הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

סוגיית הממזרות בישראל היא נושא טעון ורגיש, המצית מחלוקות עמוקות בין גורמים שונים בחברה הישראלית. מצד אחד, עומדים אלו הרואים בממזרות עניין הלכתי מובהק אך מצד שני קביעה כי אדם הוא ממזר גורמת לעוול ופגיעה קשים בזכויות אדם. לדברי עו"ד שי זוהר, מומחה לדיני משפחה, כיום ישראל, על כלל המערכות שבה, עושה ככל הניתן על מנת להימנע מלהגדיר אדם כממזר. 

מיהו ממזר?
עו"ד שי זוהר: "ממזר הוא מי שנולד לאישה נשואה שלא מבעלה. כלומר האישה בגדה, נכנסה להיריון והביאה ילד כאשר בעלה אינו האב הביולוגי שלו. מדובר על מצב שבו ילד נולד מחמת ניאוף. המילה ממזר מורכבת למעשה משתי מילים – 'מום' ו-'זר'. היהדות רואה בעין לא יפה את הממזר, כאשר המטרה היא לקדש את הנישואין. משכך קיימת סנקציה מאוד חמורה, שלא רק שפוגעת באם, אלא שהיא בעיקר פוגעת בילד, שלא עשה דבר פרט להיוולד. הענישה על ממזרות היא שהילד לא יוכל לבוא בקהל ישראל 7 דורות, כלומר לא יוכל להינשא".

יש כיום ממזרים בישראל?
עו"ד שי זוהר: "הגישה כיום היא לעשות הכל כדי שזה לא יקרה, כדי שהילד לא יפגע. מה שקורה בפועל הילדים האלה גדלים על ידי אב שהוא לא באמת האב שלהם והוא גם חייב לזון אותם. כתוצאה מכך שאנחנו לא רוצים שיהיו ממזרים, נחקק חוק של בדיקת רקמות שאוסר לזוגות נשואים ולילדיהם לבצע בדיקת רקמות. במידה ויעשו את הבדיקה יהווה הדבר עבירה פלילית. מעבר לכך, גם אם אחד הצדדים ינסה להגיש את תוצאות הבדיקות לבית הדין הרבני הן לא יתקבלו שם, כי מדובר בבדיקות אסורות בדין". 

"בתי הדין", מוסיף עו"ד זוהר, "לא יקבלו את הראיה הזו, בגלל שלא רוצים להכריז על הילד ממזר ולמנוע את הפגיעה הקשה בו. החליטו לעשות איזון בין הנזק שנגרם לאבא לבין זה שעלול להיגרם לילד ולא מאפשרים את הבדיקה". 

לדברי עו"ד זוהר, ההתאמצות שלו להכריז על ילד כממזר, בא לידי ביטוי גם בהנחיה שלא רבים מודעים אליה. לפי הנחיה זו, כאשר גבר נפרד מאשתו, אם היה תהרה במהלך 12 החודשים שלאחר מכן, הוא עדיין יחשב כאב לילדים, גם אם היא הייתה עם אחרים בתקופה הזו. "זה סיכון שאדם עוזב את הבית ולא מתגרש. המטרה היא להגן מפני הממזרות", אומר עו"ד זוהר. 

מה המשמעות של הסנקציה "לא בא בקהל"?
עו"ד זוהר: "המשמעות היא שהילד הממזר לא יכול להינשא. יש אפשרות להימלט מזה אם יינשא לשפחה. בפועל, אין כיום כמעט הכרה בממזרות". 

אם אין הכרה בכך אז מדוע העיסוק בסוגיה?
עו"ד זוהר: "הסוגייה הזו מגיעה מהתורה, מהרצון לקדש נישואים, שלא ישתלם לנאוף. דבר נוסף, שרבים לא יודעים, אם עושים כיום הפריית מבחנה, אם האישה הייתה עם נוכרי, כשעושים הפריה מכניסים זרע מנוכרי ומלא מיהודי.  זאת על מנת שתהיה ודאות כי ילד שנולד מהפריה חוץ גופית, הוא לא ממזר".

לאתר עו"ד שי זוהר לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר