הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בניגוד לסטיגמה: נשים נוהגות בטוח יותר - מהוות 44% מהנהגים אבל מעורבות רק ב-13% מהתאונות הקטלניות, כך עולה מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי עמותת אור ירוק. עו"ד מיכאל ברנד, מומחה בנזיקין, מסביר את כל מה שחשוב לדעת מרגע שעברת תאונת דרכים, וגם למה נשים נוהגות בעצם טוב ובטוח יותר מגברים.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, 479 נהגים/נהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2020, רק 60 מהן היו נשים – 13%, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

עוד נמצא כי למעלה מ-19 אלף נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2020 כאשר נשים היו מעורבות ב-4,484 תאונות -23%. הנתונים דומים גם כאשר בודקים את המעורבות של נהגות בתאונות דרכים קשות -15% וגם בתאונות דרכים קלות – 25%.

לדברי עו"ד ברנד, אכן נשים נוהגות הרבה יותר טוב מגברים ויותר זהיר כאשר כמות התאונות שלהן פחותה בהרבה. "זה מדהים", הוא קובע, "אך יש 'קאץ''. הפגיעה של נשים הרבה יותר חמורה בתאונות מאשר אצל גברים. הספרות הרפואית בתחום האורתופדיה למשל, מדברת למעשה על כך שנשים סובלות יותר מגברים בפגיעות של צליפת שוט. מדובר בדרך כלל בנשים שסובלות מאוד לאחר התאונות, גם בתאונות קלות יחסית. מבנה הגוף הוא שונה והפגיעה משפיעה יותר. נשים חשופות ליותר מחלות גם מגיל 45, אצל גברים זה מגיל 60".

אחד המאפיינים זה פיברומיאלגיה?
עו"ד ברנד: "בתחום המטולוגיה מה שהמומחים רואים זה שרוב, 95 אחוז, מאוכלוסיית החולים מפיברומיאלגיה אילו נשים. עד לפני הרבה מאוד שנים קראו לה 'תסמונת הילדה הקטנה' בגלל 'התבכיינות' לכאורה. בשנים האחרונות גדלה המודעות לתופעה. מרבית החולות הן נשים, סבל נוראי ומחלה שקופה".

בתאונות דרכים יש הבדל בפיצוי בין נשים לגברים?
עו"ד ברנד: "אסור להגיד שאישה תבדל בגבר בפיצוי בגלל המגדר, אבל אני אומר כך: אישה עדיין בשנת 2024 בעולם נחשבת כרעיה ועדיין תיחשב כזו שעושה את הדברים בבית, מטפלת בילדים וכדומה. זאת אומרת, למעשה אנחנו מדברים על כך שאם האישה לא יכולה לשטוף את הרצפה אז מגיע לה פיצוי. מדובר באחד המבחנים בראש נזק של עזרה לזולת, תפקוד בבית ומחוצה לו. הבעיה היא שמסתכלים על אישה כאילו זה תפקידה. העולם עדיין לא נפטר מהתפיסה השוביניסטית פטרנליסטית".

כיצד על האישה לפעול בעת תאונת דרכים?
עו"ד ברנד: "יש כמה שלבים שחשוב להקפיד עליהם. בשלב הראשון, עליה לצאת מהרכב ולהסתכל מי פגע, לרשום פרטים ולצלם את הרכב. זאת בהנחה שהיא יכולה ולא נפגעה והוא לא ברח. השלב השני הוא לפנות מיד לטיפול רפואי. זה לא משנה אם זה מוקד רפואי, או מיון, אפילו למחרת, סמוך מאוד לאירוע ולהגיד לרופא בדיוק מה שכואב – לפרט בפרטי פרטים. הרופא רושם את כל הפרטים שהם הכרחיים להמשך הדרך, לתביעה. חשוב לפרט בפני הגורם הרפואי שמדובר בתאונת דרכים".

מה השלב הבא?
עו"ד ברנד: "בשלב השלישי יש להקפיד על טיפול רפואי רציף – התחלתן תמשיכו. לאחר מכן, מומלץ מאוד לפנות למשטרה ולדווח על התאונה. בעת הפנייה למשטרה השוטר מתעד את מה שאירע, עדות, והיא כמו תיעוד רפואי ולכן חשובה להמשך ההליך. בשלב החמישי אני ממליץ מאוד זה לשמור על כל הקבלות וההוצאות – כל המוניות, קביים מיד שרה, קפה ואוכל, משככי כאבים ולפעמים לבקש מקופת חולים את רשימת התרופות שנרכשו - זה מאוד אקוטי". 

האם ניתן לקבל פיצוי עוד בטרם הוכרעה תביעת הנזיקין?
עו"ד ברנד: "כאשר מדובר על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ניתן לפנות למוסד לביטוח לאומי. במידה ומדובר בתאונת דרכים אפשר לפנות גם לחברת הביטוח ולבקש תשלום תכוף לפחות לכמה חודשים ראשונים כדי להסתדר. פיצוי כזה יינתן בהתאם לעוצמת הנזק. אם מישהו מסוגל לעבוד אז זה כנראה ידחה. אבל אם אדם לא מסוגל ללכת ולא יכולה לתפקד בבית או בעבודה, אז יש מקום לתשלום הזה".

מתי חשוב לפנות לעורך דין?
עו"ד ברנד: "אני סבור שכל תאונת דרכים מחייבת היוועצות עם עורך דין, וכמה שיותר מהר, ברגע שקרה האירוע, לאחר לקיחת הפרטים וקבלת הטיפול הרפואי הראשוני יש לפנות לייעוץ אצל עורך דין. עוה"ד הנזיקיסטים אמורים לדעת להגיד שבפעם הבאה שתהיה אצל רופא תסביר למה ואיך כואב הצוואר- כי עוד שנה ישאלו את זה בבית המשפט".

ליווי של עורך דין זה דבר יקר, לא?
עו"ד ברנד: "אני אומר שזה לא עולה כלום לא בהתחלה ולא באמצע. החוק אומר ששכר הטרחה נקבע בסוף לפי אחוז הצלחה ובהתאם לדירוג – 8 אחוז זה תיק קטן, 11 אחוז, שזה רוב תיקי הפשרה בביהמ"ש, ו-13 אחוז בתוספת מע"מ, תשלום תכוף, אם קבלת ייגזרו גם האחוזים. אם לא קיבלת לא שילמת כלום. ההוצאות היחידות של הנפגע הן עבור עצמו, הטיפול הרפואי והשיקום. זה חוק סוציאלי שנועד להיטיב עימו". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר