הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

את אריאל בבצ'יק, מנכ"ל המרכז להבראה פיננסית, פגשנו במשרדי החברה בתל אביב. "אני לא אוהב את הביטוי הזה 'משכנתא למסורבים'" הוא אומר. "לא מדובר במצורעים אלא במשקי בית נורמטיבים לחלוטין שלמעשה מצבם טוב יותר מרבים אחרים כי בבעלותם נכס ששווה יותר מסך חובותיהם".

איזה סוג לקוחות מגיעים אליך?
"תתפלאו לשמוע אבל למעלה ממאתיים אלף אזרחים שבבעלותם נכס מוגדרים כמסורבי משכנתא בבנק. אלינו, מגיעים לקוחות מכל הקשת החברתית - מרכז ופריפריה, שכירים ועצמאיים. יתרה מכך,  ביניהם יש לא מעט מנהלים בכירים ואנשים עם קריירות מרשימות". 

בבצ'יק ממשיך, "המציאות הכלכלית לא פשוטה, קל מאוד להסתבך ברמה הפיננסית והסיבות רבות ומגוונות. זה יכול להיות עסק שנקלע לקשיים, תאונה שקרתה או מספר גדול של חובות שהצטברו עם השנים. מה שמשותף לכולם זה שהם נשארים חסרי אונים, בלופ כלכלי שמאוד קשה לצאת ממנו ללא עזרה".

משכנתא למסורבים היא כמו ניתוח מורכב - אפשר להציל חיים ואפשר גם להרוג
"הסיבה שהפכנו לחברה המובילה בתחום היא שאנו מלווים את לקוחותינו למשך שנה, סוגרים עבורם את כל ההלוואות והחובות מהשורש ובונים עבורם תוכנית הבראה פיננסית. בדומה לחולה שעובר פרוצדורה או ניתוח רפואי מורכב ולאחריו תהליך שיקום, גם כאן הליווי מהווה שיקום שיבטיח את העתיד הכלכלי של משק הבית".

"גם אם הניתוח עבר בהצלחה, הוא לא שווה הרבה אם אין ליווי ותהליך שיקום".

"לצערי, רוב מסורבי המשכנתא נמצאים במרדף מתמיד אחר הלוואות. זאת הרגשה נוראית שמשליכה על כל תחומי החיים. במיוחד על הבריאות. גם לאחר שמצאו פתרון ואושרה להם משכנתא, הם נזרקים למים העמוקים מבלי לדעת לשחות והתוצאה הרסנית - רובם חוזרים לאותו מצב, אם לא חמור יותר".

מניסיונך, מה מבדיל בין משפחות שחוזרות לבנק ומשתקמות כלכלית ובין משפחות שנשארות בצרות? 
"ההבדל העיקרי הוא שכאשר יש ליווי לאורך כל תקופת ההבראה, ניתן להתגבר על אתגרים ואירועים בלתי צפויים שקורים לאורך הדרך. הליווי וההכוונה המקצועית עוזרת למצוא פתרונות יצירתיים כשעולים קשיים ובכך לשמור על התנהלות תקינה, לשפר את דירוג האשראי ובכך להבטיח את החזרה לבנק".

"במקרה ההפוך, אין שיקום, אין ליווי לאורך זמן, בפועל לא סוגרים את כל החובות מהשורש ומהר מאוד אותם משפחות מגלות שהם שוב מסורבי משכנתא, אך הפעם עם חובות גדולים יותר".

מה ההמלצה שלך למי שסורב לקבל משכנתא בבנק ורוצה לפתוח דף כלכלי חדש?
"על פניו זה נשמע פשוט, מה הבעיה להתנהל בצורה תקינה? אבל בפועל המציאות הרבה יותר מורכבת. אני אוהב למקבל את זה לירידה במשקל, כולנו יודעים שבשביל לרדת במשקל צריך לאכול פחות ולזוז יותר, אני לא חושב שיש מישהו שחולק עלי. אומנם, רובנו מתקשים לשמור על תזונה נכונה ולרדת במשקל גם אם יש ברשותנו תפריט תזונה ותוכנית אימונים". 

"בסופו של יום, הוכח שוב ושוב, גם ברמה הכלכלית כי כאשר יש פתרון אמיתי מהשורש וליווי צמוד לאורך זמן, הסיכוי שנפתח דף כלכלי חדש ונבריא פיננסית עולה משמעותית".

אריאל בבצ'יק וצוות היועצים של המרכז להבראה פיננסית מלווים בכל שנה מאות בעלי נכסים בקבלת משכנתא ופתיחת דף כלכלי חדש, גם אם סורבו בבנק.

לאתר המרכז להבראה פיננסית

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר