטו ב-2017.

במשך שנים, ניסה הצוות המשפטי של שור לגבות עדות ישירה מדוהוטרו, המתגורר בארה״ב, ולאחרונה אכן קיבל אישור לכך. דוהוטארו אמנם הגיש ערעור נגד החובה למסור עדות בבית משפט בארה״ב ואף לא התייצב בבית המשפט. השופט פסק נגדו בשל העדרותו משני זימונים.
כאמור, בדצמבר התייצב דוהוטרו למתן עדות כמתחייב, ועל פי תמליל ההצהרה שפרסם בית המשפט חזר בו דוהוטרו מעדותו המקורית משנת 2017. 

בעדותו המקורית בפרשה, העיד דוהוטרו כי נעשה שימוש בכספים פיקטיביים לפירעון הלוואה בבנק המולדובי - שם נטען כי הכסף נגנב על ידי שור. עדותו שימשה ראיה מרכזית בבסיס הרשעתו של שור של בבית המשפט לערעורים במולדובה.

במהלך ההצהרה שנגבתה לאחרונה, דוהוטרו העיד כי אינו יכול לאשר האם הכספים היו פיקטיביים. הוא אף הכחיש כי אי פעם הגיע למסקנה זו וטען כי הוא רק חשד שאולי היה זה המצב. עוד אישר דוהוטרו כי כלל לא בדק את המסמכים עליהם ביסס את עדותו ב-2017.

יש לציין כי חשיפת ההלוואה, והאם נפרעה, עומדת במרכז המאבק המשפטי במולדובה נגד שור, העומד בראש מפלגת ״שור״. שור סבור כי התיק נגדו נבע ממניעים פוליטיים.

עדותו החדשה והמעודכנת של דוהוטרו מהווה מכה להרשעה המקורית וגורמים המקורבים לשור כינו את הזכייה בארה"ב "פריצת דרך" אשר תסייע לערעור המתוכנן במולדובה ובבית הדין האירופי לזכויות אדם.