הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מנתוני שב"ס עולה כי 8,573 חשודים שהועברו מחקירה למעצר לילה במשמורת שב"ס בשנת 2021, שוחררו בתוך 24 שעות ממעצרם. כ-6,000 מהם שוחררו על ידי בית משפט וקרוב ל-2,000 שוחררו בהוראה של קצין משטרה לאחר לילה במעצר, אף מבלי להביאם בפני שופט. הדבר מצביע על שיעור גבוה של מעצרים קצרים על ידי המשטרה. 

לדברי עו"ד רלי אבישר רוה, סנגורית פלילית בכירה, דו"ח של ועדת דותן, שבדקה אם משטרת ישראל עושה תפקידה נאמנה, מצד כי מרבית המעצרים הם קצרים, ללילה אחד בלבד. "זה לא שיש הרבה עבריינים אלא הרבה מעצרים", אומרת עו"ד אבישר רוה. "הנתון של מעצר ללילה, בשים לב ש-6,000 מתוכם שוחררו על ידי ביהמ"ש בתנאים ועוד 2,000 שוחררו בבוקר על ידי קצין משטרה. כלומר, שמדובר על מי שבילה לילה במעצר בכלל מבלי שיביאו אותם לדיון בפני שופט. שליש מהמעצרים באבו כביר, בזמן בדיקת הוועדה, היו עצורים ששוחררו ממעצר בבוקר".

עוד אומרת עו"ד אבישר רוה כי לא תמיד מדובר בעצורים המהווים סכנה. "לצערנו הרב", היא אומרת, "אנשים נשארים לילה במעצר ללא כל סיבה. יש לכך גורמים אחרים, מערכתיים. למשל, יש אפשרות שקצין ישחרר חשוד בהסכמה. במידה והחשוד אינו מסכים לתנאים אז הוא יישאר לילה במעצר. התנאים יכולים להיות הרחקה, מעצר בית בן 5 ימים וכן הלאה, ואילו העצור אינו מסכים לכך ולכן הוא מבקש להגיע לדיון בבית המשפט. במצב הדברים הנתון היום על פי חוק, לקצין יש סמכות להותיר את אותו אדם במעצר. בנוסף, יש מקרים שבהם אין קצין חקירות תורן בלילה, יש קצין תורן אחר שאין לו ידע בחקירות ואינו יודע מה להחליט וגם לא תמיד יש זמינות ולכן העצור נשאר במעצר לילה שלם. יש מחסור בקציני חקירות ולא לקצין תורן יש את הידע והוא מוכן לקחת את זה על עצמו". 

לדבריה, מעצרים רבים מסתיימים בתום 24 שעות בלבד, כאשר משמעות הדבר היא שישנם אלפי מעצרים מיותרים. "יכול להיות", מוסיפה עו"ד אבישר רוה, "שיש תנאים מסוימים שקצין החקירות אינו רשאי לשחרר אך אלו מקרים בודדים וחריגים". 

מדוע מבצעים כל כך הרבה מעצרים?
עו"ד אבישר רוה: "יש כאן חוסר במחשבה, אפילו זלזול במשמעות של מעצר ללילה לאדם. מרבית האנשים אלו אנשים נורמטיביים שלהם זהו מעצר ראשון וזוהי טראומה קשה". 

 בתי המעצר בישראל הם ישנים ומתפוררים, כמו אבו כביר, ויש עוד כמה ברחבי הארץ. "העצור נכנס לתא עם עצורים נוספים, יכול להיות נרקומנים או מי שחשודים בעבירות פשע חמורות", מתארת עו"ד אבישר רוה, "יש שם צפיפות שזועקת לשמיים. מדובר כיום על 4,000 עצורים, כולל מחבלים שנעצרו במהלך המלחמה, יותר מאשר בשגרה. גם ככה היו תנאי מעצר קשים ואילו היום זה פי כמה וכמה. כלואים בתא מעופש, עם מזרון מסריח, ממש בתת תנאים. על כן הוועדה ניסתה לתת מענה דרך פיילוט שיקבע שגם אם אין הסכמה והחשוד מיוצג ניתן יהיה להורות על שחרור וכדומה". 

לדבריה, כחלק מהפיילוט, יתווספו עוד קציני חקירות. "אנחנו רוצים אבל יודעים על המחסור בשוטרים ובקצינים", אומרת עו"ד אבישר רוה. "דבר נוסף, שאני מקווה שאכן ישתנה יהיה בערר. אחת המסקנות של הוועדה תהיה חובה לשמוע בתוך 24 שעות על מנת שלא לייתר את הבקשה". 

עו"ד אבישר רוה מדגישה כי אנשים ללא עבר פלילי יכולים למצוא את עצמם נחקרים, מעוכבים ואפילו עצורים, גם כשלא עשו דבר. "רואים מגמה של תלונות שווא בעבירות בין בני זוג. כאשר האישה טוענת שהיא חוששת מאלימות של בן זוגה לשעבר, דבר ראשון יגיעו לחקור ויעצרו. לא משנה מה אותו אדם יגיד, הוא קודם כל בחזקת חשוד והוא יבלה את הלילה במעצר. יכול להיות שגם מעבר לכך, עד אשר הטענות יתבררו. החקירה היא הרסנית והיא פוגעת ברבים, לא רק בעצורים אלא גם במתלוננים שהם דוברי אמת, כי האמון בהם הולך ופוחת. המגמה צריכה להיות של ענישה תקיפה כלפי תלונות השווא".  

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר