בג"ץ הורה ליועצת המשפטית לממשלה, פרקליט המדינה וראש אגף החקירות במשטרה לפתוח בחקירה פלילית בגין הקמת שכונת "היובל" ביישוב עלי שבמועצת בנימין באופן לא חוקי.

פסק הדין כי יש לפתוח בחקירה פלילית בגין הקמת השכונה בעלי ניתן על ידי השופטות דפנה ברק ארז והשופטת רות רונן, כאשר השופטת יעל וילנר סברה כי אין להורות על פתיחה בחקירה פלילית. העתירה הוגשה בשנת 2018 על ידי תנועת השמאל שלום עכשיו, והתקבלה רק כעת – כשש שנים לאחר מכן. בשל כך, שלום עכשיו תקבל מהמדינה הוצאות משפט בסך 20,000 ש"ח.

השופטת ברז ארז כתבה: "מעל לשש שנים חלפו מאז הוגשה העתירה שבפנינו, וכן חלפו עברו להן יותר משלוש וחצי שנים מאז ניתן ביחס אליה צו על-תנאי. כבר בראשית הדרך, המשיבים המופקדים על הפן המשפטי, לא חלקו על כך שיחידות הדיור נושא העתירה נבנו ללא היתרים כדין ובניגוד לתכנית שחלה על השטח".

"חרף האמור, עד עצם היום הזה לא ניתנה תשובה כלשהי בסוגיה שבה התמקד הדיון: מדוע לא תיפתח חקירה פלילית בחשד לביצוע עבירות הנוגעות לבנייתן של אותן יחידות הדיור. במשך מספר שנים, הטעם היחיד שניתן לעיכוב ההחלטה בנושא היה ההמתנה לכך שתוקם יחידת אכיפה ייעודית, שלה אמורה להיות מומחיות בתחום דיני התכנון והבנייה. לאחר מספר דיונים, וכן המתנה עד בוש להודעות עדכון באשר להתקדמות הטיפול בנושא, התבשרנו כי יחידה זו לא תוקם".

ברק ארז הוסיפה, בין היתר, כי יש לקבל את העתירה מטעמים משפטיים מהותיים: " באין כל תשובה עניינית לשאלה מדוע לא תיפתח חקירה, נותרנו עם דחייה גורפת ובלתי מוסברת של בירור החשדות הנוגעים לביצוען של עבירות תכנון ובנייה באזור".

השופטת רות רונן הוסיפה כי היועמ"שית, פרקליט המדינה וראש אח"מ טענו בהתייחס לחקירה אפשרית כי "הגוף המתאים לביצוע חקירה כזו, הוא היחידה הייעודית שעתידה לקום". לעמדתה של השופטת רונן, "בנסיבות אלה, משהיחידה הייעודית לא קמה ואף לא תקום – המסקנה לפיה יש לבצע את החקירה באמצעים אחרים היא מתבקשת. מדובר בשלב זה בחקירה בלבד, כך שהסעד הוא זהיר, ואף עולה בקנה אחד עם העובדה שמדובר כאמור בבנייה בלתי חוקית".

עורך הדין מיכאל ספרד, אשר ייצג את תנועת  'שלום עכשיו' יחד עם עורך הדין אלון ספיר:"הבנייה הבלתי חוקית במאחזים ובהתנחלויות היא פשע מאורגן במימדי ענק. הגיע הזמן שרשויות אכיפת החוק יבצעו את המוטל עליהן. חבל שהיה צריך התערבות שיפוטית כדי להבהיר למשטרה ולפרקליטות שאין מישהו מעל החוק גם אם מדובר במתנחלים".