הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

צוואה הדדית היא צוואה ששני בני זוג עורכים יחד, והיא מבטאת את רצונם המשותף לגבי חלוקת עזבונם לאחר מות אחד מהם. אך מה קורה אם אחד מבני הזוג מאבד כשירותו ולא מסוגל יותר להחליט בעד עצמו? האם בן הזוג השני (שהוא כן בשכלו) יכול לשנות את הצוואה או לבטל אותה? עו"ד הילה צאירי, המתמחה בדיני משפחה, בצוואות ובירושות בפרט, מסבירה כי צוואה הדדית היא בהחלט פתרון אידיאלי עבור זוגות רבים, לכן חשוב להיות מודעים למגבלות שלה ולפתור אותן כשעורכים את הצוואה. 

"צריך לדעת", אומרת עו"ד צאירי, "שיש הבדלים בין צוואות הדדיות שנערכו בשנים שונות. בתחילת שנות ה 2000 תיקנו את חוק הירושה והוסיפו את סעיף 8א שמדבר על צוואות הדדיות וזה בהחלט דבר שמשפיע על עריכת צוואות הדדיות;

על צוואות הדדיות שנערכו עד ה-1.8.2005 לא חל סעיף 8א לחוק הירושה. ולכן, כל מי שערך צוואה הדדית לפני התאריך הזה, יכול לשנות את הצוואה ההדדית מתי שהוא רוצה, בין אם בן הזוג השני מודע לכך, או לא, בין אם שניהם בחיים או לא. למעשה, מיד לאחר שבני הזוגערכו צוואה יחד, יכול אחד מהם לצאת ממשרד עוה"ד ולשנות את הצוואה שלו, מבלי שהשני יודע. ביהמ"ש נחשפו לתופעה הבעייתית הזו, אבל אמרו שידיהם כבולות, כל עוד חופש הציווי (כלומר החופש לערוך צוואה מתי שרוצים ולמי שרוצים) הוא עקרון על, השינוי יכול להגיע רק מצד המחוקק. המחוקק שמע את הדברים ותיקן את חוק הירושה על ידי הוספת סעיף 8א. תיקון החוק הגדיר את הצוואות הדדיות, וקבע מה קורה כאשר אחד מהם רוצה לשנות אותה. 

לכן, ובעקבות התיקון, צוואות הדדיות שנעשו אחרי ה-1.8.2005, כבר לא ניתן לבטל מתי שרוצים. לצד זאת, נראה כי החוק לא תפור בצורה מושלמת ובשל כך עורכי דין רבים נרתעים מלערוך צוואות הדדיות, וכך זה מרתיע גם אנשים מלערוך צוואות הדדיות, וחבל". 

מה זה צוואה הדדית?
עו"ד צאירי: "צוואה הדדית היא צוואה שעורכים שני בני זוג כשהם מסתמכים אחד על השני. צוואה הדדית לא חייבת להיות תמונת ראי אחד של השני. בד"כ צוואה הדדית תגיד, שהרכוש של בן זוג אחד יעבור עם פטירתו לבן הזוג השני, ולהפך, ואחרי ששני המצווים יילכו לעולמם, העיזבון יתחלק בין הילדים. אבל צוואה הדדית יכולה להיות גם מצב שבו אני אומרת, שהרכוש שיש לי מלפני שהכרתי את בן הזוג יעבור ישירות לילדים שלי אם יקרה לי משהו ולא לבן הזוג, ורק את הרכוש המשותף שלנו אני מורישה לבן הזוג ולאחר מכן לילדים וכו'. מנגד, בן הזוג מוריש לי את כל הרכוש שלו. למרות שהוראות הצוואה שלי ושל בן הזוג שונות זו מזו, זו צוואה הדדית כי הסתמכנו זה על זו".

ומה קורה כאשר אחד הצדדים מאבד את כשירותו השכלית ובן הזוג שלו רוצה לשנות את הצוואה, האם הוא יכול? הרי בן הזוג שלא בשכלו לא יכול ללכת עכשיו ולערוך צוואה חדשה.
עו"ד צאירי: "מצב של איבוד כשירות קוגנטיבית (כלומר אדם שלא בשכלו, כמו למשל אדם דמנטי) הוא מצב שבו אתה לא יכול לקבל החלטות ולהיות כשיר לקבל החלטות.מה קורה בצוואה הדדית? החוק בא ואומר כך: אם שני בני הזוג בחיים כדי שאתה תוכל לעשות צוואה חדשה, אתה צריך לשלוח לבן הזוג הודעה בכתב, זה מבטל את שתי הצוואות ההדדיות וכל אחד מבני הזוג יכול לערוך צוואה חדשה משלו. כלומר, על בן הזוג להודיע לצד השני ואחר כך לשנות את הצוואה, אבל כשהאדם לא כשיר מה יעזור שיודיעו לו על כך? הרי הוא לא יכול לערוך צוואה חדשה. למרבה הצער החוק לא התייחס לסוגיה הזאת, ולכאורה החוק קובע שכן,שניהם בחיים, ולכן אני יכולה לשלוח לבן הזוג שלי שלא יודע איזה יום היום, הודעת ביטול. 

מקרה דומה הגיע לביהמ"ש המחוזי במחוז המרכז שקבע שאם האדם אינו כשיר, אז הוא לא כשיר ואין שום משמעות להודעה בכתב. במילים אחרות, אם אחד הצדדים לא כשיר, אין אפשרות לשלוח הודעת ביטול, ובן הזוג השני לא יכול לשנות את הצוואה ההדדית".

אז מדוע כדאי לערוך צוואה הדדית?
עו"ד צאירי: "צוואה הדדית היא דבר מצוין, זה שיש מכשולים או לקונות בחוק (כלומר מצבים שהמחוקק לא חשב עליהם), לא אומר שלא כדאי לערוך צוואה הדדית. פשוט צריך במסגרת הצוואה להתייחס למקרים האלה ולהגיד מה יקרה במצב כזה. אם בני הזוג החליטו על כך יחד, אז ביהמ"ש היה מקבל רצונם. למשל אם בני זוג היו רושמים בצוואה הדדית שאם אחד לא בשכלו, הצד השני רשאי לבטל את הצוואה שלו, ביהמ"ש היה מקבל את זה בלי בעיה. כמובן שצריך לרשום מה קורה במקרה כזה, כלומר למי יילך העיזבון של בן הזוג שלא בשכלו אם בן הזוג שלו מבקש לבטל את הצוואה? האם במקרה כזה הוא עדיין רוצה להוריש לבן הזוג, או שאם זה המצב הוא מעדיף להעביר את העזבון שלו ישירות לילדיו למשל? התייחסות לסוגיה הזו והוספת הסייגים הרלוונטיים בצוואה ההדדית, כל אלה פותרים את כל הבעיות שיכולות לצוץ".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר