הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

"אם רוצים להציל את שוק הנדל"ן חייבים לשנות מדיניות ומהר", כך אומר עו"ד דב דוניץ, מומחה לנדל"ן ומקרקעין, בהתייחסות לצעדים שמקדמת המדינה, בהובלת משרד האוצר, בניסיון לעורר את שוק הנדל"ן.

המלחמה תפסה את שוק הנדל"ן כשהוא מצוי בתרדמה והובילה אותו לקיפאון כמעט מוחלט. העובדה שחסר כוח אדם על מנת לקדם בנייה, לצד האטות בהיתרים להתחלות בנייה, וקושי של קבלנים ויזמים למכור דירות הצטרפו לתחושת העצב הלאומית שהאטה, בכלל, את הרגלי הצריכה של הישראלים. 

בניסיון לעורר את השוק, מאז  קום המדינה, בהובלת משרד האוצר, צעדים שונים ובהם שינויים במס הרכישה ובמס השבח. אולם, לדברי עו"ד דוניץ, מדובר בצעדים שלא יסייעו בדבר. "זו נטייה ממשלתית ידועה של 'לחפש את השקל מתחת לפנס' וזה בדיוק מה שהם עושים", הוא אומר. "הם עושים סדרה של פעולות פיסקאליות כביכול, שאמורות להעיר את שוק הנדלן והכל שטויות".

מה הכוונה?
עו"ד דוניץ: "בתחום של מס שבח למשל, אם אתה בעל קרקע אז באמת באים עם הטבה, אם אתה מוכר, יצאה הוראת שעה ביוני 2023 שלמעשה אם אתה מסיים את הבנייה תוך 4 שנים אתה משלם מס סופי של 25 אחוז מס שבח. זה יפה, אבל אנחנו מדברים על סקטור מאוד קטן. מצד שני, באים ואומרים, ב-2026 מפסיקים את החישוב הלינארי של מס שבח, דבר שיוציא הרבה בעלי נכסים מהשוק, משום שאין להם סיבה לעשות כן, גובה מס השבח שיצטרכו לשלם יהיה גבוה מדי. עם כל הכבוד שהמדינה רוצה מצד אחד לעורר את שוק הנדל"ן, ומצד שני, דחף לאו ברכיבוש להגדיל את הכנסות המדינה, בסופו של דבר, אם היא תמשיך במדיניות הזו היא תהרוג את השוק".

במצב בו משלומים כל כך הרבה מסים והיטלים על ידי רוכשי דירות, האם בשנת 2024  כדאי לקנות או לחכות?
עו"ד דוניץ: "זו שאלה שקשה לענות עליה משום שהיא תלויה באפשרויות וביכולות שלך לממן את זה. אם אדם לא יקפוץ מעל הפופיק וייקח לצורך העניין אשראי, שבו ההחזר החודשי שלו עולה על שליש מהכנסתו הפנויה- אז בהחלט כדאי".

עו"ד דוניץ מתייחס עוד להטבות השונות שמציעות חברות קבלניות במטרה למשוך רוכשי דירות. בין היתר הן מציעות הקלות באופן התשלום על הדירה ומבטיחות לתת אשראי עד לאכלוס הדירה, אז ישלם הרוכש את יתרת התשלום.

"ניהלתי שנים חברת בנייה", אומר עו"ד דוניץ,"אז אני מכיר את זה טוב. בעיקרון מה שקורה כאן הוא שהדרישות של הבנק להון עצמי, הן עדיין דרישות של הבנק. יש חברות קבלניות, אני מכיר מקרים כאלו ברעננה ובת"א, שהם נותנים איזה סוג של מימון ראשוני של החברה, כאילו החברה היא מלווה את הכסף לרוכש. זה לא שהוא מקבל את זה במערכת הבנקאית. דווקא המערכת הבנקאית שלנו היא עובדת תחת רגולציה, יש כללים של הלימת הון, לא ניתן לחלק אשראי באופן חופשי. 

יש בעיה עם ה-90 אחוז במסירה. אנשים חושבים שיכולו למכור את הדירה, אבל כל זמן שלא קיבלת טופס 4 זה לא דירה, אתה מוכר מקרקעין ולא יכול למכור בפטור כלום". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר