הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

שישה חודשי איחור במסירה של דירות חדשות, זו ההערכה של מומחים וקבלנים על רקע המשבר העמוק בענף הבנייה. מאז תחילת המלחמה, ועל רקע קשיים בכוח אדם, בחומרים ובכסף, מתקשה שוק הנדל"ן להתאושש ופרויקטים שכבר יצאו לדרך נתקעים בניגוד ללוח הזמנים שתוכנן. המשמעות היא עיכוב משמעותי, ומנגד, היקף פיצויי גדול לרוכשים, בהתאם לחוזה שנחתם מולם על ידי היזמים והקבלנים. מי צריך לשאת בפיצוי הזה - הקבלן או המדינה? צוות המומחים לנדל"ן ולמקרקעין, עוה"ד אהוד גולן, לילך כהן שמיר, איתי אנשל וסיימון יניב, מנסים להשיב על השאלה.

בישראל כיום יש 170 אלף התחלות בנייה של דירות, כ-100 אלף דירות על הנייר, כלומר, דירות חדשות מקבלן. לפי הערכות במשק, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", ייתכנו עיכובים במסירת אותן דירות של חצי שנה ואף יותר. השאלה היא האם הקבלנים, שאינם אשמים במצב, צריכים לפצות את הרוכשים בגין העיכוב?

לדברי עו"ד גולן, המדינה חייבת להתערב במצב שנוצר. "בסופו של דבר", הוא אומר, "לא ניתן להטיל את האחריות על המצב לא על הרוכשים ולא על הקבלנים. המצב נוצר לא בגלל אף אחד מהצדדים, כוח עליון. בסופו של זה כוח עליון מבחינת הצדדים". 

ביהמ"ש קבע בעבר שמלחמה היא לא כוח עליון
גולן: "צריך לצפות מלחמה אבל לא יכול לצפות שבמלחמה לא תעזור, וזו הנקודה".

גם לדברי עו"ד כהן שמיר, המדינה היא זו שצריכה לשאת בפיצוי. "אם המדינה", היא מסבירה, "יודעת טוב מאוד להכניס יד לכיס של הקבלנים והרוכשים ולכל אחד שמעורב על מנת לקחת מסים בימים טובים, המדינה צריכה להבין שגם בימים קשים, אם לא תכניס יד לכיס ולא תעזור ולא תיתן זה יצור נזק עתידי. המשמעות תהיה שכל קבלן וכל רוכש יחשוב כמה פעמים ויתחילו להיות חוזים עם תניות שלא ניתן יהיה להתמודדד איתן. יש סיטואציה כיום שגם אם קבלן מאוד רוצה, ספק רב שיצליח להתמודד עם המחסור בעובדי בניה, זה לא בגלל שהוא לא רוצה או לא מנסה, גם אם ישלם יותר אין למי לשלם יותר. זה התפקיד של המדינה והיא צריכה להבין שכל זמן שלא תמצא פתרון לזה, שזו הבעיה המרכזית". 

גם לדברי עו"ד יניב אם המדינה לא תתערב, מדובר חד משמעית במתכון לקריסה. "הדיירים", הוא מוסיף, "לא צריכים לשאת ולא יכולים לשאת בשכירות. הקבלן גם קשה לו לעמוד בסכומים האלה על רקע המלחמה. גם אין סיבה, נכון. לכן, אני מזכיר, קבלנים שרוצים לעבוד וגם שיש להם פועלים שייביאו מחו"ל – לאן יביאו אותם? מישהו יכול לבנות בצפון?". 

יש גורם אחר פרט למדינה שיוכל לסייע?
עו"ד אנשל: "יש אפקט שישפיע גם על הבנקים, וזה אפקט מתמשך שבסוף הפתרון הוא הכנסת היד לכיס של המדינה. גם בהסכמי מכר עם קבלן וגם חוק המכר, לדבר האלה של שכירויות כתוצאה מהפרה יש ביטוי בערבויות חוק המכר שיוצאות, אבל בסופו של יום, גם דיירים התחילו לממש ערבויות חוק מכר, יהיה כאן תהליך נורא ואיום שצריך לסייע על מנת לעצור, גם הבנקים, היזמים, כולם ייפגעו. לכן, הפתרון הוא שהמדינה תכניס את היד לכיס". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר