הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בחצי שנה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר על אנשים שסובלים מפוסט טראומה (PTSD). המודעות לתופעה ולסימפטומים גדלה, אך לא כולם מבינים את הקשר בין פוסט טראומה לבין זוגיות וגירושין. 

מחקרים בארץ ובחו"ל מצביעים על קשר ברור בין PTSD לגירושין. אנשים הסובלים מהפרעה זו נמצאים בסיכון מוגבר באופן משמעותי לגירושין בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. אנשים הלוקים בפוסט טראומה עלולים לפתח קהות רגשית ועוררות יתר, הם נמצאים בסיכון מוגבר להתמכרויות, דיכאון וחרדה, כל אלו מובילים לקושי בניהול מערכות יחסים קרובות

גירושין הם אחד האירועים הטראומטיים ביותר שזוג עלול לעבור. אך מה קורה כאשר אחד הצדדים סובל מפגיעה נפשית כתוצאה מחוויה טראומטית קודמת? התוצאה עלולה להיות קשה הן לפוסט טראומטי, הן לבן/ בת הזוג, והכי חמור – לילדים. 

עורך הדין דורון רביד (צילום: איציק ניסים)
עורך הדין דורון רביד (צילום: איציק ניסים)

כשהזוגיות מושפעת מפוסט טראומה
חוויות טראומטיות כמו התעללות, אסונות או חוויות צבאיות קשות משאירות חותם עמוק בנפש. סימפטומים כמו דיכאון, חרדה, התקפי זעם וחוסר אמון יכולים להשחית את היסודות של מערכת היחסים ולהוביל ישירות להתפוררות הזוגיות. פוסט טראומה היא אינה מגדרית. לוקים בה נשים וגברים, והיא עלולה להשפיע על מגוון של התנהגויות.

יתרה מזאת, סימפטומים כגון התקפי זעם, דיכאון וחרדה מערערים את היציבות במערכת היחסים ויכולים להוביל לתקשורת לקויה, קונפליקטים ואלימות. השפעות הטראומה אף עלולות להתבטא בדפוסי התנהגות לא בריאים כגון התמכרויות, בעיות במיניות ובאינטימיות הזוגית.

במקרים רבים, בני הזוג מתקשים להתמודד עם ההשלכות של הטראומה באופן משותף, מה שעלול להוביל לסכסוכים, חוסר אמון, וריחוק רגשי. כתוצאה מכך, ייתכן שיפנו לגירושין כפתרון אחרון.

אתגרי הגירושין במצב של פוסט טראומה
הגירושין עצמם עלולים להיות אירוע טראומטי לכשעצמו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בבני זוג שאחד מהם סובל מטראומה קודמת. ילדים שחווים גירושין של הוריהם עלולים אף הם לחוות טראומה כתוצאה מהשינויים המשמעותיים בחייהם ומהקושי הרגשי הכרוך בכך. הדיונים והלחצים שמסביב עלולים לפגוע ואף להחמיר את מצבו של הפוסט טראומתי.

יתרה מכך, אנשים עם פוסט טראומה, עלולים להגיב בצורה לא רציונליות ובכך להביא להקצנה מיותרת שתפגע בתהליך ובמעורבים בו. כך לדוגמה פוסט טראומטי על רקע צבאי לרוב יגיב בלוחמנות יתר כאשר הוא יחוש נפגע, דבר שעלול לגרור תגובת נגד אצל הצד השני.

במקרים קיצוניים, הטראומה עלולה להשפיע על תפקודו ההורי של הטראומתי. יש לבחון זאת כאשר מבקשים להפריד את הכוחות ולקבוע את זמני השהות. גם כאשר יש פגיעה בתפקוד ההורי, ניתן למצוא פתרונות וחלופות שיאפשרו לפגוע לנהל חיי משפחה עד כמה שאפשר. 

פוסט טראומה מקשה מאד בענייני עבודה ופרנסה. פוסט טראומטיים נוטים שלא למצוא עצמם במערכות וארגונים גדולים ומתקשים להחזיק באותה העבדה לאורך זמן. הדבר משפיע כמובן, על ענייני המזונות והתשלומים עבור הוצאות הילדים.

לכן, כאשר אחד מבני הזוג סובל מטראומה, הליך הגירושין מציב אתגרים ייחודיים שיש לטפל בהם בזהירות ורגישות. 

אל תוותרו, יש דרכים להתמודד עם המורכבות 

אפשר להתגבר על מורכבויות אלו. הנה כמה טיפים להתמודד עם מצב מורכב שכזה:

  1. ייעוץ טרום-גירושין - חשוב לעבור ייעוץ זוגי ופרטני עם מומחים לטיפול בטראומה לפני פתיחת הליכים משפטיים. זה יכול לסייע בהבנת השפעות הטראומה על הדינמיקה הזוגית ולמצוא דרכים לתקשר בצורה בריאה יותר.
  2. גישור ומשא ומתן - גישור יכול להוות חלופה טובה להתדיינות משפטית עוינת. מגשר מנוסה יוכל להנחות את הצדדים להגיע להסכמות תוך כיבוד מצבו הנפשי של הצד הטראומטי, ומציאת פתרונות המתאימים לכל משפחה ומשפחה.
  3. ייצוג משפטי מתאים - חיוני שהצד הטראומטי ייוצג על ידי עורך דין בעל רגישות והבנה לסוגיות טראומה. עו"ד זה יוכל לסייע בהגנה על זכויותיו תוך מזעור הלחץ הנפשי. רצוי שגם עורך הדין שמייצג את הצד השני, יהיה מספיק מנוסה ומקצועי על מנת להתמודד עם המצב תוך שמירה על המרקם המשפחתי.
  4. תכנית טיפול נפשי - יש לעודד המשך טיפול נפשי בצד הטראומטי לפני, במהלך ואחרי הגירושין.  טיפול זה חיוני להתמודדות עם משבר הגירושין והשלכות הטראומה, ויכול להקל משמעותית על השפעות הגירושין על נפש האדם.
  5. שמירה על הילדים – הנחת המוצא היא שהילדים נפגעים כתוצאה מכל הליך גירושין. על אחת כמה וכמה, כאשר המצב המשפחתי מורכב. לכן, כאשר יש ילדים מעורבים, חשוב לטפל בצורכיהם הרגשיים ולהימנע מחשיפתם למצבים טראומטיים נוספים במהלך הגירושין. אם על ידי טיפול משפחתי ואם בדרכים אחרות. 
  6. גמישות והתאמה אישית - סוגיית הטראומה ייחודית לכל אדם, ולכן נדרש גישה גמישה ומותאמת אישית. חשוב להתייעץ עם מומחים ולהכיר את צרכיו המיוחדים של הצד הטראומטי, ואת ההשפעות של המצב על יתר בני המשפחה.
  7. מניעת הסלמה – כאשר אחד הצדדים לוקה בפוסט טראומה חשוב למנוע הסלמה של המשבר ומומלץ להימנע מהליכים משפטיים לוחמניים 

הדרך להצלחה עוברת ברצון אמיתי
אפילו עם כל המורכבות והקשיים הכרוכים בהתמודדות עם PTSD, ניתן להצליח בהתמודדות עם גירושין בצל פוסט-טראומה. המפתח הוא גישה כוללת התופרת במלואה את הצרכים הייחודיים של כל משפחה. שילוב מושכל של טיפול נפשי ממוקד, ייעוץ משפטי רגיש, גישור זהיר ודאגה מיוחדת לרווחת הילדים - יכול להוביל להסדר גירושין מכבד ובריא יותר עבור כל הנוגעים בדבר. 

למרות האתגרים הרבים, בידיים הנכונות וברצון אמיתי להגיע לפתרון - ניתן לצלוח את המעבר הקשה והכואב הזה ולסלול נתיבים חדשים, תוך שמירה על הכבוד העצמי והמשאבים הרגשיים של כולם. ובכך לאפשר לכל הצדדים לצאת ממשבר הגירושין, ולהמשיך קדימה כשהנפש והגוף שלמים.

רגישות, סבלנות ומחויבות לחפש פתרונות המשמרים את כבודם וצרכיהם הנפשיים של שני הצדדים. הם המפתח להצלחה.  רק דרך גישה רב-תחומית המשלבת הבנה, טיפול נפשי וייעוץ משפטי מתאים ניתן יהיה להגיע לפתרון המיטבי בנסיבות אלה.

הכותב הנו עורך דין ומגשר לענייני משפחה, בעל ניסיון של 20 שנים בניהול תיקי גירושין מורכבים, לרבות בעבודה מול פגועי נפש.

*המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מחליף התייעצות עם עורך דין מוסמך. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר