הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אחת הסוגיות הבעייתיות במסגרת הליך הגירושין היא שאלת חלוקת הרכוש בין בני הזוג. לאחרונה קבע בית המשפט כי דירת מגורים דירת מגורים משותפת תחולק ביחס של 40% לבעל ו־60% לאישה לאחר הגירושים, תוך חריגה מהכלל של חלוקה שווה של נכס בין בני זוג. זאת, בין היתר, בשל פערי השתכרות והסתרת מידע מצד הבעל. לדברי עו"ד יוחנן דוניץ, מומחה לדיני משפחה, מקרקעין והעברה בינדורית, מסביר מתי חלוקת הרכוש בין בני הזוג לא נעשית באופן שוויוני. 

"ננסה לפשט את הדברים", הוא אומר, וניקח סיטואציה פשוטה שבה לבני זוג יש דירת 3 חדרים והם משלמים משכנתא ביחד. זה נשמע פשוט, אבל גם זה לא פשוט. חוק יחסי ממון קובע שמה שנכנס לפני הנישואים כל צד לוקח את שלו, אבל במידה ובני הזו קנו יחד ונטלו יחד משכנתא, אז אמורים לחתוך ולחלק בדיוק באמצע".

אז איפה זה שונה?
עו"ד דוניץ: "החוק, בצורה רחבה, אומר שמחלקים בדיוק באמצע. אלה מה, לפעמים ישנם פערי שכר בין הזוגות, אחד מרוויח יותר, אחד עובד יותר והשני נמצא יותר עם הילדים ומרוויח פחות. צד אחד מקדם עצמו למקומות רווחיים יותר והצד השני פחות וכך גם יכולת השתכרות נמוכה יותר וגם לא גדלה. יכול להיות מצב שבו נמצא אחד מבני הזוג עם חצי דירה שלא שווה הרבה או מספיק כדי להשיג דירה אחרת, ואין לו גם פוטנציאל השתכרות לצאת מהלופ הזה. במקרים רבים אנשים נוטים לנסות להסתיר, לשחק כל מיני משחקים. בפסק הדין שהזכרנו כאן, החליט אחד הצדדים להסתיר נכסים, לעיתים מדובר גם בתיק מניות או בקרן פנסיה, לפעמים בהשקעה בקריפטו וכן הלאה. כאשר בית המשפט נחשף להסתרה הזו הוא מסתכל על כך בעין לא יפה". 

אז כיצד הוכרעה בפסק דין זה החלוקה הזו?
עו"ד דוניץ: "נאמר כך, ביהמ"ש החליט באותה סיטואציה שהבעל עד כדי כך הגזים באופן שבו הוא נלחם באשתו, בצורה שבאמת נטולת תום לב, כלומר ניסה להסתיר וניסה להוציא את אשתו בוגדת. בנוסף לכך לזוג שני ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הוא מתעמר בה ביהמ"ש והשאיר אותה לשאת בנטל. ביהמ"ש קבע שישנם פערי השתכרות, בנוסף לעובדה שהאישה נשארת עם הילדים ומגדלת אותם. על כך נוסיף את ההתנהלות של הפוגענית של הבעל ובמצב דברים זה ביהמ"ש החליט שיכול לשתוק עוד". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר