דורשת צדק: אחת הנשים שנאנסו על ידי יניב נחמן, שנידון לשישה חודשי עבודות שירות, פרסמה היום (שני) פוסט בפייסבוק בו טענה כי בשל עיצומים בפרקליטות לא יהיה ייצוג למתלוננות בערעור שיתקיים מחרתיים בבית המשפט העליון. בפוסט שפרסמה הנאנסת רוני ריבר, סיפרה כי קיבלה את ההודעה שהעלתה את חמתה: "יישמע הקול של האנס, איך ייתכן דבר כזה? באיזו מדינה אני חיה אני לא יודעת. אין לי מילים". 



ריבר סיפרה כי כרגע היא שוהה בחו"ל ועקב השביתה של הפרקליטות והשלכותיה, אין ברצונה לשוב במהרה. "אני לא בארץ עד מאי. באתי למשפחה לקבל עזרה עם הקטנצ׳יק ולהיות איתם לפסח. וגם שמחתי קצת שהדיון בעליון יהיה בזמן שאני רחוקה מכל העניין, אבל החדשות שקיבלתי לפני כמה שעות כל כך מטורפות שאני לא יודעת מאיפה להתחיל. קיבלתי מייל מהפרקליטות שמודיע לי שהם נכנסו לשביתה ושנאסר עליהם להופיע בדיונים. אז אף אחד לא מייצג אותי בערעור מחרתיים.



לדברי ריבר נמסר לה כי במקום שידחו את הדיון למועד אחר נאמר לה כי ישנן שלוש אפשריות: הראשונה היא שהשופטים יחליטו על מועד אחר לקיום הדיון, "או שהם יבטלו הכל ויניב ילך הביתה, או שהם ידונו בתיק עם הערעור הכתוב והסנגור של יניב שכמובן מגיע לדיון וייצג את הצד שלו", כתבה ריבר שהדגישה שרק דחייה היא אפשרות הגיונית מבחינתה.



"עד שמקרה של אונס בכלל מגיע לבית המשפט שלא לדבר על כך שמ-11 מתלוננות נשאר בתיק רק מקרה אחד, שהוא מודה בו וקיבל עבודות שירות בסיבוב הראשון, עכשיו המדינה שוב משאירה אותי מאחור עם השביתה. איך ייתכן דבר כזה?" כתבה ריבר.



כזכור, בתחילת השבוע הכריזה הפרקליטות על שביתה במחאה על הצעת החוק הקוראת לעגן את הביקורת על הפרקליטות בחקיקה, מה שלטענתה מפלה אותה לרעה.



מארגון הפרקליטים נמסר בתגובה: "צר לנו על הפגיעה שנגרמת לציבור כולו ולנפגעת הספציפית בפרט בשל העיצומים שעליהם הכרזנו. אנחנו מקווים שנוכל לחזור לעבודה תקינה במהירה. לצערנו הפגיעה המתמשכת במעמדם, ביטחונם ושמם הטוב של הפרקליטים חייבה אותנו לנקוט בצעדים ואנו קוראים לכל הנוגעים בדבר להתחיל במו"מ מידי על מנת להביא לסיום הסכסוך בהקדם האפשרי. הפרקליטים הם הראשונים להתייצב כחומה בצורה להגן על נפגעי עבירה. מי שמונע מאתנו להילחם עבור נפגעי עבירה ועבור שלטון החוק הם אלו המבקשים להחליש את הפרקליטות"



רוני ריבר. צילום: פייסבוק
רוני ריבר. צילום: פייסבוק




"הפרסומים פגעו בשמו הטוב של נחמן"


בחודש שעבר ערערה המדינה לבית המשפט העליון על גזר דינו של יניב נחמן, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של אונס ומעשה מגונה בכוח, ונידון בין היתר לשישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי, בנוסף לחצי שנה בה היה נתון במעצר. המדינה מבקשת מבית המשפט להחמיר החמרה משמעותית בעונשו של נחמן, שהמקרה שלו עורר ביקורת ציבורית חריפה על העונש הקל שקיבל.



בערעור נאמר כי בית המשפט המחוזי בתל אביב טעה כאשר גזר על נחמן עונש ש"אין בו כל הלימה לחומרת מעשיו". על פי הפרקליטות, העונש שנגזר על נחמן חוטא לשיקולי ההרתעה ואיננו מבטא את מדיניות הענישה הראויה בעבירות מין בכלל, ובעבירות אינוס ומעשה מגונה בכוח בפרט.



האירוע שבו הורשע נחמן התרחש ב-2009. על פי כתב האישום המתוקן, שהוגש ביולי 2014 באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב, בערב המקרה, הגיע נחמן לביתה של ידידתו, עמה נהג לקיים יחסי מין. השניים שתו משקאות אלכוהוליים ובשלב מסוים נרדמו. כשהתעוררו, ביצע בה נחמן מעשה מגונה בכוח ולאחר מכן אנס אותה. זאת למרות שהיא צעקה עליו שיקום וניסתה להיאבק בו.



לגבי המקרה כתבו שופטי בית המשפט המחוזי כי "מעשה האינוס והמעשה המגונה בכוח שביצע הנאשם במתלוננת פגע בערך החברתי המוגן של זכותה לשלמות גופה, נפשה, כבודה וזכותה לפרטיות ולחופש בחירה". עם זאת הם קבעו כי "מידת הפגיעה בערכים החברתיים אינה ברף הגבוה. הנאשם אמנם ביצע עבירות מין במתלוננת, אך מעבר לאלימות הכרוכה במעשים המיניים מעצם טיבם לא נגרמו למתלוננת בעטיים נזקים גופניים והפעלת הכוח לא הייתה ברמה גבוהה".



את העונש הסבירו השופטים בכך ש"השתכנענו שהפרסומים הנרחבים והמקיפים אודות פרטי החקירה, תוך חשיפת זהות הנאשם ותמונתו והעמדתו במרכז פרשה של ביצוע סידרתי של עבירות מין רבות וקשות על רקע העבירות בהן הורשע בסופו של הליך, פגעו פגיעה הרסנית ושלא לצורך בשמו הטוב, לאורך זמן וברמה שספק אם ניתן יהיה לתקנה בעתיד".


 

אני לא בארץ עד מאי. באתי למשפחה לקבל עזרה עם הקטנצ׳יק ולהיות איתם לפסח. וגם שמחתי קצת שהדיון בעליון יהיה בזמן שאני רחוקה...

‎Posted by Roni River on‎ יום שני 4 אפריל 2016