איש העסקים נוחי דנקנר הורשע בעבירת הרצת מניות ובכל העבירות הנלוות, כך קבע היום (שני) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב. יחד איתו הורשע גם איתי שטרום, מקורבו של דנקנר, אשר היה זה שקנה את המניות על מנת להרים את ערכה, למעט בעבירה של הדחה בחקירה, בה זוכה. 



לדברי השופט, "מדובר בתיק נסיבתי קשה, שאין בו עדויות חותכות. בעל השליטה הכיר את הפעילות היטב. הרשעתי את הנאשמים, ההרשעה אינה מותירה מקום לספק סביר".



השופט כבוב מתח ביקורת על עד המדינה עדי שלג, בעלי חברת ISP, שפעל יחד עם שטרום לקנות את המניות. "נדרשתי לגבי שלג משנה זהירות, כי חלקים בעדותו בעייתיים, בלשון המעטה", אמר השופט, אך זה לא מנע ממנו להרשיע את דנקנר: "אין ראיה מוחלטת. שלג ביצע את הפעולות לבקשות שטרום. גם ללא העדות של שלג, מתחייבת הרשעה לדעת המדינה". לדבריו, משקלו של עד המדינה מוגבל ומהווה לכל היותר תוספת לראיות הנסיבתיות, היו מסיקות כדי להרשיע את הנאשמים.



השופט כבוב כתב בהכרעת הדין כי הסתירות בגרסאות של שטרום, מעידות על כך שהוא רצה להסתיר מידע, הוא ניסה לקדם תועלת של דנקנר.



"פגישה פסולה"


על הפגישה הלילית בין נוחי דנקנר, איש העסקים יוסי ויליגר ואיתי שטרום, אמר כבוב: "שלושתם התקשו להציג גרסה אחידה לגבי פגישה זאת, וזה מעיד כי הבינו את הפסול שבעריכתה. כל הפגישה הזאת היתה פסולה מלכתחילה. דנקנר היה מודע לפעילות של שטרום והיה אקטיבי ממש בגיוס משקיעים".



לדבריו, "אין חולק ששטרום ודנקנר עמדו בקשר רציף. דנקנר שילב עם שטרום עסקאות מתואמות. קיים פגישות ליליות עם שטרום. בקשת האשראי של שטרום היתה בלתי שגרתית, ואין לקבל את גישתם המיתממת של דנקנר ושטרום".



עוד אמר השופט: "אינני יכול לקבל את גרסתם שלא ראו את חוסר החוקיות במעשיהם. לגבי דנקנר, מר פישר (שותפו לעסקים) סיפר על חדר פיקוד. הוא ידע שלא יצליח לקבל כספים במהלך הטלטלה הכלכלית של IDB. הוא הקדיש לשוק איתות שהוא יכול, ופעל באופן בלתי לגיטימי לחלוטין. הוא ידע שהפעילות שלו נוגדת את החוק".



השופט הוסיף: "התרשמתי שדנקנר בעל אישיות עצמתית, דייקן וקפדן. אדם מקצועי ושאפתן באופן שלעיתים לא רואה את המציאות כשהוא שקוע בהשגת מטרותיו. הסבריו של דנקנר אינם משכנעים. הסתירות מחזקת את הדעה ששטרום שם את עצמו כדי לסייע להנפקה. כל החלקים של הפאזל מצביעים על כך שהם פעלו באופן מכוון. הראיות נסיבתיות, אך יצרו מארג של תמונה שלמה".



עו"ד עמית בכר מהפרקליטות אמר בתגובה, כי "המסר שבית המשפט העביר הוא מסר מאוד חשוב, שבעיקרו מי שעוסק בכספי ציבור, בכספי פנסיה, כספי חיסכון, מחויב ברמה הגבוה ביותר של הגינות ושקיפות. בית המשפט זיהה את שזיהינו שהייתה כאן תרמית".



כמה שנות מאסר תדרשו?
"עכשיו יצאנו מהליך הכרעת הדין. זה הליך פלילי ונמסור קודם כל לבית המשפט. לפי לשון החוק העבירות, גם עבירות הדיווח וגם התרמית יש בהן עד חמש שנות מאסר. הענישה שאנחנו נבקש תהייה אחרי למידת הכרעת הדין".



42 מיליון לתחזוק המניה


כזכור, ביוני 2014 הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום נגד דנקנר, לפיו ביומיים שקדמו להנפקת IDB אחזקות, שגייסה מהציבור 321 מיליון שקל, רקם דנקנר תוכנית כדי לתמוך בשער הגבוה של המנייה, תוך שהוא מגייס את מקורבו, איתי שטרום, הבעלים של חברת ISP, כדי לבצע רכישות מאסיביות ובהיקף של 42 מיליון שקל לתחזק את שער המנייה.



דבר החקירה נחשף לראשונה בנובמבר 2012, כאשר דנקנר נחקר ברשות ניירות ערך בחשד לעבירות תרמית בניירות ערך. על פי החשד, הנחה דנקנר את מקורביו איתי שטרום ועדי שלג, בעליה של חברת המסחר ISP, לקנות מניות של IDB בעשרות מיליוני שקלים לפני ההנפקה על מנת להעלות את שער המניה.



דנקנר הואשם כי פעל להשגת מימון בעבור ISP לטובת מטרה זו ובהמשך השתתף במימון התרמית, הן באמצעיו שלו והן באמצעות אחרים אשר הופנו על ידו ל-ISP במהלך ימי המסחר בהן התקיימה הפעילות. זאת על מנת לרכוש את מניות החברה מ-ISP במטרה להזרים הון להמשך הפעילות התרמיתית, אשר התבצעה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים.



על פי כתב האישום, העסקאות בוצעו על ידי עד המדינה, עדי שלג, בתיווך איתי שטרום, תוך שעסקאות מתואמות מול חשבון ניירות הערך של חברת CP ברוקר, בבעלות מאיה שלג, אישתו של עד המדינה.



דנקנר תלה את האשמה בקריסת IDB ברפורמה שהוביל השר כחלון ואמר: "הדבר שגרם לקריסה היא הרפורמה בסלולר. באמצעות דיסקונט השקעות החזקנו במחצית מסלקום. בשיאה היתה שווה החברה 3 מיליארד דולר, שווי השוק ירד בחצי מיליארד וזה שורשר מירידה חריפה של IDB פיתוח ואחזקות, וחברות האחזקה נפגעו. כמעט כל החברות היו ממונפות שלקחו אשראיים, שהיו סבירים לטעמי".