היועץ המשפטי לממשלה , עו"ד יהודה וינשטיין, החליט היום (שלישי) שלא להורות על פתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בגין דברים שאמר ל"סופרי צללים" שכתבו את ספרו הביוגרפי "מלחמות חיי" ושודרו בהמשך בערוץ 2. 

הכוונה היא להקלטה שפורסמה, בה אמר ברק כי שר הביטחון משה יעלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ, מנעו תקיפה ישראלית באיראן: "היו אלו דווקא השרים הניציים ביותר, יעלון ושטייניץ שפשוט נמסו".

מהרגע שנעשה ברור כי יעלון ושטייניץ לא לגמרי תומכים בתוכנית התקיפה, איבדו נתניהו וברק את הרוב בפורום השמינייה, מה שהכריח אותם לגנוז את היוזמה, נשמע ברק אומר. 
על פי ערוץ 2, אהוד ברק ניסה למנוע את שידור ההקלטות, בטענה כי מדובר בהפרת חוקי הצנזורה הצבאית. למרות זאת, אישר הצנזור הצבאי את ההקלטות לשידור, הודיע ערוץ 2.

בהקלטות נוספות שפורסמו, תקף ברק את ראש הממשלה בנימין נתניהו על עסקת שליט: "נתניהו התנגד לשחרור שליט, אני ישבתי עליו". 

בהתייחסות לטקס קבלת הפנים של פדוי השבי, ברק מתח ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה: "היה בו משהו קטנוני בצורה מביכה. ממש הרצון הזה, החשיבות העליונה יצרו איזה שלושה מעגלים זה התקיים בתוך בסיס של חיל האוויר שבסוף אני האחראי עליו מטעם הממשלה".
 
ברק הוסיף כי "באופן נורמלי מי שהיה צריך לארגן את הטקס הזה היה איש טכני מהמטכ"ל. פה היה איזה מן דבר... זה לשכת ראש הממשלה שלחה צוותים לארגן את זה. הכל היה מכוון לדבר אחד - לזה שהתמונה תהיה ראשונה כשהילד הזה יורד, היא תהיה רק עם ביבי בפריים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פני גלעד שליט בחזרה משבי חמאס. צילום: אבי אוחיון, לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פני גלעד שליט בחזרה משבי חמאס. צילום: אבי אוחיון, לע

בהקלטה נוספת דיבר ברק על  הימים בהם ניסה להדיח את יו"ר קדימה וראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אשר החליף בתפקיד את אריאל שרון ז"ל. ברק עצמו נשמע כמי שתכנן מהפך על ראשו של אולמרט ואיים שיפרק את הממשלה אם זה לא יקרה.
 
"בזמנו ממש הכתבתי אצלי בבית לצחי הנגבי איך להחליף את אולמרט. איך לעשות את זה במוסדות קדימה. אמרתי להם בדיוק איך עושים את זה, אבל היתה להם התנגדות פנימית עצומה. אם לא תעשו זאת, אני מפרק את הממשלה, בלי בחירות, הם שאלו איך לעשות זאת ואנחנו אמרנו להם איך לעשות את זה, אחד אחרי השני. אני, שלום שמחון וציפי לבני ניהלנו שיח רצוף, שמחון היה יושב עם הנגבי ומבשל את זה. אני בטוח שיש ניירות פיקנטיים כאלה שאמצא ואעביר לכם (אל כותבי הספר)".
 

"מנדלבליט לא יהיה היועץ המשפטי לממשלה"


בהקלטות אחרות מתייחס ברק למזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, שהיה הפרקליט הצבאי הראשי במהלך פרשת הרפז. "אמרתי לו (לנתניהו) תראה, אתה לא מבין מה האחריות של מנדלבליט. הרי מנדלבליט זה לא רק שהוא אישר לו (לאשכנזי) להשאיר את זה (מסמך הרפז) הוא רמז לו לאורך החקירה איך להתנהג", אמר ברק.
 
ברק נשאל בהקלטות איך נתניהו מסביר את זה שמנדלבליט עדיין בתפקיד. ברק השיב כי "ביבי הוא חלש, הוא לא רוצה לעשות צעדים קשים אם לא מכריחים אותו".
 
בהקלטות נשמע ברק אומר כי הזהיר את נתניהו. "הזהרתי את ביבי לפני זה, אמרתי לו שמע הוא יהיה נאמן לך כמו כלב אבל ברגע האמת אתה לא יודע מה הוא יהיה ובסוף הוא משרת את עצמו. הוא רוצה להיות היועץ המשפטי לממשלה הבא".
 
עוד אמר ברק כי מנדלבליט לא יכהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה: "אמרתי לביבי מראש שהמעורבות שלו בפרשת הרפז לא תאפשר לו להיות כלום אז סתם תמצא את עצמך עם בן אדם שלא ראוי להיות שם".