הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כבר מעל שלושה חודשים שישראל מצויה במלחמה. הטבח שהתרחש ב-7 באוקטובר, הוביל לנרצחים רבים, למפונים מצפון ודרום, למגויסים בהיקפים גדולים ולחימה בעוצמות שונות בעזה ובגזרות נוספות במקביל. הסוף לא נראה לעין. בתוך כל הסוגיות והקשיים שמעלה "חרבות ברזל", נשכחו בצד העצמאים, מגזר שלם שנאבק על הישרדותו האישית, והצפי הוא שעסקים רבים לא יישארו כאן ביום שאחרי. עו"ד אסף בן חור, המתמחה בהליכי חדלות פירעון, מלווה רבים מהם המגיעים אליו בבקשה לסיוע. "הם מנסים להשאיר את הראש מעל המים", הוא אומר, "מבחינתי, תמיד יש דרך להתמודד עם המצוקה, צריך הכוונה, מוטיבציה וללכת עם הראש, לא עם הלב".

לדבריו, העצמאים הם מגזר שלם שמנהל מלחמה מקבילה, מלחמת הישרדות יומיומית, ומדובר במגזר שקצת נזנח מאחור. "זה באמת עצוב. יש אלפי מילואימניקים שמגויסים ועושים עבורנו עבודה קשה, לעיתים עד כדי קיפוח חיים ומצד שני יש את העצמאים שלעיתים מקפחים את פרנסתם. נכון שיש תמיכה, מענקים, זה קצת לעג לרש".

עו"ד בן חור מתייחס הן לעצמאים שגויסו למילואים ו"הקריבו" את העסק שלהם, והן לעצמאים שנותרו לעבוד, אך מצאו עצמם ללא תעסוקה בשל המלחמה. כשאתה נקרא לדגל", הוא מסביר, "ומתחיל להסתבך בחובות, או שהלקוחות מפסיקים להגיע, להתחיל להניע מחדש את העסק זה יקר מאשר להפעיל אותו. רבים מהעסקים עדיין מחזירים הלוואות קורונה מה שאומר שזה שתי סטירות לחי ולא אחת. המדינה מספיק חזקה ובנויה נכון כלכלית והיא יכולה וצריכה להגיש להם עזרה כמה שיותר מהר. אם לא, אנחנו נשלם על זה בירידה במסים ובזינוק באחוזי האבטלה. רבים מהעצמאים הם עצמאים של עסק של אדם אחד, קריסתם תגרום לקריסת המשפחות שלהם".

מתי יודעים שהגיע הזמן להרים ידיים?
עו"ד בן חור: "בהליכי חדלות פירעון אנחנו משרטטים את הגבול בהתאם לנכסים של בעל העסק. אם אין לו נכסים ורק התחייבויות זו סיבה טובה לשקול חדלות פירעון. אם יש לו נכסים אולי כדאי לעשות הסדר חוב. תיקון בחקיקה בעקבות הקורונה, מאפשר לשמר נכסים ולעשות תוכנית הבראה והכל. תלוי במצב שבו מגיע להליך בעל החוב. במקרים מסוים אני ממליץ לאנשי מילואים שאני פוגש, כאלו שהעסק שלהם לא מתפקד כבר שלושה חודשים, שאולי כדאי לחשוב על עצירת העסק".

עו"ד בן חור מוסיף עוד, כי הרפורמה בתחום הליכי חדלות פירעון הובילה לכך שאין צורך להגיע לפשיטת רגל, למעשה המונח הזה עוזב אט אט גם את השיח המשפטי. מעבר לכך, בהליכי חדלות פירעון ישנם מסלולים שונים, למשל לחברות או לעוסק מורשה וניתן להגיע להסדרי חוב. "גם בתוך הסדרי החוב", הוא מחדד, "יש שני סוגי הסדרים שניתן לעשות. יש הרבה איך לעזור לעצמאים גם בלי להגיע דה פקטו לחדלות פירעון". 

מה צריך לעשות מי שצובר חובות בתקופה זו?
עו"ד בן חור: "כל עצמאי צריך לדעת ולהיות עם היד על הדופק באשר להכנסות והוצאות, גם בשגרה ואולי בעיקר בשגרה. למי שבמילואים כיום זה בטח קשה, אבל צריך לקבל דוחות מרו"ח, פירוט ממס הכנסה וגם לשים לב ולבחון אם השוק מתעורר. במהלך המלחמה וגם אחריה יש עסקים שפתאום יתחילו לשגשג ולצערנו יש גם כאלה שידשדשו. את הערכת המצב הזו מומלץ לעשות עם אנשי מקצוע, עם רואה חשבון, יועץ מס, עורך דין המתמחה בנושא. בעיקר חשוב לא לעבוד עם הבטן, זה לא מלב, אלא לעבוד עם אחריות. עסקים רבים נפתחים מתשוקה, כי להיות עצמאי זה לא קל ואם אין לך תשוקה אז זה קשה להצליח בעיקר אם אתה עושה את זה בשביל כסף".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר