החוק לקיצור ההתמחות לעריכת דין בישראל בשל המלחמה יעלה בשבוע הבא פעם נוספת לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט. ייתכן וחברי הוועדה יצביעו על החוק ויאשרו אותו לקריאה שנייה ושלישית כבר ביום שני הקרוב.

לפני כשבוע התקיים בוועדת חוקה הדיון הראשון על החוק, אותו הציע שר המשפטים יריב לוין, לאחר שהוא אושר במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

במהלך הדיון, משרד המשפטים הציג סקר אותו ערך כחלק מתהליך בחינת השפעת הצעת החוק על השוק, עם למעלה מ-2100 משתתפים, מרביתם סטודנטים ומתמחים וכן עורכי דין ומאמנים להתמחות. על פי הסקר, 97% מהסטודנטים ו-83% מהמתמחים תמכו בקיצור ההתמחות.

יו״ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן אמר כי ״על משרדי הממשלה לבחון כל רגולציה ולצמצם כל מה שלא קריטי בתקופה זו. עקרון על נוסף הוא לתת לסטודנטים ולמתמחים את הכוח להתאים לעצמם פתרון במקום לספק פתרון מהונדס מלמעלה; לא אסכים שמי שמשרת את עם ישראל ומוכן למסור נפשו ייפגע. אני מקווה להביא נוסח מתוקן ומוסכם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, אמר: "ההתמחות היא כלי הכשרה חיוני וקריטי לעוסקים במקצוע עם רישיון. הם חורצים גורלות ומייצגים אזרחים בכל הסקטורים והתחומים; אני לא מכיר מקצועות אחרים שקוצרה בהם ההתמחות; "לא רואה שום קשר בין הקיצור לבין הבעיות שעולות מהמלחמה".

המתמחה אור אטל טענה בדיון: "אני מתמחה במשרד קטן ואמא לתינוק. המלחמה דפקה לכולנו בדלת. שכר ההתמחות לא מכסה אפילו את הגן. הדברים שיאמרו פה היום הם הרי גורל. יש איתי קולגות נפגעי נובה, משפחות נעדרים וחטופים, כולנו סובלים יחד ויש לתת מענה שוויוני".