הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ניכור הורי זו תופעה קשה ומזיקה, שבה ילד מפתח שנאה או איבה כלפי הורה אחד, ללא סיבה מוצדקת. הניכור יכול להתרחש בכל גיל, אך הוא נפוץ במיוחד בילדים בגילאי הגן והיסודי.הגורמים לניכור הורי מגוונים, אך הם כוללים בדרך כלל תהליך של הסתה והשפעה שלילית מצד ההורה המנכר. ההורה המנכר עשוי להפיץ שקרים ופנטזיות על ההורה המנוכר, או לשלול מהילד את הקשר עם ההורה המנוכר. בשנים האחרונות נאבקת מערכת המשפט ביתר שאת בתופעה שהפכה נפוצה בקרב הורים גרושים רבים, אך לדברי עו"ד ליטל אסרף, המתמחה בדיני משפחה, דווקא המלחמה הפכה עבור אותם הורים להזדמנות. "מי שחיפש הזדמנות להסית, מצא אותה", היא אומרת. 

לדברי עו"ד אסרף, נראה כי הורים מנכרים רבים מנצלים את התקופה ואת שגרת החירום על מנת להסית את ילדם מההורה השני, הוא ההורה המנוכר. "ראינו את זה", היא אומרת, "גם בתקופת הקורונה, ובכלל בתקופות משבר וזמני חירום במדינה, יש ניצול של האמפתיה ושל הרחמנות של ביהמ"ש, יש ניצול של הסיטואציות".

איך זה בא לידי ביטוי?
עו"ד אסרף: "בזמנים כאלו יש להורה המנכר הזדמנות להרחיק את הילדים מההורה המנוכר, מבחינה פיסית, מהבית, מהמקום הקרוב אליו, למנוע ממנו להיפגש איתם יותר. אם למשל ביהמ"ש כבר הפנה לטיפול ולהליכים פסיכולוגיים על מנת לקרב בין ההורה לילדים, אז הטיפול נקטע בשל המעברים האלו. התוצאה המצערת היא רגרסיה בטיפול".

כיצד יש לפעול אם אנחנו חושדים שקיים ניכור הורי?
עו"ד אסרף: "ראשית נסביר בקצרה מה כוללת התופעה הזו. ניכור הורי זה מצב שבו אחד ההורים עושה מעין שטיפת מוח לילדים, מסית אותם בצורה מאוד חמורה כנגד ההורה השני. ההורה יוצר באמירות כאלה ואחרות סוג של הזדהות עם הכעס שלו כלפי הצד השני אצל הילדים וכך הוא יוצר משבר אמון, שנאה וריחוק מההורה השני, וגורם לילד בעצם לא לרצות עמו קשר, לא לרצות להיפגש איתו, להכיר בו. במקרים החמורים הילד ממש מוחק את ההורה השני מהתודעה שלו, פשוט מתעלם מקיומו ומתכחש לו לחלוטין. בתי המשפט לא מקלים ראש בעניין הזה וכיום אף קיים שופט ייעודי לתופעה, שמתמחה בה, בבית המשפט בתל אביב. חשוב להדגיש כי לא כל נתק או סירוב של הילד למפגש עם ההורה הוא ניכור הורי, תמיד צריך לבחון את הנסיבות, את הסיטואציה והסיבות לסירוב".  

לדברי עו"ד אסרף, הדבר הראשון שיש לעשות במידה ועולה החשד לניכור הורי הוא לפנות לייעוץ בהקדם האפשרי. "הכי חשוב זה להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני משפחה ומתמחה בתיקי גירושין מורכבים. עורך דין כזה יודע ומכיר את כל המחקרים שנעשו בעניין. כשמישהו מגיע אלי עם חשד לניכור הורי, אני כעורכת דין, בוחנת את הסיטואציה ביחד איתו בניסיון לבחון האם אכן מדובר בניכור הורי. לא פעם הפתרון נמצא כבר אצל עורך הדין, בלי הצורך לפנות לבית המשפט. עורך דין שמתמחה בנושא יודע להמליץ ולהפנות לאנשי מקצוע שיוכלו לסייע ולבחון את המקרה. פניה לעורך דין היא לא בהכרח פניה לביהמ"ש אלא בניסיון למצוא פתרון ולקבל תשובות. לפעמים, בעיקר במקרים אלו, כדאי לערב מישהו אובייקטיבי שיגיד את דברים בצורה חד משמעית – אם אתה טועה הוא יגיד לך ואם אתה לא טועה ובאמת יש חשד לניכור הורי הוא יסייע לך בעניין". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר