הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אגף השיקום מטפל כיום בכ-60 אלף נכי צה"ל ובחודשים האחרונים מצטרפים בכל יום פצועים, נכים ונפגעים נוספים באלפים רבים. למעשה, מתחילת המלחמה הצטרפו עוד כ-5,000 נפגעים והצפי הוא שעד סופה יעמוד המספר על 20 אלף. 

אגף השיקום עוסק בכל הנכים של צה"ל, לא רק מי שנפגעו במהלך המלחמה, אלא גם באחרים, כלומר עובדי מנהלה או אחרים שנפגעו במהלך השירות. מתוך המקום הזה מתחיל לעלות לסדר היום, גם אצל המחוקקים, הרעיון ולפיו יש להפריד בין הלוחמים לבין מי שאינם לוחמים בטענה כי מדובר בעוול ללוחמים. אלו מוסיפים וטוענים כי יש לשייך את הלוחמים לאגף השיקום ואת יתר אנשי השירות לביטוח לאומי כמי שנפגעו במהלך עבודתם.

עו"ד אילן כץ, עו"ד רועי ברומר, עו"ד דב דוניץ ועו"ד אסף בן חור דנו בסוגיה זו, ונראה כי ישנה הסכמה גורפת לכך שאין להפריד בין חיילי מנהלה ללוחמים. 

לדברי עו"ד אסף בן חור אומר כי כבר כעת יש הבדלים בין שכר חייל ושכר לוחם. "אני חושב", הוא אומר, "שצריך מעבר לעניין הטיפולי והכלכלי צריך גם להכיר תודה מוסרית גדולה מאוד למי שלחמו בחזית ונתנו לילות כימים, סיכנו את חייהם והם צריכים לקבל את התוספת כאות תודה". 

"חייל הוא חייל בלי שום ספק", מוסיף עו"ד דוניץ, "בייחוד כשמדובר גם על חיילים שהתאבדו במהלך חופשה, הם נפלו בעת שירותם וצה"ל מכיר בחלק מהם. זה שבכלל ישנה איזה ספקטרום שמאפשר זאת מראה שלא צריכה להיות הפליה כזו".  

עו"ד ברומר טוען כי לא צריכה להיות כלל הפרדה, גם לא לגבי התצפיתניות שנפגעו בלחימה, אף שאינן מוגדרות לוחמות. "אני לא חושב", כך לדבריו, "שצריכה להיות הפרדה או הבדל ודווקא מהיבט אחר – הדם הוא אותו דם של כל חייל. זה איזה מדרון, אם נתחיל ליצור קריטריונים אז לא יהיה לזה סוף. זה מתחיל ממי שנורה בחלק מסוים בגוף או במקום אחר, בשטח מסוים, מי שנכנס לעזה או בכניסה ללבנון. לשםאסור להגיע ולכן לא צריכה להיות הבדלה".

לפי נתונים אגף השיקום משלם על אותה נכות כמעט פי 4 מביטוח לאומי
עו"ד כץ: "בצדק. אנחנו שוכחים שבניגוד לצבאות רבים בעולם, צה"ל מורכב גם מחיילים בשירות חובה. תארו לעצמכם שמחר הצעת החוק, הרעיון האווילי הזה מתקבל, ומבדילים בין דם לדם, יבואו חיילים ויגידו למה אני צריך להתגייס. אני לא יכול לעבוד, להתפרנס ואני בסכנה. בוא ניקח תאונת דרכים – חייל קרבי או פקיד פלוגתי נוסעים יחד ונפגעים בתאונת דרכים – אז מה תגיד לחייל הקרבי אתה למשרד הביטחון ואת הפקיד תפנה לביטוח לאומי – חד משמעית לא".

דוניץ: "שלא נדבר על המקרים של מי שנחשפו לזוועות. לא נלחמו אבל נפגעו במובן שלא מאפשר להם לתפקד. מי שקיבלו פוסט טראומה דינם לא צריך להיות שונה".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר