הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רכישת דירה היא אחת העסקאות המשמעותיות ביותר שרובנו נעשה בימי חיינו. השבוע התפרסם כי מאות רוכשים בפרויקט גינדי במושבה של חברת גינדי החזקות באור יהודה גילו לתדהמתם כי בצמידות לפרויקט מוקם בית עלמין חדש בשטח 65 דונם המיועד לקבורה אזרחית וצבאית של תושבי אור יהודה וקריית אונו - פרט מידע שרוכשי הדירות לא ידעו עליו בזמן החתימה על העסקה - מידע שגם בגינדי טוענים שלא ידעו.

עו"ד הילה אליקים, מומחית לדיני מקרקעין, אומרת כי באמצעות מספר בדיקות מקדימות, ניתן לוודא שמדובר בעסקה טובה ושאנחנו לא נופלים בפח. במקביל, היא מדגישה, חשוב להיעזר באיש מקצוע כבר בשלב הזה.

"כשאדם או זוג מעוניינים לרכוש דירה", היא מפרטת, "אני חושבת שכדאי וחשוב לבצע כמה בדיקות מקדמיות. אפשר לבצע את הבדיקות לבד אבל מומלץ שלא, אלא להיעזר באנשי מקצוע".

מה צריך לבדוק?
עו"ד הילה אליקים: "הדבר הראשון שעל הרוכש לבדוק הוא מי המוכר. כאשר מדובר בדירה מיד שנייה, חשוב לברר מי המוכר? האם הוא באמת הבעלים של הנכס? ובמידה ומדובר בפרויקט חדש, כלומר דירה על הנייר, מומלץ לבדוק מיהי החברה המוכרת, מי הקבלן או היזם? לוודא שמדובר בחברה יציבה מבחינה פיננסית וללא קשיים תזרימיים". 

מה השלב הבא?
עו"ד אליקים: "בשלב הבא נבדוק תב"ע – תוכנית בניין עיר. אלו התוכניות המאושרות והצפויות באזור שבו אנחנו מעוניינים לגור. כאן נגלה אם מתוכננים בתי כנסת, גני ילדים, בתי ספר או לחילופין בית קברות. אם התוכנית אושרה וקיבלה תוקף אז אנחנו נדע מה צפוי. יחד עם זאת, במידה והתוכנית עדיין נמצאת בדיונים, יש אפשרות לדעת על בקשה שהוגשה ולשם כך יש צורך באנשי מקצוע שבקיאים בנושא".

לדברי עו"ד אליקים, לאחר שהרוכשים מבררים שהמוכר הוא באמת המוכר, היא ממליצה להם לבדוק את סביבת המגורים. "לא פעם מגלים תחנת דלק, או בית ספר, או דברים אחרים. לא תמיד זה מפריע, אבל יש מי שזה בהחלט מפריע לו. מעבר לכך, אתם צפויים לגור בנכס אז חשוב לבדוק גם אותו, כלומר את תשתיות המים, החשמל וכן הלאה. אתם רוצים לגור שם, תבדקו שהכל עובד".

יש עוד בדיקות שמומלץ לבצע?
עו"ד אליקים: "בדיקת נסח טאבו למשל, היא בדיקה חשובה. במסגרת בדיקת נסח טאבו ניתן לראות אם יש הערות אזהרה על הקרקע או אם הוטלו על הקרקע שיעבודים כלשהם. בבדיקת נסח טאבו אפשר לגלות שם הרבה הפתעות".

מה קורה אם אנחנו מגלים לאחר הרכישה שבבניין ליד מוקם פרויקט התחדשות עירונית?
"אם קנית לפני חודשיים וראית מולך בתים ישנים, אתה צריך לקחת בחשבון שאנחנו בעידן של החדשות עירונית. זה לא שאמור לצפות את זה אבל כדאי לשאול ולבדוק מול המוכר מה צפוי מסביב כי הוא כנראה ידע".

האם כדאי לחתום על זיכרון דברים?
עו"ד הילה אליקים: "אני מאוד ממליצה שלא לחתום על מסמך זיכרון דברים, זיכרון דברים הוא חוזה לכל דבר ועניין. חלים עליו כללים של חוזה מכר ולמעשה המשמעות שלו הוא שהרוכש נקשר בעסקת רכישה לפני שהוא דן על התנאים המשפטיים והמסחריים ולכן המלצה חמה היא להימנע מכך ולא לחתום על המסמך הזה". 

לאתר האינטרנט של עו"ד הילה אליקים לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר