המעצרים שביצעו חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) שבמחוז תל אביב במשטרה בקרב אנשיו של ראש ארגון הפשיעה מהגדולים באזור תל אביב והמרכז, ערן חייא, לצד שלושה הסכמים עם עדי מדינה שנחתמו, בשתי פרשות חמורות שונות ששזורות אחת בשנייה, הובילו אותנו ישירות אל סנ"צ בדימוס ניסים דאודי, עורך דין במקצועו ומי שכיהן בעבר כסגן מפקד ימ"ר תל אביב עד מועד פרישתו באוקטובר 2018. 

סינוואר יצא מהמנהרות? בכיר חמאס בהצהרה דרמטית
ישראל שינתה טקטיקה ביו"ש: "פועלים שם כמו בעזה"

סנ"צ בדימוס דאודי, מהמוחות היותר מלוטשים שידעה משטרת ישראל, הכיר את ארגונו של חייא מחד ואת ארגונם של האחים מוסלי מאידך, מאז סוף שנות ה-90, כאת כף ידו, כשעוד הם היו בחיתוליהם, ובמרוצת השנים התעצמו וביססו את מעמדם במסגרת מפת הפשיעה המחוזית, באופן בלתי מעורער. 

כמי שמכיר את שני הארגונים הללו בהתאוותם, המעצרים הללו בארגונו של חייא, איך הם משפיעים על מעמדו של ארגון חייא ומה לגבי ארגון מוסלי?
סנ"צ בדימוס דאודי עושה תחילה סדר בין הארגונים. "הארגון של האחים מוסלי התחיל לצבור את כוחו בסוף שנות ה-90 כשעד אז נחשבו האחים אלי, יוסי ושי לעברייני רחוב מאד פשוטים. זה היה נכון כל עוד בן סובחי שלט בפשיעה באזור תל אביב. וכשסובחי שהיה עד הקליבר הגדול נכנס לכלא והם היו מסוכסכים ביניהם הם השתלטו על כל אזור דרום תל אביב. האחים מוסלי צברו בזמן שסובחי היה בכלא כוח בכל אזור תל אביב רבתי ולאחר מכן כשצברו הרבה מאד כסף, חתמו המון בריתות עם לא מעט ארגונים והפכו בעצם לארגון הכי חזק באזור המרכז. ערן חייא לעומתם, אני זוכר אותו כילד שזכה לכינוי 'פני הילד'. הוא גדל בהתחלה תחת מה שנקרא 'הבן של איתן חייא הגדול הסנדק האמריקאי. אבל  בתוך תוכו כבר בהתחלה הבן אדם הזה התנהג כראש ארגון, רוצח שכיר בעל אומץ לב אדיר, והוא נחשב בחוגים האלה בפשיעה כבן אדם שאפשר לסמוך עליו, בן אדם אמיץ שנשלח לביצוע המשימות המאד משמעותיות. ברמה המודיעינית ייחסו לו כל מיני מעשי רצח שבגין אחדים מהם הורשע בחו"ל בזמנו. מעבר לכך הארגון של מוסלי רק גדל בתוך מפת הפשיעה".

ערן חייא והאחים מוסלי נחשבו באותה תקופה כחברים?
"בגדול הם היו בברית מאד הדוקה במשך הרבה מאד שנים, עשו הרבה מאד עבודות וכסף ביחד ולא בכדי נחשבו לבני ברית בלתי נפרדים פשוטו כמשמעו עד בעצם לפני כשלוש ארבע שנים, אז התחיל הסכסוך עם עודה קוטייר שמקורו חשד למעילות כספיות כמו שאני עדיין זוכר. פגיעה באמון, פגיעה בכבוד. מדובר פה בשני ארגונים בעלי כוח אדיר וכששניים כאלה מתנגשים זה עושה מה שנקרא רעידת אדמה בכל עולם הפשיעה ובגלל זה יש לזה משמעויות אדירות. עצם העובדה שגויסו עדי מדינה ואני קראתי את כתב האישום שהוגש בתיק הראשון לפחות, מדובר באמת ברעידת אדמה".

אלי מוסלי, ערן חייא (צילום: פלאש 90,אריק סולטן)
אלי מוסלי, ערן חייא (צילום: פלאש 90,אריק סולטן)

למה אתה מתכוון?
"לא מדובר בעד מדינה שהוא שלוח בדרגה רביעית, שיש מידור בינו לבין ערן חייא, אלא, אנחנו מדברים בעצם על מי שעמד בקשר ישיר, קיבל הוראות וקיבל אקדח ואת המשימה שלו הוא קיבל באופן ישיר כך שהוא יכול לעמוד על הדוכן ולהעיד ישירות נגד ערן חייא. אם נחזור שנים אחורה, קח את הדמות המיתולוגית של זאב רוזנשטיין, אחת הבעיות לנעוץ אותו מבחינה ראייתית זה שהוא היה עושה את זה במדרגים, זאת אומרת שאותו איש ביצוע מעולם לא פגש את רוזנשטיין, לא שוחח איתו וזה היה בדרך של שלוח של שלוח של שלוח והיה קשה להגיע אליו. פה נעשתה איזה שהיא טעות פטאלית, שהיא לא ממש מתאימה לאופי של ערן חייא שהוא בדרך כלל מאד מחושב, יש לו הרבה מאד שכל, אדם נבון. מי שהכיר אותו מצעירותו אף ציין שמדובר בבחור מבריק שבבית הספר חזו לו עתיד מבטיח. הוא בחר לנתב את החוכמה שלו לעולם הפשע. אם לא היו לו כישורים לשחות בעולם הזה ולא משנה כמה הוא חי בהתחלה על השם של אבא שלו, הוא לא היה שורד והופך לעוצמתי בממדים שהוא הגיע אליהם. היה לו אומץ רב לעשות דברים שהרבה אנשים לא היו מוכנים לעשות".

סגן מפקד ימ"ר תל אביב לשעבר סבור כי האירועים האחרונים במסגרת פעילות המשטרה בהחלט יכולים לערער את מעמדו של ארגון חייא. "ברור. ברגע שאתה מוריד את ראש הנחש, אתה מוריד את ערן חייא, זה יוצר זעזוע. תשמע לבוא ולהגיד לך עכשיו שכל הארגון יפסיק לעסוק בפשע או שיזוז ופתאום יחזור למוטב ולא יעשה כלום, זה לא יהיה. יכול להיות מצב כזה שאנשים בארגון כשיבינו שהראש שלהם הלך, שהסנדק הלך, יחפשו מקום מפלט אחר, ראש חדש להשתייך אליו. יש כאלה שינסו להיות עצמאים, אבל עוד פעם אף אחד לא יגיע לסדר גודל הזה כי להיות ראש ארגון פשע בסדר גודל של מוסלי או של ערן חייא או בסדר גודל של עמיר מולנר לצורך העניין, זה לוקח הרבה מאד שנים והרבה מאד קרדיט שאתה צריך לצבור בתוך עולם הפשיעה. לכן אני מניח שהרבה מארגון חייא, ינסו למצוא את מקומם בארגונים אחרים, כי מה לעשות זו דרכם כדי להמשיך לעסוק בעולם הפשע". 

עד מדינה מארגונו של ערן חייא שהיה מעורב בניסיון לחיסולו של ראש ארגון הפשיעה אלי מוסלי (צילום: דוברות המשטרה)
עד מדינה מארגונו של ערן חייא שהיה מעורב בניסיון לחיסולו של ראש ארגון הפשיעה אלי מוסלי (צילום: דוברות המשטרה)

זה לא מסכן את אותם עורקים?
"קח לדוגמא את ארגון מוסלי, תמיד היה מעבר בינו לבין ארגונים אחרים של חיילים, תמיד מנסים למשוך אותם חזרה או הורגים אותם, או שמצליחים למשוך אותם חזרה אליהם. זה מה שקרה אני חושב עם ערן חייא, כשחלק מהחיילים נטשו אותו, עברו לארגון מוסלי".

המעבר של האחים שון ודין קסנטיני משפיע על ארגון חייא?
"זה אחד המהלכים שלדעתי ערער מה שנקרא את שיקול דעתו של ערן חייא פה. זה מה שערער לדעתי וזה הכניס אותו ללחץ שאני לא רגיל שערן נכנס אליו, כי אני מכיר אותו כאדם מחושב ופה לדעתי זה הביא אותו לעשות את הטעויות בהמשך הדרך".

מה לגבי כל השמועות סביב ערן חייא, טוענים על חיסולו, על הרעלתו. מה לדעתך מניסיונך נכון ואיך המשטרה מגיבה?
"תראה אנחנו מדברים בעצם על מעצר שהוא במלזיה בכלל, מדינה מוסלמית שאתה לא יודע מה קורה שם. יכול להיות שמעלימים אותו באחד הצינוקים שם שאתה לא יודע אם הוא קיים או לא קיים, כמו בסרט 'אקספרס של חצות' בשעתו שאתה לא יודע אם הבן קיים או לא קיים. יכול להיות שהוא יופיע פתאום. אף אחד לא יודע כרגע מה קורה איתו ורק הזמן יספק את התשובות. מעבר לזה אני בטוח שלמשטרה יש יותר מידע מעבר לגל השמועות שמסתובב בחוץ. אני לא יודע עדיין כמה מידע מודיעיני יש למשטרה אבל אני מניח שבגלל שמדובר במדינה מוסלמית מנהלים את הקשר ואיסוף המידע דרך האמריקאים בדרך כלל, שהם מפעילים את הקשרים שלהם במדינות שלנו אין קשרים איתם".

המעבר של חייא למדינה כמו מלזיה, מדינה מוסלמית שרף הענישה בה מגיע עד כדי עונש מוות, ממה זה נובע לדעתך?
"זה אובר של ביטחון עצמי או ייאוש. פשוטו כמשמעו. לדעתי בסטטוס של השנה וחצי האחרונות זה לא אובר ביטחון עצמי אלא יותר פחד. המזל של ערן חייא הוא שיש לו דרכון אמריקאי ויש לו עוד שתי אזרחויות והוא די סמך על זה שהוא יכול להגיע גם אל מדינה כזאת ולדעתי זה מהלך טיפשי שנובע מתוך ייאוש".

אירועים כאלו עם המעצרים וכתבי האישום לצד עדי מדינה, איך הוא משפיע על הארגון היריב של האחים מוסלי, זה מעצים אותו?
"בטח שמעצים אותו. זה לכאורה הורדנו עוד מטרה, סימנו עוד יעד ומדובר במטרה שזה כמו שאתה תבוא ותגיד ארצות הברית הורידה את סולימני או בין לאדן. מבחינת ארגון מוסלי זה הישג אדיר שמעצים אותם כי לא מעט ינסו לחבור אליהם".

אין פחד שהמשטרה תתפנה להתעסק איתם עכשיו?
"המשטרה יושבת להם על הצוואר כל השנים. אני ישבתי עליהם עד שפרשתי מ-1998 במשך 18 שנים. זה לא קשה להפיל אותם וכראיה יוסי מוסלי ישב 15 שנים בכלא. בזמנו הצלחנו להביא אותו על ניסיון רצח. תשמע, עבודה שזורה, עם המון אורך רוח, השקעה של משאבים, כוח אדם ואיסוף מודיעיני - המשטרה שלנו יכולה להביא כל אחד בארץ. אז מה הבעיה בעצם? תן למשטרה להתעסק עם מה שהיא צריכה להתעסק. המשטרה קטנה והיום היא נאלצת להתעסק בהפגנות, בפח"ע בפעילות טרור, כך שהמשאבים לא מושקעים במקומות הללו ואת זה האזרח הקטן לא מסוגל להבין כשהוא רואה את מקרי הרצח והפשיעה שגואה, את מטעני החבלה והרימונים בבנייני מגורים. אבל המשטרה עסוקה בטיפול בהפגנות היום וצריך להבין שהשימוש בה מאלץ לצמצם כוחות בימים שבשגרה".