הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לטענת עו״ד שקלאר לא ניתן להגיש בג״צ כנגד החלטה מנהלית ללא הנמקה. עו״ד יעקב שקלאר טוען כי מוסד היועמ״ש אינו עומד בכללי מינהל תקינים, בכך שאינו מנמק את החלטותיו לדחיית בקשות לעיכוב הליכים. 

״אני כבר 30 שנים מגיש בקשות לעיכוב הליכים. משמעות הבקשה היא שהיועמ״ש הינו בעל סמכות לעכב הליכי משפט, היינו למחוק את כתב האישום ולבטל את המשפט. לפי אילו קריטריונים פועל היועמ״ש בבואו לשקול בקשה לעיכוב הליכים, זאת לא נדע. אנחנו אמורים לנחש, כי בהנחיות היועמ״ש לא פורטו השיקולים".

ממשיך שקלאר וטוען: ״הואיל והגשתי כמה מאות בקשות לעיכוב הליכים במהלך 30 שנותיי כסניגור, ואני מכיר את התשובות, ידוע לי שאחת הפופולריות שבהן היא שהיועמ"ש לא שוקל שיקולים ראייתיים. למעשה, גיליתי שהיועמ"ש לעולם לא יעכב הליכים, ואם יעכב - זה יהיה משיקולים מסתוריים, שרק הוא יודע. בהנחיות שלו הוא כותב רק את השיקולים שלא לעכב הליכים:

״הסמכות לעכב הליכים מופעלת באופן חריג. הכלל הרחב הוא שהיועץ המשפטי לממשלה אינו מהווה מעין ערכאת ערעור, הבודקת מחדש את החלטת התובע להגיש כתב אישום, כדי לברר אם קיימות ראיות מספיקות להגשת האישום או אם קיים עניין לציבור בהגשת האישום. בדרך-כלל, טענה כי ראיות התביעה אינן אמינות או אינן מספיקות, לא תצדיק עיכוב הליכים.

ההכרעה בין גרסאות עובדתיות סותרות, לאחר שהוגש כתב האישום, מופקדת בידי בית- המשפט, השומע את העדים ובודק את יתר הראיות. כמו כן, טעמים שיש בהם כדי לרכך את חומרת העבירה, כגון, רקע אישי של הנאשם או מצב בריאותו של הנאשם, בדרך-כלל יש להם מקום בבית-המשפט, בעת הטיעון לעונש, אך אין בהם כדי להצדיק עיכוב ההליכים״.

אז עכשיו אנחנו יודעים מתי לא. מתי כן? זה לא כתוב. את זה צריך לנחש. 

ואת הבקשה לעיכוב הליכים צריך להגיש עם נימוקים ועם ראיות שתומכות בבקשה. אבל מה לכתוב שם ומה לצרף - זה כבר כיד הדמיון הטובה - רק כדי שהיועמ"ש יוכל לענות בסטנסיל קבוע - בשתי שורות - מפי מתמחה משועמם - שאין הטעמים מצדיקים עיכוב הליכים - וזהו״.

עו״ד שקלאר טוען שלפי הסטטיסטיקה שלו עצמו ממאות הבקשות שהגיש, רובן המוחלט נידחות ללא הנמקה, ולא ניתן ללמוד על שיקולי היועמ״ש או לתקוף אותם. 

״לכן ביקשתי לקבל נתונים סטטיסטיים כמותיים לפי חוק חופש המידע, כמה בקשות לעיכוב הליכים יש בשנה? כמה מהן נידחות? כמה נידחות ללא הנמקה. מיד כשנקבל את הנתונים נשקול הגשת עתירה לבג״צ בעניין. יתכן שהגיע הזמן לבטל את מוסד עיכוב ההליכים של היועמ״ש אם אינו אפקטיבי ופועל רק מכוח האינרציה״.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר