הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

החודשים האחרונים טלטלו את הכלכלה הישראלית מקצה לקצה. אף שעוד בטרם המלחמה מצב המשק לא היה מזהיר, הרי שלאחר השבעה באוקטובר השבר התעצם והגיע לשיא עם הורדת דירוג האשראי של מודיס'. אולם, עו"ד דורון אריאל, מייסד פירמת דורון אריאל ושות', לא מדובר בסוף פסוק והוא מקפיד לשמור על אופטימיות. "אני מאמין שבעוד שנה הדירוג ישוב ויעלה", הוא אומר. 

"הודעת חברת דירוג האשראי מודיס'", אומר עו"ד אריאל, "היא בהחלט לא נעימה, אך היא צפויה. צפויה ולו בשל העובדה שבמשך תקופה ארוכה של עלייה ועלייה ושיפור במצבנו הכלכלי, אין ספק שמלחמה עושה האטה ומייצרת סיכון. מודיס' לא שינתה את התחזית לעתיד בצורה דרמטית, דיברו על כך אך זה לא שונה. נכון, הורידו את הדירוג במעט, אבל צריך להבין שאנחנו מתמודדים עם משבר לא קל בדרום וחוסר ודאות גדולה בצפון. לכן, אני חושב שמדובר בהחלטה סבירה, מה שלא היה סביר זה התגובה של שר האוצר. יכול להיות שהורדת הדירוג היא לא נוראית, והיא פחות נוראית מאשר אופן התגובה של השר להורדה".

האם המצב הכלכלי הקשה טמון אך ורק במלחמה?
עו"ד אריאל: "אני אומר כך: אנחנו משק חזק. מדינת ישראל, למרות עליית הריבית שרדה את התקופה הזו בצורה יפה מאוד. אני דווקא חושב שלאחר המלחמה, ובהנחה שהיא תסתיים בתמונת ניצחון, אני אופטימי. צריך להבין שהנושא הכלכלי מחובר לחלוטין גם לנושא הביטחוני וגם לתחושת הביטחון ולכן תמונת הניצחון כאן היא מאוד מאוד חשובה. כלכלה זה ללא ספק עניין של מצב רוח. אם נמצא עצמנו בעוד חודש חודשיים עם 'הראש של יחיא סינוואר', גם אנחנו נרגיש יותר טוב, אבל צריך לזכור תמיד שהעולם אוהב מנצחים. אף שהיום מבקרים אותנו ולא רוצים שננצח עד הסוף בחלק ממדינות העולם, כולל מדינות חברות שלנו, העולם אוהב מנצחים, העולם אוהב לעשות עסקים עם מנצחים ואנחנו אוהבים את המצליחנים.

"אם המדינה הזו תצלח והיא צולחת בצורה מדהימה והחיילים והצבא עושים עבודה נהדרת ורואים את התוצאות בשטח, אני מאמין שזה ייתן דחיפה אדירה כלכלה. נכון להיום, אין ספק שהורדת הדירוג גורמת קושי מסוים כולל בגיוס ועלויות גיוס ומן הסתם זה גם ישפיע בקטנה על הכיס שלנו".

מי שבסוף מתמודד עם ההשלכות זה האזרח הקטן בבית
עו"ד אריאל: "המצב הכלכלי, כמו גם דירוג האשראי, נוגע לכולם. מדינת ישראל תגייס כסף במחיר יקר יותר והמשמעות היא שאנחנו נצטרך לממן זאת באמצעות מסים. הגענו לתקרת גירעון גדולה, עלויות המלחמה הן גבוהות, אנחנו אומנם משק חזק אך הדברים האלו משפיעים עליו. אני מאמין שאם מדינת ישראל תצלח את המערכה, כמו שזה נראה עכשיו עם תמונת ניצחון שבה אדון נסראללה יבין שמי שפותח במלחמה נגד מדינת ישראל ראשו יהיה תלוי על עץ בסוף המערכה ועמו ישלם מחיר יקר – אני מאמין שגם העולם יכיר ביכולותיה של מדינת ישראל לצאת ממשברים קשים כאלו ויתכן וזה אפילו יתן דחיפה וקרדיט למדינה שמסוגלת לעשות כך".

על השאלה האם בעוד שנה מהיום נוכל להיות עם עליית דירוג משיב עו"ד אריאל בהחלטיות "כן". לדבריו, "אם המערכה בצפון תתפתח בצורה לא נאותה והיא לא תהיה קצרה אלא ארוכה ותובענית אז יכול להיות שהדירוג ירד עוד יותר. מלחמה יש לה מחיר, ואנחנו משלמים אותו, גם חברתית וגם כלכלית. יש זמנים שלא צריך רק לחשוב על מספר השקלים שנשלם אלא על חיי החיילים, מי שנהרגו ומי שנפצעו וצריך לסייע להם. אנחנו מדברים על הורדת הדירוג והשפעתו על הכיס, אבל צריך גם לחשוב על הורים שהילד שלהם נפצע במלחמה, מדובר בעלויות גבוהות, כלכליות וכמובן נפשיות. אנחנו נשלם מחיר אבל זה מחיר ראוי לשלם אותו על מה שקרה לנו".

אז איך לדעתך יסתיים המשבר הכלכלי?
עו"ד אריאל: "קרה לנו נס, צלחנו אתאחד המשברים הגדולים בתולדותינו. אני חושב שאנחנו צריכים להוריד את הכובע בפני הדור המדהים הזה שגילה עמידות, רוח. זה רוח של אבירים וגיבורים שעשו הכל ועם הרוח הזו אנחנו גם ננצח את הפן הכלכלי. האם יש מהמורה? בהחלט. האם נדע לצלוח אותה ? חד משמעית כן וגם נדע לעלות עוד למעלה. אנחנו כן צריכים לבוא עם האמונה שעם ישראל מאוחד בזה. אם העם יהיה מאוחד אז נצליח, אם נחזור בסיום המלחמה, עם הניצחון לאווירה ששררה ב-6 באוקטובר, אז מצבנו יהיה בכי רע. "נוכל לחיות בלי הרבה דברים, מהפכה משפטית או לא, ויכוח כזה או לא, לוותר אחד לשני על הכל, שום דבר לא שווה את אחדות העם, את אחדות צה"ל, אפשר לוותר על הרבה דברים כדי לשמור על העם הזה מאוחד ביחד. 

"גם סוכנויות דירוג הבינלאומיות וגם המדינות שמבקרות אותנו היום, ולכאורה נראות כמי שנגדנו, הן יראו את הניצחון ובבירור, הם יבינו אותו, וכך גם אויבנו. שלום עם סעודיה יפרוץ דברים אדירים ותמצא את עצמך אומר שהמשבר עם כל הקושי שהוליד, הכלכלה הגיעה כמעט לתחתית, וזה יחסית סביר ביחד למה שעברנו ונצא גבוה יותר ממה שנכנסו. זה תלוי רק בנו". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר