בית המשפט העליון החמיר הבוקר (שני) בעונשו של יניב נחמן, שהורשע באונס ונידון בבית המשפט המחוזי לשישה חודשי עבודות שירות, בגזר דין שעורר סערה ציבורית. השופטים קיבלו את ערעור המדינה על קולת העונש וקבעו כי נחמן יגיע אל מאחורי סורג ובריח וירצה שנה וחצי של מאסר בפועל. רוני ריבר, אחת משלוש הנשים שהותקפו על ידו, לא הייתה נוכחת בדיון. 



השופטים החליטו, פה אחד, להטיל על נחמן עונש של 18 חודשי מאסר בפועל – מהם תנוכה תקופת מעצרו, כך שירצה בפועל בן 12 חודשי מאסר. השופטים קבעו כי "יש להעמיד את הרף התחתון של מתחם העונש ההולם בעבירת אינוס.. על 15 חודשי מאסר בפועל". השופט סלים ג'ובראן ציין בהכרעת הדין כי "הסכמתה הראשונית למערכת היחסים המינית; והעובדה כי השניים קיימו בעבר יחסי מין בהסכמה, הן אינן בגדר נסיבות מקלות הקשורות בביצוע העבירה ואין בהן כדי להפחית מחומרת מעשיו של המשיב או מחומרתן של העבירות בהן הורשע".



נחמן, תושב המרכז בן 38, הודה והורשע בחודש פברואר האחרון, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של אונס ומעשה מגונה בכוח ונידון לשישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי, נוסף לחצי שנה שבה היה במעצר, בהמשך לאירוע שהתרחש ב-2009. על פי כתב האישום המתוקן, שהוגש ביולי 2014 באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב, בערב המקרה, הגיע נחמן לביתה של ידידתו, עמה נהג לקיים יחסי מין. השניים שתו משקאות אלכוהוליים ובשלב מסוים נרדמו. כשהתעוררו, ביצע בה נחמן מעשה מגונה בכוח ולאחר מכן אנס אותה. זאת למרות שהיא צעקה עליו שיקום וניסתה להיאבק בו.




נחמן יוצא מבית המשפט, ארכיון


ביקורת ציבורית: להחמיר בעונש


בעקבות גזר הדין נשמעה ביקורת ציבורית נרחבת, בה קראו להחמיר את עונשו של האנס. במחאה שהתקיימה באותם הימי מול בית המשפט, נשים וגברים זעמו על "חוסר המידתיות" שבעונשו. יש לציין כי על פי החשד שנבחן אז, נחמן השתמש בסם אונס ונתן אותו לשלוש מתלוננות, אך חשד זה לא הוכח בבית המשפט.



את העונש הקל במיוחד הסבירו אז השופטים בכך ש"השתכנענו שהפרסומים הנרחבים והמקיפים אודות פרטי החקירה, תוך חשיפת זהות הנאשם ותמונתו והעמדתו במרכז פרשה של ביצוע סידרתי של עבירות מין רבות וקשות על רקע העבירות בהן הורשע בסופו של הליך, פגעו פגיעה הרסנית ושלא לצורך בשמו הטוב, לאורך זמן וברמה שספק אם ניתן יהיה לתקנה בעתיד".



השופטים מתחו ביקורת על המשטרה, וציינו כי "הייתה חריגה לא מידתית בעוצמת החשיפה התקשורתית ובאמצעים שננקטו על ידי הרשות החוקרת לשם קידומה". כאמור, הפרקליטות ערערה על קול העונש, ובדיון בערעור טענה נציגת הפרקליטות כי "עונש של מאסר בעבודות שירות הוא עונש בלתי הולם לעבירות בהם הוא הורשע. העונש שהוטל לא מבטא את עוצמת הפגיעה במתלוננת". הבוקר קראו השופטים באולם בית המשפט העליון את החלטתם: נחמן הולך לעונש מאסר.



חברת הכנסת מרב מיכאלי התייחסה להחלטת בית המשפט ומסרה הבוקר: "יניב נחמן הורשע באונס, בית המשפט קבע שהוא אשם, ואז כמעט פטר אותו מעונש. אפשר להבין למה האמון במערכות אכיפת החוק מתערער. ההחלטה להחמיר בעונשו, גם אם מדובר בשנה בלבד מאחורי סורג ובריח, עושה קצת יותר צדק עם הקרבנות שבהן פגע. עם זאת צריך להזכיר שעד הרגע האחרון הפרקליטות התלבטה אם לערער על העונש שקיבל האנס נחמן, ושרק בעקבות לחץ ציבורי ופנייה שלי לפרקליט המדינה התקבלה ההחלטה לערער". 



עוד הוסיפה כי "הדרך היחידה להחזיר את האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק, ולהחזיר את הבירור של עבירות מין לאולמות המשפט, היא שקולן של המתלוננות יישמע באופן ברור ורם ויתבטא גם בחומרת הענישה של מי שהורשע במעשים כל כך חמורים".