לאחר שהמשטרה העבירה את תיק החקירה בנוגע להוצאות מעונות ראש הממשלה לפרקליטות יחד עם המלצה להעמיד לדין את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, טוענים היום (שני) בתנועה לחופש המידע כי ראש הממשלה ורעייתו לא מוכנים למסור את חשבוניות הוצאות המעון הרשמי למרות פסק דין המורה להם לעשות כך מחודש ינואר.



ב-27 בינואר 2016 פסק השופט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל, בעקבות הסכמה בין הצדדים, כי "משרד ראש הממשלה התחייב באופן מפורש להעביר לתנועה לחופש המידע את המידע שהיא ביקשה, כלומר, העתק החשבוניות המקוריות בתוף 90 יום.



ב-20 באפריל לאחר שעברו 90 הימים שניתנו הגיש המשרד בקשה לצירוף בנימין נתניהו כצד לעתירה. בבקשה לצרף את נתניהו כצד נכתב כי ראש הממשלה פנה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לעכב את מסירת המידע, מאחר והמידע הכלול בחשבוניות באשר להוצאות השימוש הפרטי מהווה בין היתר פגיעה בפרטיות ראש הממשלה ובני ביתו, ולכן אין למוסרו לידי התנועה לחופש המידע.



בתנועה לחופש המידע חוששים עכשיו כי החקירה המשטרתית תשמש כסיבה לאי מסירת החשבוניות. עו"ד רחלי אדרי, המייצגת בתיק את התנועה לחופש המידע: "הבקשה החריגה של ראש הממשלה צריכה להדאיג כל אזרח. בית המשפט הורה, בהסכמת משרד ראש הממשלה, למסור את החשבוניות לידי התנועה כבר לפני חמישה חודשים. ראש הממשלה נוקט בתרגילים משפטיים מופרכים במאמץ להתחמק מביצוע פסק-דינו של בית-המשפט".




רה"מ נתניהו. מסרב להעביר חשבוניות? צילום: מרק ישראל סלם
רה"מ נתניהו. מסרב להעביר חשבוניות? צילום: מרק ישראל סלם



מהליכוד נמסר בתגובה: "התנועה לחופש המידע צריכה לשנות את שמה ל'התנועה לחופש המידע לענייני נתניהו'. בשליחותו של הכתב לענייני נתניהו ובמימון 'הקרן החדשה לישראל' היא רודפת באובססיביות וקטנוניות את ראש הממשלה עד לרמת החשבוניות ללחם וגבינה לבנה. מעניין שהיא לא מגלה את אותו עניין לגבי אף אחד אחר".



יו"ר מרצ גלאון אמרה בתגובה לטענות כי נתניהו מסרב למסור חשבוניות וקבלות של ההוצאות האישיות במעונות רה"מ: "נתניהו מתחבא מאחורי התירוץ של פרטיות המשפחה כדי להסתיר מהציבור את העובדה שהוא משתמש בכסף שלנו כבמעשר של קיסר. ברור שנתניהו מסרב לפרסם את החשבוניות משום שמדובר בהוצאות מופרכות וראוותניות, שהציבור לא צריך לממן. לציבור נמאס לממן גלידות ופינוקים למשפחת נתניהו, והוא יודע את זה. נתניהו משתמש בפרצה שערורייתית בחוק, שמאפשרת לו להסתיר את ההוצאות".



גלאון הוסיפה כי "אם נתניהו רוצה להשאיר את הוצאותיו פרטיות, שיתכבד וישלם מכיסו הפרטי. לא יתכן שראש הממשלה ומשפחתו יהנו ממימון ציבורי, אך לא יחויבו לפרסם את החשבוניות. במידה ונתניהו רוצה להשאיר את הוצאותיו פרטיות, שיתכבד וישלם מכיסו הפרטי. כל עוד מדובר במימון ציבורי, על הוצאות מעון רה"מ להיות מתועדות, שקופות, ופתוחות לעיון הציבור".




הזמנת ארוחות ושפים למעון רה"מ



כזכור אתמול פרסמה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות פליליות מצידם של רעיית ראש הממשלה, מנהל מעון ראש הממשלה עזרא סיידוף והחשמלאי אבי פחימה שהועסק במעון, לכאורה בניגוד לעמדתה של הוועדה האמורה לאשר מינויים במעון ראש הממשלה.



בהודעה שפרסמה המשטרה נכתב כי היחידה הארצית של המשטרה סיימה את החקירה בעניין מעונות ראש הממשלה. "הפרשה החלה בפברואר 2015 באישור היועמ"ש לממשלה ופרקליט המדינה והתמקדה במספר נושאים, אשר בעניינם עלה חשד לביצוע עבירות פליליות, בהן חשד לקבלת דבר במרמה וכן למרמה והפרת אמונים, כולל טיפול בתלונות הדדיות".



רעיית רה"מ חשודה בביצוע רות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בשלוש פרשות. שתיים מהפרשות הן הזמנת ארוחות ושפים למעון ראש הממשלה בניגוד לתקנון שירות המדינה (תקשי"ר). הפרשה השלישית בה חשודה נתניהו היא העסקת מטפלת סיעודית לאביה והשתת התשלום על כך על מעון ראש הממשלה, ולמעשה על משלם המסים. כאמור, גם כאן החשד הוא קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.