הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

המלחמה טרפה את הקלפים, שינתה לכולם את התפיסות, אך היו גם כמה נקודות של אור. 

מיד לאחר אירועי הטבח של ה-7 באוקטובר, הודיע המוסד לביטוח לאומי כי יכיר באופן אוטומטי במי שהיו באזור העוטף במהלך האירועים כנפגעי פעולות איבה, כעת תופסק ההכרה הזו. 

עו"ד תומר בכר, מתמחה בדיני נזיקין, מסביר מה זה אומר, וכיצד יש לפעול על מנת לקבל הכרה מהמדינה על פגיעה בעקבות פעילויות איבה.

"המוסד לביטוח לאומי", אומר עו"ד בכר, "יצא בהודעה די דרמטית בתחילת האירועים. לפי ההודעה הוא בעצם מכיר אוטומטית בכל מי שהיה בנובה, ובכל ישובי העוטף שנפגעו, כנפגעי פעולות איבה. הוא גם הודיע כי הוא מתחיל תשלום כספים עבור אותם נפגעים. ואכן במהלך החודשים שחלפו מאז קיבלו הנפגעים סכום חודשי של כמה אלפי שקלים בשביל לסייע להם לעמוד על הרגליים, שכן מדוב רבמי שנפגע, הפסיק לעבוד וכדומה. אבל הכל השתנה לפני כמה ימים, אז הגיעה מהמוסד לביטוח לאומי הודעה דרמטית נוספת על כך שכל נושא ההכרה האוטומטי הסתיים".

למה זה קורה?
עו"ד בכר: "הסיבה לכך היא שעכשיו מבחינת הביטוח הלאומי מגיע שלב 'הכסף הגדול'. אם עד עכשיו דובר על תשלום חודשי קטן וצנוע, כעת יתכנסו בעניינם של הנפגעים נציגי הוועדות של המוסד לביטוח לאומי על מנת לקבוע את אחוזי הנכות שלהם. במסגרת הדיונים בוועדות הרפואיות ייבדק כל נפגע ונפגע ולהחליט מה חומרת הפגיעה שלהם באחוזי נכות".

לא פעם אנחנו טועים לחשוב כי נפגעי פעולות האיבה הם מי שנכחו פיסית באירועים חבלניים או במתקפה הרצחנית על יישובי העוטף, אך לדברי עו"ד תומר בכר מרבית הפגיעות מתרחשות דווקא בבית או במקום העבודה, במהלך הניסיון להגיע למרחב המוגן. "אחת הפציעות השכיחות אצל נפגעי איבה", מוסיף עו"ד בכר, "היא פגיעה תוך כדי ריצה למרחב מוגן למשל, בזמן אזעקה. רבים סובלים מפגיעות של שברים למשל, משום שתוך כדי ריצה לממ"ד, אפילו בבית אבל גם בחוץ הם מעדו ונפצעו. האנשים האלו מוכרים כנפגעי פעולות איבה לכל דבר ועניין, למרות שלא נחת עליהם טיל. הם מוכרים ויש הרבה כאלה. אנחנו מקבלים הרבה טלפונים מאנשים שלא בטוחים בכך, אז חשוב שידעו".

פגיעה שכיחה נוספת, גם היא קשורה באזעקות, היא אירועי לב, כלומר פגיעה לבבית. "האזעקה", מסביר עו"ד בכר, "זה אירוע מלחיץ, במיוחד כשאתה נמצא לא במרחב הרגיל שלך, ואתה צריך למצוא מחסה או מקלט, אנשים חווים אירועי לב כבר היו גם פרסומים על כמה שנפטרו כתוצאה מכך. גם האנשים האלו אמורים להיות ויוכרו כנפגעי פעולות איבה". 

במידה נפגעתי מרכב כשחזרתי ממרחב מוגן, האם אוכר כנפגע פעולות איבה?
עו"ד בכר: "במקרה זה מדובר בתאונת דרכים ואותו אדם לא יוכר כנפגע פעולות איבה. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שיש ייחוד עילה, כלומר כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים, האופציה היחידה שהוא יכול לתבוע, זו תביעת ביטוח נגד ביטוח החובה של אותו רכב שפגע בו".

איך מתנהל ההליך מול הביטוח הלאומי לקבלת הכרה כנפגע איבה?
עו"ד בכר: "ההבנה שאתה נפגע פעולות איבה היא לא ברורה. צריך לקשר את זה למשהו שנוגע למלחמה. בשלב הבא, לאחר שהמוסד לביטוח לאומי מכיר בכף שהפגיעה היא כתוצאה מפעולות איבה, הוא שלב הוועדות הרפואיות. אלו אותן ועדות שאמורות לבדוק כל נפגע ונפגע שהוכר (כלומר שעבר את השלב הראשון) ולהחליט מה הם אחוזי הנכות של הנפגע. ככל שהאחוזים יהיו גבוהים יותר כך הזכויות והפיצויים יהיו גבוהים יותר בהתאם".

אם הוועדה החליטה שלא מגיע פיצוי בכלל, האם זו המילה האחרונה?
עו"ד תומר בכר: "לא זו לא המילה האחרונה, יש ערכאת ערעור, ועדה לערערים שיכולה לבדוק את התיק מחדש, את הנפגע מחדש, ולהחליט על בסיס הנתונים האם הוועדה הראשונה צדקה או שאולי טעתה וצריך לקבל את הערעור ולהעלות את הנכות, זה בהחלט אפשרי". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר