גזר דין ניתן היום (שני) ע"י השופט רון סולקין בכתב אישום מצמרר, חריג בחומרתו, כנגד גבר שהעביר את בת זוגו במשך עשור מסכת של 27 אירועי אלימות סדיסטיים הכלולים בעשרה אישומים חמורים שמתארים התעללות פיזית, נפשית, אלימות ופחד. כתב האישום בתיק זה הוגש בחודש פברואר 2022. ביהמ"ש קבע כי המקרה דנן הוא מהמקרים הקשים והחמורים שבאו לפתחו של בית המשפט. על הנאשם נגזר עונש של 13 שנות מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי לקורבן בסך 150,000 ש"ח. 

הפיגוע בגן יבנה: השוטר רודף אחרי המחבל - ומנטרל אותו | צפו בתיעוד
הוארך מעצרו של ראוף שמילוב: חשד שרצח ואנס חסרת בית בת"א

התביעה טענה, כי האלימות הינה דרך חייו של הנאשם בקשר עם המתלוננת, אותה הפגין שוב ושוב מעל עשור. במהלך רוב הקשר הזוגי בין הנאשם והמתלוננת, היא חוותה ממנו תקיפות אלימות חוזרות ונשנות, אשר הגיעו לשיאן באירוע האלימות האכזרי האחרון, בינואר 2022 , בגינו נמלטה המתלוננת למקלט לנשים מוכות. בנוסף טענה התביעה, כי בנוסף לאלימות הפיזית, התאפיינה מערכת היחסים בין הנאשם והמתלוננת  במניפולציות שונות שהפעיל כלפיה, לרבות האשמה; כעס; הפחתת ערך; הפחדה; איומים; בידוד  חברתי; קנאה מוגזמת; אלימות מילולית; אלימות כלכלית; ואלימות חברתית. הנאשם שלט בכל תחומי חייה של המתלוננת, ניתק אותה מהמעגלים החברתיים הרחוקים ואף את הקשר עם משפחתה.

מעשיו של הנאשם שתוארו בחלק מהאישומים חריגים בחומרתם, הוא הכה את  המתלוננת בידיו, ובחלק מהאישומים, הכה אותה באמצעות מקל עץ; מחבת; כבל מאריך; שבר על  ראשה בקבוקי זכוכית; אילץ אותה ללקק את צמיגי רכבו בזמן שהוא מכה אותה, כשהיא בהריון, על מנת שהעובר שהיא נושאת - ימות מחיידקים; הכה אותה בחלק מהפעמים כשהיא הרה; הכה אותה  באגרופים לאחר שליפף חגורת חלוק על ידיו, זאת לעיני ילדיהם המשותפים. 

התביעה הפנתה לאלימות שאינה פיזית אותה הפעיל הנאשם כלפי המתלוננת, בין היתר, כאשר אסר עליה לצאת מהבית ללא רשותו, ולעיתים הותיר אותה ואת הילדים ללא אוכל בבית, או הביא לה מזון  מועט, עד שלבסוף - הגיעה לתת משקל. כמו כן התביעה טענה, כי בנס ניצלו חייה של המתלוננת, לאור האלימות הברוטלית והאכזרית שהופעלה  כלפיה. 

לנאשם ולקורבן ילדים משותפים ולנאשם ילדים נוספים, סה"כ שישה ממערכת יחסים זוגית נוספת. לאורך כל מערכת היחסים בין הנאשם לבין הקורבן, נהג הנאשם לשלוט בה, באורח חייה ובכספי קצבאות הביטוח הלאומי שלה, כך שנדרשה לדווח לנאשם אודות המועדים בהם היא לוקחת את ילדיהם לגן, מחזירה אותם מהגן, מגיעה לביתהּ, יוצאה מביתהּ, באילו אנשים פגשה ועוד.

כך למשל מתאר כתב האישום אירוע אחד מתוך כמה בו בשבת, עלתה הנפגעת מעלה ופתחה את דלת הבית עם המפתח, אז, תקף אותה הנאשם במכת אגרוף בפניה, בפני ילדיהם המשותפים. הילד צעק "אבא הרביץ לאמא" ורץ לכיוונה. מיד ובהמשך הכניס הנאשם את הילדים לחדר המשחקים והורה להם לא לצאת מהחדר, אז, תקף הנאשם אותה שוב, הפילה לקרקע, הכה בה במכות אגרוף ובעיטות בפניה ובכל חלקי גופה, לאחר זמן יצא הנאשם מהחדר, נטל את שרוך חלוק רחצה וליפף אותו סביב ידו המאוגרפת, אז, אמר הנאשם לזוגתו: "עכשיו לא יכאב לי ביד" והמשיך להכותה במכות אגרוף, בעוד האישה המוכה שוכבת חסרת אונים על המזרן והנאשם יושב מעליה. בהמשך חנק אותה בצווארה באמצעות השרוך, בעוד היא מתחננת ואומרת: " בבקשה אני לא רוצה למות". 

באלימות תקיפותיו גרם במקרה הזה לה לחבלות של ממש בדמות המטומות בפניה, בארובות העין, שפשוף בלחי שמאל ובמצח, פצעים בשפה, סימני חניקה על הצוואר, חבלות שטחיות על פני הצלעות והגב, כאבי ראש ומכאוב בכל חלקי גופה. את המתואר לעיל, עשה הנאשם כשהוא תחת השפעת אלכוהול.

בסוף שנת 2016 , לאחר שגילתה הקורבן שהיא בהריון, היא שבה לגור בבית הוריה, והנאשם גם אז המשיך לתקוף אותה ולהכותה בכל חלקי גופה, בבעיטות ואף שבר על ראשה בקבוקי זכוכית וגרם לב לדימומים בראשה. כמו כן, ביקש הנאשם מהמתלוננת שתלקק את צמיגי רכבו כדי שהתינוק שלה ימות מחיידקים.

לחובת הנאשם שפע הרשעות, חוזרות ונשנות, בעבירות  של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו; החזקת אגרופן או סכין שלא כדין; נהיגה פוחזת של רכב; הפרת הוראה חוקית; תקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו; החזקה/שימוש בסמים מסוכנים לצריכה עצמית; החזקת נכס חשוד כגנוב; איומים; החזקת סכין למטרה לא כשרה; החזקת סמים מסוכנים שלא לצריכה עצמית; תקיפה סתם ושוד.

בחקירתה הראשית, מסרה הקורבן, כי ההליך עצמו היה לה מאוד קשה, וחוותה קושי נפשי בכל  פעם שהגיעה לבית המשפט. היא החלה את ההליך, כאשר היא פחדה להתלונן ולא רצתה לעשות כן, וחששה להעיד  מול הנאשם, אולם "סגרה מעגל" כאשר ניתנה הכרעת דין מרשיעה.  בנוסף סיפרה שהיא עברה הליך ממושך ואינטנסיבי של טיפול וריפוי במקלט לנשים מוכות, אשר סייע לה להעיד מול הנאשם. 

הזוג הביא לעולם שני ילדים בריאים, אך לאור העבירות שעבר הנאשם, טענה האישה שהם מוכרים נכים בשיעור 75% על ידי המוסד לביטוח לאומי, על רקע הכרה בהם כפוסט טראומתיים. אחד מהילדים נמצא במעקב פסיכיאטרי ונוטל טיפול תרופתי. 

הנתקפת ציינה שלעתים חשה, שהקללות  והבידוד שלה מהעולם, היו לה יותר קשים מהמכות הפיזיות שקיבלה. הצלקות על גופה הן תזכורת לאלימות הפיזית, אך האלימות הנפשית תהיה חקוקה אצלה יותר מהאלימות הפיזית. לדבריה, יעברו שנים  רבות עד שהנפש שלה תחלים. לדבריה, היא עדיין בטיפול נפשי. היא שיתפה, כיצד החליטה "לקחת את עצמה בידיים" ועבדה קשה כדי להתקדם בחייה, להשתקם, ולהעניק לילדיה בית חם ובריא. כיום, האישה עובדת במשרד ממשלתי והחלה בלימודים אקדמאיים. לאחר שהשתחררה מהמקלט לנשים מוכות, "פורום מיכל סלה", סייע בהתקנה בביתה של אמצעי הגנה והתרעה, בתוכם לחצני מצוקה.

באופן תמוה היא לימדה סנגוריה על התוקף שלה, היה לה חשוב לומר בביהמ"ש שהיא סבורה, כי הנאשם פועל ממקום בו מכיר במעשיו ומתחרט עליהם. שהיא חשה שהנאשם השתנה ומתחרט על מעשיו. היא מסרה, כי נוצר חיבור בין הילדים שלה ושל הנאשם לבין ילדיו עם אשתו, ושהוא אמר לילדים שהוא מצטער על מה שהוא עשה ושהוא לא יפגע שוב באמא... היא מרגישה שהנאשם כואב את מה שהוא עשה לה, ומכה על חטא שהפסיד את  גידול ילדיו.

אחות הנאשם, שהעידה לטובת הקלה בעונשו ביקשה מבית המשפט לרחם על הנאשם, היא טענה שהיא מכירה אותו כאדם חנון ורחום, שעוזר לזולת ותורם להם, ותמיד דואג לכל המשפחה, והוא חסר להם מאוד. בחקירתה הנגדית, נשאלה העדה, כיצד הדברים שמסרה מתיישבים עם כתב האישום החמור בו  הורשע, והשיבה, כי זה לא האח שהיא מכירה והיא מכירה אח אחר לגמרי.

הבנו של הנאשם בן ה-18 העיד ואמר שרק במהלך המשפט, גילה אודות קיומה של המתלוננת ואודות כך שיש לו שני אחים למחצה, מצד אביו, שהם ילדיה של המתלוננת.

התביעה קראה להחמיר בעונש וטענה שעבירות אלימות במשפחה הפכו לרעה חולה בחברה הישראלית, ומסתיימות לעתים  אף באבדות נפש ושלפיכך, על בית המשפט להעביר מסר מרתיע, למען יראו וייראו. ההגנה טענה, כי בעת גזירת הדין, על בית המשפט להקל עם הנאשם, ולהסתכל על טובת "התא  המשפחתי".

ביהמ"ש כתב בגזר הדין כי במהלך שמיעת הראיות, נחשף למתלוננת אשר חוותה תופת של ממש בדמות אלימות קשה והתעללות ממושכת, פיזית ומילולית לאורך יותר מעשור .המתלוננת וילדיה חיו בתת תנאים: ללא מזון ברמה מספקת, ללא ציוד בסיסי, אפילו מיטה חסרה! שבועות ארוכים – ללא חשמל, ללא מיזוג ואף ללא מקרר. כל זאת מעבר לבידוד החברתי הכמעט מלא ולחוקים והכללים הגחמתיים ואף הדרקוניים שהחיל עליהם הנאשם, חוקים במסגרתם נדרשה לדווח, מדי כמה עשרות דקות, על כל פעולה, ולו השגרתית ביותר, אפילו  אכילה או מקלחת, ובמסגרתם הוקצה לה זמן קבוע, בדקות, לצורך יציאה לגן וחזרה ממנו, תוך  שהנאשם עוקב אחריה ומתחקר אותה ארוכות על חריגה בת דקה או שתיים! 

ביהמ"ש ציין את האירועים בהם הגיע הנאשם לדירות בהן שהתה הקורבן וילדיו ונטל משם את מעט הציוד שהיה בהן, ביניהם אירוע של גניבת המזגן מהדירה השכורה שלה והתקנתו בבית בו מתגורר עם אשתו. וכך התרשם השופט: האכזריות, הסדיסטיות, האגואיזם ואף הנרקיסיזם, חוסר המורא, חוסר האכפתיות, התעוזה 21 שהפגין הנאשם – הם מעבר לכל דמיון. כמו כן קבע שמעשיו של הנאשם, לאורך תקופה כה ארוכה, מצביעים על מאפייני אישיות אלימים ואף סדיסטיים, אובססיביים, שתלטניים, על חוסר מוחלט של אמפתיה לזולת ועל חוסר מוחלט של יכולת לווסת את דחפיו האלימים.

לאורך ניהול ההליך, העיר הנאשם הערות מבזות ומשפילות כלפי המתלוננת, לעג לה והקניט אותה במהלך עדותה, תוך ניסיונות לרמוז בנוגע לעברה המיני, להכפיש את תפקודה כאם לילדים  המשותפים, להציגה כאובססיבית וכמי שאינה יציבה מבחינת התנהגותה וכמי שפועלת בחוסר היגיון. הנאשם נמנע בכל שלבי המשפט מלהביע ולו חרטה מינימלית וביהמ"ש לקח זאת בחשבון בעת שגזר את עונשו ל-13 שנות מאסר בפועל ו-18 חודשי מאסר על תנאי. כמו כן הורה לו להעביר פיצוי לנפגעת העבירה בסך 150,000 ש"ח.

ביהמ"ש העיר את תשומת הלב לשני עניינים הנוגעים בילדים של בני הזוג. ראשית הוא ציין שהפרקליטות בחרה שלא לכלול בכתב האישום אישומים בגין התעללות בילדים, על אף שמסכת הראיות שהוצגה אפשרה זאת. בנוסף התייחס ביהמ"ש ליצירת הקשר המחודש בין הנאשם לבין ילדיו, אשר לא הוצגה לבית המשפט. לנוכח הספקות שעלו אצל ביהמ"ש באשר לשיקול דעתה העכשווי של המתלוננת בכל הנוגע לקשר זה, ניתנה הנחייה להתערבות עובדת סוציאלית של העירייה שתבחן את הנושא. 

לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה: "סיפורה של האשה בכתבה הוא קצה קצהו של קרחון שאנו נחשפות למימדיו המבהילים בעבודתינו היומיומית. לאחר שהאשה הזו, במזל רב, נחלצה מציפרניו האכזריות של אבי ילדיה, היא פנתה אלינו בפורום מיכל סלה וקיבלה מאיתנו מיגון של ביתה וחיבור ללחצן מצוקה נייד ולחברת אבטחה פרטית בחינם למשך שנה שלמה. בחודש מרץ 22 נשים מאוימות נוספות קיבלו אבטחה פרטית מפורום מיכל סלה. סה"כ העמותה מעניקה הגנה אמיתית ל 315 נשים ועוד 1064 ילדים והכל בזכות תרומות הציבור.

בימים אלו ישראל במלחמה,הסטרס גבוה וגרף האלימות בבית שבר שיאים. מתחילת המלחמה יש עליה של 50% ברצח נשים. הפניות אלינו עלו ב 45% ביניהן נשים מאוימות רבות שחוששות מהנשקים שהתוקפים שלהן קיבלו. למרות שקרחון האלימות גדל וגובה קורבנות חיים - בטחון נשים טרם הוכנס כיעד בתוכנית השיקום הלאומית. 

נשים מאויימות יכולות לפנות לעמותת פורום מיכל סלה גם היום ולקבל סל פתרונות הגנה חדשניים ופרקטים בחינם. אנחנו נמשיך להפעיל ולפתח פתרונות ולהעניק הגנה מלאה ומעשית לנשים מאויימות בכל מצב. אלימות כלפי נשים זה לא גזירת גורל".