הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

על רקע המלחמה והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיו, מזהירים במגזר העסקי מפני האפשרות של גל פשיטות רגל וכניסה למצב של חדלות פירעון. למעשה, עוד בטרם פרצה מלחמת חרבות ברזל, הנתונים במשק לא היו מעודדים במיוחד. עם זאת, מנתוני רשות האכיפה והגבייה שפורסמו החודש עולה ש-21 אחוזים מתיקי החייבים שאושרה כניסתם להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מסתיימים בגיבוש הסדרים במערכת ההוצל"פ, עוד לפני מתן צו פתיחת הליכים בעניינם. לדברי עו"ד אביאל אטיאס, מומחה בהליכי חדלות פירעון והבראה כלכלית, הרפורמה בתחום חדלות הפירעון מהווה בשורה עבור אנשים רבים שנקלעים לקשיים כלכליים, גם כאלו שחווים טלטלה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, מסיבות שונות. 

"למעשה", מסביר עו"ד אטיאס, "המלחמה הכניסה אלינו בתקופה האחרונה שטף של לקוחות שלא הכרנו קודם. החובות שלהם לא נוצרו כתוצאה מאורח חיים פזרני או דחייני או התנהלות כלכלית קלוקלת, אלא יותר לקוחות שמפעל חייהם קרס ביום בהיר. זו אוכלוסייה שאנו יודעים להתמודד איתה. גם המחוקק וביהמ"ש יודעים להתאים את ההליך וגם את התוכניות לשיקום כלכלי לאותם אנשים שלמעשה כל המצב של החובות נוצר כתוצאה מהמצב המלחמתי ונכפה עליהם. בהחלט מסתכלים עליהם אחרת". 

בספטמבר 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שהחליף את פקודת פשיטת הרגל שהייתה מנדטורית, ושינה במעט את התפיסה של חוק ההוצאה לפועל, ולא מעט אנשים שנקלעים לחובות וקשיים כלכליים לא מודעים לעובדה הזו שיש דרך לצאת מהחובות בלי להיכנס לפשיטת רגל והליך חדלות פירעון. "בעוד שבפקודת פשיטת הרגל הדגש היה יותר על גביית החוב", מפרט עו"ד אטיאס, "למעשה, החוק החדש נותן דגש עיקרי לשיקומו הכלכלי של החייב והחזרתו למסלול החיים התקין". 

מה המשמעות של הרפורמה הלכה למעשה?
עו"ד אטיאס: "המחוקק הבין שברגע שיש על החייב הגבלות והליכי גביה בהוצאה לפועל לא רק שהוא לא יכול להחזיר את החוב אלא גם מסגרת החיים שלו קורסת, ולכן, עם הכניסה להליך החדש, נעצרים כל הליכי הגבייה נגד החייב, ומשיתים עליו צו תשלומים שהולם את היכולת האישית שלו. צו התשלומים מאפשר לו לפרוע חלק מהחוב וגם לנהל אורך חיים תקין. הרי מה שרבים אינם מבינים זה שברגע שנפתח תיק ההוצאה לפועל הראשון וחשבון הבנק מעוקל, וכך גם המשכורת, לא רק שלא ניתן לפרוע את החובות אלא גם היכולת של החייב לממן לעצמו ולמשפחתו צרכי מחייה בסיסיים ביותר נפגע קשות". 

עו"ד אטיאס מוסיף כי צו התשלומים נקבע בהתאם ליכולת האישית של החייב ומביא בחשבון  את ההוצאות של החייב ושל תא משפחתו. "למשל", הוא מפרט, "חייב רווק לא יקבל את אותו צו כמו חייב עם ילדים, כך גם חייב עם כושר השתכרות גבוהה יקבל צו אחר ממי שהוא בעל כושר השתכרות נמוך". 

יש הבדלים בצו התשלומים בין שכירים לעצמאים?
עו"ד אטיאס: "זה בדיוק מה שמיוחד בחוק הזה. הוא לחלוטין אינדיבידואלי. כל אחד מקבל בהתאם לצרכים וליכולות שלו. מהפרקטיקה אני יכול לומר שלמעשה כל הלקוחות שנכנסו להליך הזה, ממצב בו לא יכלו אפילו לממן לעצמם צרכי מחייה בסיסיים ביותר, נכנסים להליך ולא רק שמשלמים את חובם אלא גם יכולים לממן לעצמם ולמשפחתם את המחייה השוטפת".

איך מתנהל ההליך של חדלות פירעון כיום?
עו"ד אטיאס: "חשוב לומר שהחובות הם לא רק עול כלכלי. כל מי שבחובות יודע  שהם גם עול נפשי, משפחתי, חברתי ותדמיתי ולמעשה החובות משפיעים על כל תחומי החיים. אחד החידושים שמביא ההליך, בין אלפי סעיפיו ותתי סעיפיו, זה גם תקופת ההליך. כלומר, בעבר, לפי הפקודה המנדטורית ההליך היה מאוד ארוך. היום הוא קצוב בזמן. פרק הממוצע של ההליך הינו  ארבע שנים. בסיומם החייב מקבל הפטר. משמעות ההפטר היא שיתרת החוב שלא שולמה במסגרת צו התשלומים, נמחקת. חשוב לומר גם למי שפרק זמן של  4 שנים נשמע לו כתקופה ארוכה, הרי שמשך כל התקופה החייב זוכה לדבר שלרובנו נראה מובן מאליו וזה ודאות. החייב יודע כמה הוא משלם בחודש  וההליך משאיר לו סכום כסף שמאפשר לו למעשה לחיות. בנוסף, כל זמן שהחייב בהליך הוא זוכה להגנה מהנושים ולא ניתן לעקל אותו או לבצע כנגדו פעולות גביה". 

כל חייב שנכנס להליך שכזה מסיים אותו ויוצא לדרך חדשה?
עו"ד אטיאס: "ההצלחה בהליך תלויה בעיקר במוטיבציה וברצון של החייב, מדובר בהליך אינטנסיבי אבל מי שרוצה להשתקם ולהתחיל דרך חדשה אז אני יכול להגיד שאחוזי ההצלחה הם גבוהים מאוד".

עו"ד אטיאס מתייחס גם לסוגיית הייצוג המשפטי הנדרש במקרים של חדלות פירעון, אף שמדובר במי שמצוי בקשיים כלכליים ובוודאי מתקשה לממן גם ייצוג משפטי. "אני שומע את השאלה הזו פעמים רבות", מתוודה עו"ד אטיאס. "אנשים אומרים 'אם אין לי כסף להחזיר חובותיי איך אשלם על ייצוג משפטי?' חשוב לומר שייצוג משפטי טוב בהליך מוביל את החייב למצב שבו הוא חוזר למסלול חיים רגיל ותקין, וכן הוא עוזר לו לקבל צו תשלומים שהולם את היכולת האישית שלו. יותר פרקטי, אנחנו למעשה עושים פריסות שמקלות ומטיבות עם החייב. אנחנו, עוה"ד שעוסקים בתחום, מבינים את הקושי התזרימי שנוצר לאותו החייב ויודעים לבנות תכנית תשלומים שלבסוף מאפשר לחיייב לשקם עצמו ואף לשלם לעורך הדין שמלווה אותו יד ביד כל הדרך עד לקבל ההפטר".

ליצירת קשר עם עו"ד אביאל אטיאס:
טלפון 0509469751, מייל: [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר