יוסף דוד אבולעפיה הואשם היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, בכך שמכר במרמה עשרות רבות של חלקות קבר בבית העלמין "הר המנוחות" בגבעת שאול בירושלים. מכתב האישום עולה שבחלק מהמקרים, נקברו אנשים בחלקות אותן מכר הנאשם שלא כדין. בפועל, הנפטרים נקברו בשטחים ציבוריים בשטח הר המנוחות. לאבולעפיה מיוחס ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בהיקף של כ-5.6 מיליון שקלים ועבירות של הלבנת הון בהיקף דומה.



הר המנוחות הינו שטח בבעלות המדינה, רשות הפיתוח וקק"ל, ומנוהל באמצעות מינהל מקרקעי ישראל. שטח הר המנוחות הוחכר לעיריית ירושלים למטרת פיתוח ותחזוקה של בית קברות. מועצת בתי העלמין היא הגוף שהוסמך על ידי עיריית ירושלים לנהל את הר המנוחות. בהתאם לתקנות שירותי הדת, קבורת נפטרים יהודים מחויבת ברישיון מאת שר הדתות, שניתנה ל"חברה קדישא".



לחברה קדישא אסור לגבות תשלום מאת נפטרים למעט מספר מקרים, בהם רכישת קבר בחיי הנפטר. חוק שירותי הדת היהודיים מסדיר בין היתר את הכללים והתעריפים שניתן לגבות בגין רכישת חלקות קבר הנרכשות בעוד האדם טרם נפטר. על פי החוק, כספים המתקבלים ממכירת חלקות קבר בחיים, משמשים לצרכי פיתוח בית העלמין בלבד. גביית כספים שלא בדרך זו עבור חלקת קבר בחיים הינה אסורה. אך על פי כתב האישום, הצליח הנאשם להערים על החוק.



"הציג מצג שווא לרוכשי חלקות הקבר"


אבלועפיה הוא בעל עסק עצמאי בתחום המצבות בשם "צוקים". החברה אינה מחזיקה ברישיון קבורה וזכויות בקרקע הר המנוחות. למרות זאת, על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עורך הדין בני ליבסקינד מפרקליטות מחוז ירושלים, בין השנים 2005-2014, במספר רב של הזדמנויות, ביצע הנאשם עסקאות למכירת חלקות קבר, כשהוא מציג את עצמו בפני אנשים שהתעניינו ברכישת חלקת קבר כבעל הזכויות בחלקות הקבר.



לצורך כך הוא הוציא תעודות הנחזות להיות תעודות מאת "חברה קדישא" והחברה שבבעלותו, מהם משתמע כי חלקות קבר שבבעלותו, כביכול, נשמרות למקבלי התעודה עד למועד פטירתם. כך, על פי כתב האישום, מכר לכל הפחות 156 קברים, בסכום כולל של 5,596,902.



הוא מואשם גם בהלבנת הון, בכך שלא הודיע לפקיד השומה על הכנסותיו, לא הוציא חשבוניות אודות קבלתם, לא דיווח על קבלתם לרשות המסים ולא שילם מיסים. "במעשיו האמורים לעיל, הציג מצג שווא לרוכשי חלקות הקבר לפיו הוא בעל זכויות בחלקות הקבר ביודעו כי אין הדבר כן וגבה מהם מיליוני שקלים במרמה", נכתב בכתב האישום. "הנסיבות המחמירות באות לידי ביטוי בתחכום, בהיקף מכירות הקברים ובסכומים שהנאשם גבה עבורם".



סנגורו של אבולעפיה: "התנהל ביושר מאז ומעולם"


עו"ד אריאל עטרי, סנגורו של אבולעפיה מסר בתגובה: "מדובר בכתב אישום מופרך. הטענה כאילו קבר אבולעפיה אנשים - מצוצה מן האצבע ונעדרת כל בסיס. אבולעפיה הינו קבלן המצבות הטוב ביותר בירושלים ועבודתו היא הקמת מצבות ולא קבורת אנשים. בשונה מהאמור בכתב האישום, על אף חקירה של אינספור עדים לא מצאה המשטרה, ולו אדם אחד, שטען שבקבר השייך לו נקבר אדם אחר וגם לא יימצא כזה, כי מר אבולעפיה התנהל, מאז ומעולם, ביושר מול כל אדם שפנה אליו. באורח פלא, גם לא נמצא שום עד שטען שמר אבולעפיה טען בפניו כי הוא מנהל חברה קדישא. כתב האישום הוגש ע"י הפרקליטות רק על מנת לשרת מטרות זרות שקשורות להליכים אזרחיים בין המדינה לבינו וחבל שכך. כך או אחרת, מר אבולעפיה הוא איש מקצוע מצוין שמשרת את הציבור באמונה כבר עשרות שנים, בתחום המצבות, וימשיך לעשות זאת גם בעתיד. בסוף ההליך, נצפה להתנצלות הפרקליטות  כאשר מר אבולעפיה יזוכה מכל האשמות המופרכות המיוחסות לו".