הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מתי הופך מסמך לצוואה מחייבת מבחינה משפטית? בפסק דין חדש שניתן קבע בית המשפט המחוזי כי מסמך שכתב מנוח - לפיו הוא "אמור לשנות" את צוואתו לטובת שניים משלושת ילדיו - אינו צוואה. עו"ד הילה צאירי, מומחית לדיני ירושה, מסבירה על ההבדל בין צוואה מחייבת להצהרת כוונות. 

לדברי עו"ד צאירי, בכל הנוגע לענייני ירושה וצוואה יש חשיבות לאמרה "סוף מעשה במחשבה תחילה". ועל כן, בכל מקרה שבו נערכה צוואה, גם אם בכתב יד, מומלץ להפקידה אצל רשם הירושה על מנת שעל כל מקרה שלא תהיה היא תישמר. "חשוב לדעת כי ישנו שירות שנקרא הפקדת צוואה – שירות שהמדינה מספקת. לאחר תשלום אגרה בסכום זעום שצריך לשלם, מפקידים את הצוואה בכספת של המדינה, ולא משנה אם נשרף, הלך לאיבוד, אם לא מוצאים, תמיד יש עותק מופקד אצל הרשם לענייני ירושה".

עו"ד צאירי ממליצה גם לשמור עותק דיגטלי, סרוק במחשב למשל. "נכון שכדי לקיים צוואה צריך מקור", היא מסבירה, "אבל חוק הצוואה מתייחס למקרים שאין מקור, ואם נוכיח שהעותק הוא אותנטי, זו כוונתי ומשקף את רצון המצווה, אז נקבל אישור שהצוואה תקפה למרות שאין את המקור".

האם ניתן לשנות צוואה לאחר שנערכה והופקדה?
עו"ד הילה צאירי: "יש לערוך צוואה חדשה, להפקיד אותה שוב ולהמשיך הלאה. חשוב להבין: אין דבר כזה, בדיני הירושה, אני רוצה, אני מבקש, מה שיש בדיני הירושה זה ציווי. אפילו אם כתבת צוואה בכתב יד, ומה שכתבת בצוואה זה 'אני מבקש ש...' יכול להיות שהצוואה לא תקוים. הפסיקה אומרת שאם הנוסח או לא נוסח של ציווי, אלא כתב בקשות, זה לא יתפוס. כוונה היא לא ציווי, משאלת לב ובקשה גם לא. צריך להבין את הצד השני של הדבר הזה, אנחנו רוצים שתהיה ודאות בדיני ירושה ולא כל פתקית תהפוך לצואה. אנחנו רוצים לדעת שזה היה רצונו של המצווה. בצוואה, זה מסמך שיש לגביו התחבטויות, יש שיקולים, טיוטות, וחושבים שוב. בסופו של דבר, אנחנו מחפשים אדם שהחליט, וערך צוואה וערך אותה בהתאם לאחת הדרכים בחוק, אם לא עשה כך, לא תהיה לו צוואה תקפה". 

כיצד ניתן לבטל צוואה קודמת?
עו"ד צאירי: יש שתי דרכים לבטל צוואה קודמת. דרך אחת היא באמצעות צוואה חדשה והדרך השנייה היא באמצעות השמדת הצוואה".

אך מה אם השמידו צוואה ושכחו להשמיד את אחד העתקים? 
עו"ד צאירי: "אם אפשר להשמיד צוואות קודמות ולערוך אחת חדשה זהו הפתרון הטוב ביותר. מומלץ גם לכתוב בצוואה החדשה כי 'אני מבטל את הצוואה הקודמת', להוסיף חתימה ותאריך, בהתאם להנחיות, או בפני שני עדים כנדרש". 

עו"ד הילה צאירי מדגישה עוד, כי עריכת צוואה היא מעשה חשוב אצל צעירים ומבוגרים כאחד, והמלחמה שאנו חווים כיום היא עדות מוחשית לכך. "זה לא מסמך רק של מבוגרים", היא מבהירה, "אני בדעה שיש חשיבות עצומה לכך שדווקא זוגות צעירים, דווקא בעלי משפחות שאין להם הרבה רכוש, יערכו צוואות. אחרת, הקטסטרופה אצלם יותר קשה מאשר אצל מבוגרים וקשישים". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר