הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

העברה בין-דורית היא אחת ההחלטות המכריעות להמשך קיומו של עסק משפחתי. איך עושים זאת נכון? ומתי צריך להתחיל את התהליך? במה כרוכה העברת דירה מהורים לילדים? האם עדיף לעשות כאשר ההורים עדין בחיים? וכיצד מונעים סכסוכים משפחתיים? עורך הדין יוחנן דוניץ, מומחה להעברה בין דורית, מסביר כיצד עושים זאת בהצלחה ומפרקים את המכשולים שבדרך.

לדברי עו"ד דוניץ, אף שכשמדברים על העברה בין-דורית חושבים על עסקים גדולים כמו מפעלים או חברות גדולות, לרוב ההתמקדות של העברה בין-דורית נוגעת דווקא לעסקים הקטנים והמשפחתיים. "אותו עסק קטן, למשל בעל נגריה או מכולת", מפרט עו"ד דוניץ. "מי שהעסק המשפחתי החזיק אותו שנים רבות ועכשיו הוא רוצה לעבור לשלב הבא, להנות מהכסף שחסך, לצאת לחופשה גדולה, לצאת לפנסיה או חלילה לטפל בעצמו בגלל מקרים רפואיים ומישהו צריך לתחזק את העסק. צריך לראות איך עושים זאת נכון, אם יש בכלל מישהו שרוצה לנהל את העסק".

העברה בין-דורית מצריכה תכנון מראש?
עו"ד דוניץ: "זה משתנה מאחד לשני. יש עסקים שאתה רואה את הדור הבא נכנס לעסק ומעוניין לנהל אותו ולצד זאת חשוב להדגיש שלא תמיד כל אדם שנכנס לתמונה גם מתאים לנהל עסק. יש מוקשים שונים שצריך לנטרל וזה אפשרי, לכל דבר יש פתרון. יש עסקים מסוימים שאולי עדיף למכור, להגיד 'עשיתי את שלי, הרווחתי, עכשיו ננוח ונעבור הלאה'". 

מי הגורמים שצריך להיות מעורבים בהעברה מדור אחד לדור אחר? 
עו"ד דוניץ: "אנחנו מסתכלים כאן על הרבה תחומים שמתחברים לאותה הנקודה. לא מסתכלים רק על עו"ד תאגידי שיודע לבוא ולסדר דברים או רואה חשבון שיטפל בהיבטים המיסויים. בגלל שמדובר בעסק משפחתי, שהוא מעין פרה חולבת לשנים רבות, זה מעבר למורשת, ונכנס גם העניין הרגשי המשפחתי וצריך וחשוב לטפל בדבר הזה. לפעמים נכנסים מגשרים לתוכנית העברה הבין-דורית ואפילו פסיכולוגים. הכל תלוי עד כמה הסוגייה מורכבת. זה ספקטרום רחב של נושאים שצריך לדעת בסופו של דבר לדעת לנהל את זה ולשם כך יש מנהל להעברה בין-דורית".

האם יש לדור המייסדים אמירה בעסק גם לאחר שהעביר אותו לדור הבא?
עו"ד דוניץ: "לדור המייסד יש אמירה מאוד חזקה. דור המייסד יכול בסופו של דבר להחליט לתת קווי יסוד כלשהם כאשר העבודה נמשכת לאורך שנים. העברה בין-דורית לא נעשית במשך שבועיים- שלושה, וגם לא חודשיים. כדי להעביר את העסק בצורה נכונה, לקלוט את הדור הבא במידה ויש ובמידה ואין להכין את העסק למכירה או למסירה כזו או אחרת, צריך להיערך ולתכנן לאורך זמן. לכן, כשמסתכלים על כל המעבר הבין-דורי מנסים לעשות זאת בצורה חלקה ככל הניתן".

מה החשיבות של מנהל העברה בין-דורית?
עו"ד דוניץ: "כמו הרבה דברים בתחום שלנו, אין מניעה חוקית לפנות לכל עורך דין שהוא אך בסופו של דבר צריך אנשי מקצוע ומי שמתמחה בתחום הדיסציפלינה או במקרה שלנו לדעת לחבר את אנשי המקצוע הנכונים ולדעת לנטרל את המכשולים שבדרך. לצערי אנחנו רואים אנשים, משפחות שנקרעות לגזרים וזה במקרים שבהם לא נתנו את תשומת הלב הנכונה למוקשים שיכולים להיות, למצבים רגשיים כאלה ואחרים".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר