הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

רבים סבורים שעולם המשפט הפלילי שמור לעבריינים מקצועיים, משפחות פשע ואוכלוסיות מוחלשות בלבד, אך האמת היא שאזרחים נורמטיביים רבים מסתבכים בפלילים כדבר שבשגרה. בין אם מדובר על סכסוך תמים בין שכנים שהסלים והסתיים בתלונה במשטרה, הליך גירושין שהדרדר, קטטה שבה היה מעורב הילד המתבגר או אפילו עבירות כגון הקמת מבנה ללא היתר או ביצוע שימוש חורג ללא היתר במבנה.

הסנגורית הפלילית, עו"ד רלי אבישר רוה אומרת, כי כל אחד עלול למצוא עצמו מסובך בפלילים, נחקר בחדר החקירות או שוהה בתא מעצר, מבלי שבכלל נדע שעשינו משהו לא בסדר. 

מקרה שעלה לאחרונה לסדר היום הציבורים הוא כתב האישום שהוגש נגד נתן מלר, בעל הבריכה הפרטית מכרמי יוסף, בה מצא את מותו כליל קמחי ז"ל, במהלך אירוע פרטי לחברה בה עבד. כזכור, בולען שנפער בבריכה הוביל למותו של קמחי, וכעת הוגש נגד בעל המקום, מלר, כתב אישום המייחס לו גרימת מוות ברשלנות. 

לדברי עו"ד אבישר רוה, עבירה של גרימת מוות ברשלנות היא עבירה שבמרבית המקרים מיוחסת לאנשים נורמטיביים, אזרחים מן השורה חסרי עבר פלילי. "אולם", היא מבהירה, "לא רק שמדובר בתיק פלילי, אלא שהענישה בעבירות גרם מוות ברשלנות היא של עונש מאסר בפועל".

לדבריה, במקרה של מלר, כך לפי האישום נגדו, הוא לא פעל בהתאם לנהלים, לא תיקן ולמעשה חסך בכספים ובכך רשלנותו. "מרבית הסיכויים", היא מוסיפה, "שהוא ימצא את עצמו מרצה עונש מאסר בפועל. התוצאה במקרה הזה קשה. זו עבירת עוון שעונש המאסר עליה הוא 3 שנים. ברגע שאדם במעשה או במחדל נמנע מלעשות משהו, אם הוכיחו שהמוות נגרם בגלל הרשלנות והוא הפר את אותה חובת זהירות הוא עלול לשלם בעונש מאסר. בעל הבריכה בכרמי יוסף היה צריך לתקן את הבריכה, הוא קיבל חוות דעת ולא ביצע את התיקון בהתאם.לכן, לדעתי הוא היה יכול למצוא עצמו נאשם בעבירה חמורה אף יותר של הריגה בקלות דעת. היו לו חוו"ד שאמרו שהוא חייב לתקן את הבריכה, הוא ידע שיש חללים ומערות מתחת, כמו כל הישוב, ומים התחילו לחלחל ופתאום ירדו – הוא הזמין מומחה".

מקרה נוסף שעלול לגרור כתב אישום בעבירה של גרימת מוות ברשלנות הוא תאונת דרכים. "זה גם מקרה שפעמים רבות נוגע לאנשים נורמטיביים חסרי עבר פלילי. בהסך הדעת נגרמת תאונת דרכים קטלנית. אנשים נורמטיביים לחלוטין, לפעמים בגלל חוסר תשומת לב של שנייה, עלולים לגרום לתאונה, למותם של אנשים ולמצוא עצמם בפני כתב אישום על גרימת מוות ברשלנות. יש תאונות דרכים. אלו מקרים בהם הנאשם יכול בהחלט למצוא עצמו בכלא".

עו"ד אבישר רוה, מתייחסת עוד לגזר דין שניתן לאחרונה בעקבות האסון שהוביל להתחשמלותה למוות של אישה בטירת הכרמל. האסון התרחש לפני כשבע שנים, ימים ספורים לאחר נישואיה של האישה, כאשר בני הזוג שהו בדירה בטירת הכרמל. בעת שהתקלחה, התחשמלה האישה ונהרגה. לאחר המקרה התברר כי בעל המקום חסך בעבודות חשמל, העסיק חשמלאי לא מוסמך, והרשלנות הובילה לאסון. החשמלאי, שלא היה מוסמך, נידון בעקבות האירוע ל-9 חודשי עבודות שירות, אך המדינה ערערה ועונשו הוחמר ל-10 חודשי מאסר בפועל. "בית המשפט", מבהירה עו"ד אבישר רוה, "מבקש לייצר איזו אמירה שבעבירות מהסוג הזה לא ניתן להשתמש בכך שאתה נעדר עבר פלילי ושאתה נורמטיבי, כי ככלל מרבית הנאשמים בעבירות אלו הם נעדרי עבר פלילי". 

לדבריה, גם בעל הנכס נידון לעונש מאסר של 10 חודשים. "צריך לקחת בחשבון", היא מוסיפה, "שהדברים האלו, בעיקר לאנשים נורמטיביים, כאשר אתה מגיע למשטרה, שתדע את הניואנסים, את ההבדל בין  זה שלא תועמד לדין על עבירה זו – ומה ההבדלים בין העבירות, והמשמעות שלהם. לכן, כל מילה היא קריטית. אנשים לא מודעים ולא מבינים את זה". 

עד כמה מאסר לאותו אדם הוא אפקטיבי?
עו"ד רלי אבישר רוה: "האפקטיביות היא לא כלפי אותו אדם. המדינה למעשה, ברמות מסוימות רוצה ליצור נורמות התנהגות רצויות וראויות. הדבר הזה, כאשר יש ענישה מקלה מדי לא מחלחל לאותם אנשים נורמטיביים. לא בכדי, גם בעבירות כלכליות, התחילו בעונשים קלים וההחמרה הגיעה עם השנים והיום יש עונשים חמורים מאוד בעבירות אלו. כך גם בעבירות של גרם מוות ברשלנות. בעבר תיקים אלו הסתיימו בעבודות שירות, היום יש מגמה של החמרה, בגלל הגישה הזו של הרבה מאוד אנשים שמחפפים וחוסכים והתוצאה היא שאחרים מאבדים את חייהם בגלל זה. לפעמים זו קמצנות, לפעמים זו חפיפיניקיות, תרבות 'הסמוך' וה'יהיה בסדר', ולא מייחסים חשיבות לדברים שצריך לייחס להם חשיבות. לכן, המחוקק בא ואומר שיש אמות מידה ויש נורמות שאנחנו מצפים מהאדם הסביר". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר