הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אנחנו יוצאים בבוקר מהבית בשאיפה לחזור אליו בסוף היום כשאנחנו בריאים ושלמים, אלא שלא תמיד כך הדבר. תאונות ממפגעים במרחב הציבורי קורות לא מעט, ועלולות לגרור אחריהן נזקים משמעותיים ולעיתיים גם פיצויים כספיים. עו"ד בנו גליקמן, מומחה לדיני נזיקין, מסביר מתי מגיע לנו פיצוי.

לדברי עו"ד גליקמן, נפילה או פציעה במרחב הציבורי אינה בהכרח מזכה בפיצוי כספי –""שום דבר בעולם המשפט הוא לא בהכרח, שום דבר הוא לא סופי ואין ודאות. בשביל להצליח ולקבל פיצוי כספי בעקבות נפילה במרחב הציבורי יש כמה דברים שנפגע צריך לעשות ועדיף שיעשה באופן מיידי. עצם הפגיעה, שנפלתי בקניון, בכביש, בכל מקום, עצם העובדה שאני נפגעתי לא מזכה אותי באופן אוטומטי בפיצוי". 

אז מתי כן מקבלים פיצוי?
עו"ד גליקמן: "על מנת לקבל פיצוי, יש להוכיח או להראות כי גורם חיצוני גרם לפגיעה שלנו, כלומר עלינו להוכיח כי הפגיעה נבעה מרשלנות של צד שלישי. זאת אומרת, שאין מדובר באירוע שבו סתם פספסתי מדרגה או נפלתי, אלא שמישהו אחר אחראי. למשל בור במדרכה, מכסה ביוב רופף, נפלה לבנה מאתר בנייה, יש המון סיבות ואפשרויות לרשלנות". 

מי הגורמים שאותם נתבע?
עו"ד גליקמן:  "יש בעקרון מסלול של מי שנפגע בשטח ציבורי צריך לעבור אותו ויש כמה דרכים לקבל פיצוי כספי. בפני הנפגע עומדות שלוש אופציות עיקריות שכולן שלובות האחת בשניה:

  1. תביעה מול בעל המקרקעין: זו התביעה העיקרית, מדובר בתביעה נגד מי שמחזיק בשטח והוא זה שיצטרך לחפש את הגורמים הסביבתיים שהובילו לתאונה, למפגע. 
  2. ביטוח לאומי: זוהי למעשה תביעה נגד המדינה. ביטוח לאומי הוא ארגון סוציאלי של המדינה אבל בסופו של דבר זה ביטוח שכולנו משלמים עליו בכל חודש במשך כל החיים, זו רשת ביטחון ששומרת עלינו. 
  3. פוליסת ביטוח פרטית: הפוליסה שלמרבית האנשים יש היא אובדן כושר עבודה, חלק מהאנשים גם מבוטחים בפוליסה לתאונות אישיות". 

כאשר מדובר בתאונה שבה נפגע ילד, ההתנהלות מעט שונה. לדברי עו"ד גליקמן, מרבית הפגיעות במרחב הציבורי של ילדים הם בגני השעשועים, במגרשי הספורט ועוד. "המתקנים האלו חייבים להיות בטיחותיים ולקחת בחשבון שילדים משחקים ומשתוללים שם". 

עוד הוא מוסיף, כי במקרים כאלה יש לילדים את הזכות לתבוע מול בעל המקרקעין, כשלרוב מדובר ברשות עירונית או מקומית, וזאת כאשר יש טענות לרשלנות. "במקביל", כך עו"ד גליקמן, "יש לילדים ביטוח פוליסת תאונות אישיות שמכסה את כל הילדים בישראל מגיל 3-18, במשך כל שעות היממה, בחופשים, בימי לימודים, בבוקר או בערב וגם בחו"ל. הילדים מבוטחים גם אם הם נופלים ונפצעים בבית. כל עוד זה לא תאונת דרכים שהיא מוחרגת מהפוליסה. פגיעות במרחב הציבורי ובעיקר של ילדים זה הרבה פעמים עניין של סבירות וצפיות". 

ומה קורה כאשר הפגיעה מתרחשת בדרך לעבודה? 
עו"ד גליקמן: "אלו כבר פגיעות המוגדרות כתאונות עבודה. תאונות עבודה יוכרו כאשר הנפגע היה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה – כל עוד לא שינינו את המסלול הקבוע שלנו מהבית לעבודה ומהעבודה לבית. כל אירוע כזה ייחשב כתאונת עבודה וגם תיפתח האפשרות לתביעה נגד בעל המקרקעין, בעל המפגע, וזה מעבר לפוליסות הפרטיות. בן אדם שנפגע באופן כללי, צריך תמיד לדעת ולזכור שיש לו שלוש אפשרויות תביעה – ביטוח לאומי, הגורם, ופוליסה פרטית. לכן החשיבות שלהם, הרבה פעמים טועים ומתבלבלים והולכים על משהו אחד ולא מבינים שצריך סינרגיה, כי מה שכתבת בטופס לביטוח לאומי לא תוכל לטעון אחרת בביהמ"ש, אחד נוגע בשני, משיק לשני ומשפיע על השני. מה שחשוב לי כעו"ד וכאזרח, אם חס ושלום מישהו נפגע בשטח ציבור ויש שם בור או מפגע – לדווח לעירייה או למועצה על מנת לפגוע את המפגע הבא – וגם לתעד. התיעוד משרת את שני הצדדים, מצד אחד מסייע לנפגע במקרה של תביעה, אך בעיקר ידאג לכך שאחרים לא יפגעו גם".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר